نوشته شد

لنداسکیپ درمانی – روف گاردن درمانی – باغ های شفابخش

تا به حال به این فکر کرده اید که بام سبز ، دیوار سبز ، لنداسکیپ و یا یک محوطه طراحی شده چه اندازه می تواند در درمان ذهنی و جسمی موثر باشد ؟

خیلی از بام ها ، تراس ها و محوطه های بیمارستان ها ، خانه ی سالمندان ، تیمارستان ها و … بی استفاده و یا بدون کاربری رها شده اند . با این که می توان با آگاه سازی مسئولین مربوطه نسبت به تاثیر عمیق محوطه های درمانی برای بیماران ، افراد کم توان ، کارکنان  و حتی افراد ملاقات کننده  که همگی تجربه های ناخوشایند و تنش زایی را تحمل می کنند ، از فضاهای موجود با ابعاد متفاوت به بهترین نحو استفاده نمود و در روند درمانی بیماران و یا کاهش تنش های روحی روانی کارکنان ،  اثر مثبتی را ایجاد نمود .

طراحی باغ های شفابخش چه الزاماتی دارد

در این طراحی به طور خاص باید به تمامی حواس همچون بینایی ، چشایی ، لامسه ، بویایی ، شنوایی توجه کرد . به عنوان مثال اولین حسی که بیمار را تحریک می کند ، حس بینایی می باشد . قطعا چیزی که تجربه می کند ، باید به بیمار حس امنیت و آرامشی را ببخشد و این نما می تواند انعکاس نور خورشید و یا تلفیق طبیعت از آب و سبزینگی باشد . مورد دیگری که می تواند بر روحیات بیمار تاثیر گذار باشد بویی است که در هنگام قدم زدن در محوطه و یا استراحت در آنجا استشمام می کند . این عطر می تواند جنبه ی درمانی و یا لذت بخشی را به وجود بیاورد و گل ها و گیاهان طبیعی بهترین رایحه ها را با خود دارند . صدای آبی که در محیط به واسطه اجرای آبنما در جریان است ، صدای خوش پرندگانی که به سبب وجود درختان ، دیوار سبز و گل ها به گوش می رسد و یا صدایی که به دلیل تعاملات افراد دیگر به گوش می رسد و زندگی را یاداوری می کند ، تجربه های تاثیرگذاری برای مخاطبین خود دارند. وجود بافت ها و مصالحی که حس لامسه را نیز به کاربگیرد و بر روی روحیات بیمار تاثیر بگذارد یکی از آیتم های مهم محسوب می شود .

طراحی فضای شفابخش

تمام این فضاها با عنوان لنداسکیپ ، روف گاردن ، تراس سبز و … می توانند به صورت ذیل طراحی شوند:

یکی از آیتم های مهم این فضا استفاده از گیاهان دارویی می باشد . که هر کدام متناسب با فضای خود و نوع مخاطبین انتخاب و کاشته می شوند . به عنوان مثال  به کار بردن گیاهانی  مانند رازیانه و بابونه ، می توانند استرس را تا حدی کاهش دهند و یا گل سرخ برای درمان آسم ، خار مریم برای محافظت سلول های کبدی ، فلوس برای بهبودی زخم های عفونی نقش موثری دارند .

بحث دیگری که در گیاهان دارویی مطرح می باشد ، طرح کاشت آن ها است . رنگ هایی که با روحیات بیماران سازگار باشد و با ترکیب رنگ های دیگر سبزینگی زیبایی ایجاد کنند ، از موراد مهم طراحی می باشد .

علاوه بر بحث دارویی گیاهان ، درختان سایه انداز و یا جذب کننده ی آلودگی محیطی و صدا نیز در باغ های شفابخش مورد استفاده قرار می گیرند .

آیتم دیگر نشیمن هایی هستند جهت استراحت و انتظار ملاقات کنندگان که باید علاوه بر مقاومت بالایی که در شرایط محیطی دارد راحتی کاربر را برای مدت زیادی فراهم آورد . استفاده از چوب و یا چوب پلاست برای نشان دادن طبیعت در محوطه و راحتی کاربر ، گزینه مناسبی محسوب می شود .

 موارد جزئی دیگری که باید در طراحی ها اعمال کرد :  طراحی در مسیرها به گونه ای که تمامی دسترسی ها و مسیر های پیاده روی خوانایی خود را حفظ کرده باشند . ایجاد فرصت های متنوع برای کاربر مثل نگاه کردن ، نشستن ، غذا خوردن و ….

تامین فضاهایی برای خلوت کردن و تعامل برای تمامی نیازهای مخاطبین ، اهمیت طراحان و اجرا کنندگان را به استفاده کنندگان می رساند .

طراحی سبزینگی در تراس
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما