نوشته شد

فضای سبز روف گاردن و تاثیرات آن بر روحیات انسان :

 روف گاردن و تاثیرات روانی :

ایجاد فضاهای سبز در سرتاسر شهر ها علاوه بر جنبه های مختلف اجتماعی تاثیر گذار است ، بر روی سلامت روان هم متقابلا تاثیر گذار است . با توجه به اینکه سرعت زندگی به شدت افزایش یافته و جامعه به سمت تنش روانی می رود و هر فرد در روز با استرس های روز مره دست و پنجه نرم می کند ، می توان با یکسری عوامل محدود کننده از بار این استرس ها کم کرد . ایجاد روف گاردن ، تراس سبز ، دیوار سبز یکی از اقداماتی است که در زمینه فضاهای سبز خصوصی و نیمه خصوصی کمک شایانی می کند .

بر اساس تحقیقات انجام شده حتی قرار گرفتن در کنار یک فضای سبز ، استرس و اظطراب و هم چنین پرخاشگری را کاهش می دهد ،یکی از دلایل این امر بر این مبنا است که ، افزایش جذب اکسیژن مغز واکنش مثبتی نشان می دهد و با ترشح دوپامین و اندورفین این استرس کاهش پیدا می کند .

روف گاردن و تاثیرات فیزیکی :

مشکلات ریوی و تنگی نفس ، بیماری های قلبی و عروقی ، دیابت و خیلی از بیماری های دیگر می توانند توسط محیط های طبیعی به سمت بهبودی بروند . درسته که توصیه های پزشکی و راهکار های آن به بهبود روند درمان بیماری ها کمک می کند اما طبیعت و فضای سبز هم در بهبود درمان هم کمک می کند ، قرار گرفتن در طبیعت به دلیل افزایش اکسیژن می تواند در مشکلات تنفس و مشکلات ریوی تاثیر گذار باشد . تاثیرات روانی فضای سبز بیشتر از تاثیرات فیزیکی آن است به همین دلیل اگر روان شما درمان شود می تواند بر روی فیزیک شما هم تاثیر گذار باشد .

امروزه به دلیل افزایش جمعیت شهری و افزایش نیاز عموم مردم به فضای سبز ، ایجاد فضاهای سبزی مانند روف گاردن ، تراس گاردن ، پاسیوسبز و یا وجود یک دیوار سبز می تواند پاسخی به این نیاز باشد . استفاده از گیاهان متنوع از لحاظ رنگ ، تراکم ، قد و … سبب تولید بیشتر دوپامین در مغز شما می شود که خود سبب افزایش امید به زندگی است ، حال شما تصور کنید بر روی بام خود فضایی در اختیار دارید که فضای سبز متنوع و طراحی شده ای دارد که شما در هر زمان می توانید از آن استفاده بکنید .

طراحی روف گاردن متناسب با هر روحیه :

داشتن یک فضای سبز شخصی متناسب با روحیات خود ، می تواند آرامش بیشتری را به ارمغان بیاورد و یا در صورت نیاز به روند درمان بخش های بد آن کمک کند.

افراد منزوی : بخشی یا کل بام را می توان به گونه ای برای این افراد طراحی نمود که بتواند آن ها را به سمت تعاملات اجتماعی هدایت کند . هرچند همه ی افراد در بعضی موارد به تنهایی نیز نیاز دارند ، با حفظ ایجاد فضاهای شخصی ، فضاهای جمعی طراحی و  اجرا می شوند تا بتوان نیاز تمامی لحظات افراد را تامین نمود . ایجاد فضاهای دورهمی متنوع در این روند تاثیر بسزایی دارد . همچنین باید انتخاب رنگ متریال ها و عناصر مورد استفاده در فضا را جهت روحیه ی این افراد بررسی نمود و تاثیر آن ها را در نظرگرفت . به عنوان مثال برای افراد منزوی ، رنگ هایی که بهتر است استفاده شود رنگ های روشن و طبیعی می باشد . طراحی فضا به گونه ای که بتوان نور خورشید را برای اینگونه افراد به نمایش گذاشت مانند استفاده از ورق های سی ان سی طرح دار در پرگولا که تابش نور را به شکل های زیبایی در اختیار افراد قرار می دهد. نورپردازی برای استفاده در شب نیز یکی از مسائل مهم برای اینگونه فضا ها می باشد.

افراد تلاشگر: طراحی فضا برای انواع تیپ های شخصیتی علاوه بر جنبه ی درمانی می تواند در بهبود برخی از این روحیات مطلوب نقش بسزایی داشته باشد. معمولا افراد تلاشگر ، توقع پایینی از شرایط و بستر موجود خود جهت استفاده دارند . با ایده پردازی و طراحی مناسب می توان این بستر را به بهترین شکل ممکن برایشان ایجاد کرد و در روند موفقیت آن ها نقشی ایفا کرد. به عنوان مثال فراهم آوردن فضایی متناسب با هر آب و هوا جهت مطالعه آن ها می تواند رضایت آن ها را کسب نمود.

افراد رمانتیک یا هنرمند : نورپردازی های متنوع و زیبا ، بسترهای ایجاد خلاقیت ، فضاهای باز جهت فعالیت های متنوع ، سبزینگی های زیبا و متنوع و … در ایجاد چنین فضاهایی تاثیر مهمی دارند.

طراحی روف گاردن براساس تیپ شخصیتی پالیزبام

طراحان پالیزبام در آتلیه ی طراحی برای هر روحیه ، محیط و اقلیمی آماده طراحی هوشمندانه و متناسب می باشند و می توانند به بهترین شکل ممکن نظرات کارفرمایان و بهره برداران را اجرا نمایند .

بستر کاشت در روف گاردن و تراس سبز
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما