مراحل اجرای روف گاردن

مراحل اجرای روف گاردن

روف گاردن یا همان بام سبز یکی از آپشن های پیشنهادی برای بهبود فضای زندگی خصوصا در منازل شهری و اپارتمان هاکه دسترسی به حیاط و محوطه را ندارند می باشد که ساکنین می توانند با ساخت و حضور در آن این کمبود را مرتفع نمایند و از سبزینگی آن بهره مند شوند

برای اجرای یک روف گاردن باید یکسری ملاحظات و الزامات را در قالب مراحل اجرای روف گاردن، مدنظر قرار داد که در ذیل به اهم آنها شامل  الف-آماده سازی بام  ب-گیاهان روف گاردن  ج- اجرای روف گاردن می پردازیم.

الف – آماده سازی بام

  1. بار وارد بر بام

یکی از مراحل اجرای روف گاردن در نظر گرفتن میزان بار مجاز وارد بر بام می باشد. بار مجاز عبارت است از وزنی که سازه و سقف شما تحمل آن را دارد. برای این منظور باید کلیه بارهای ثابت و متحرک وارد بر بام از جمله فلاورباکس ها، میز و نیمکت ها، سازه هایی مانند آلاچیق و آتریوم، میز و نیمکت، خاک، گیاهان،  تاسیسات خنک کننده و گرم کننده، افراد بهره بردار از بام سبز و همچنین بار بارش های احتمالی محاسبه گردد و با بار مجاز تطبیق داده شود.

نکته: در روش اجرایی مدولار پرتابل این بار معمولا کمتر از 30% بار مجاز می باشد و دغدغه ای از این جهت وجود ندارد

2. بررسی و تطبیق با قوانین

یکی از امورات لازم برای بررسی قبل از هر کاری استعلام و مطالعه قوانین شهری برای اجرای بام سبز می باشد چرا که در شهرهای مختلف و محله های هر شهر ضوابط متغیری در خصوص نحوه اجرای روف گاردن، ارتفاع آیتم ها، ایجاد سقف، عدم تضاد و تداخل با منظر عمومی شهر، عدم آسیب به نماهای تاریخی و … وجود دارد که در صورت عدم اطلاع ممکن است در حین یا پس از اجرای روف گاردن با مشکل مواجه شوید.

آبیاری گرین وال - دیوار سبز
مشاهده

3.جهت وزش باد و تابش آفتاب

محاسبه جهت و میزان وزش باد و همچنین زاویه و ساعات تابش آفتاب در مرحله طراحی روف گاردن دارای اهمیت بوده چرا که در نظر گرفتن این متغیرها امکان بهره مندی بیشتر از روف گاردن را در ساعات مختلف روز فراهم نموده و همچنین امکان کاشت گیاهان متنوع و مناسب با محیط را به ما می دهد. به عنوان مثال محل نشیمن باید در نقطه ای قرار گیرد که تابش مستقیم آفتاب مزاحم استفاده از آن در ساعات صبح یا عصر نشود.

4. طراحی روف گاردن

پس از محاسبه موارد فوق و همچنین مدنظر قراردادن کاربری نهایی بام سبز لازم است با کمک یک طراح مسلط به نرم افزارهای طراحی اقدام به طراحی بام سبز و متناسب با متغیرهای موجود و نظرات کاربران نهایی نسبت به طراحی و اجرای روفگاردن مناسب اقدام نمود.

ب- گیاهان روف گاردن

گیاهان به عنوان عنصر نهایی طراحی و اجرای روف گاردن بسیار دارای اهمیت بوده و انتخاب دقیق و صحیح آنها می تواند مطلوبیت نهایی بام سبز را دوچندان نماید.

در انتخاب گل ها و گیاهان برای کاشت بر روی بام سبز بهتر است از گیاهان چهارفصل و مقاوم به سرما و گرما و همچنین تابش مستقیم نور افتاب استفاده نمایید چرا که پوشش گیاهی بر روی بام معمولا فاقد حفاظ بوده و در صورت انتخاب گیاهان ضعیف ممکن است به زودی آنها را از دست بدهیم و نتوانیم از زیبایی آنها استفاده نماییم

طراحی پشت بام
مشاهده

در صورت استفاده از گیاهان ضعیف تر می توان در نقاطی از روف گاردن برای آنها سقفی چادری و یا شیشه ای ایجاد نمود. البته در غیر آن هم می توان با ترکیب گیاهان همیشه سبز و گیاهان فصلی و گلدار در فصول معتدل سال زیبایی بیشتری به بام سبز داد لکن لازم است گیاهان فصلی به صورت سالانه و یا حتی فصلی مورد تعویض قرار گیرند.

یکی از موارد لازم در اجرای روف گاردن در نظر گرفتن نیاز آبی گیاهان و اتخاذ تدبیری برای آبیاری کافی و به هنگام آنها می باشد. پیشنهاد پالیزبام استفاده از سیستم آبیاری هوشمند و یا اتوماتیک و همچنین کشات گیاهان مشابه در مسیرهای آبیاری مشخص می باشد .

جمعبندی اینکه بهتر است در کاشت گیاهان در روف گاردن تا حد امکان از گیاهان مقاوم ، سبک، کم ریشه و متنوع استفاده نمایید و همچنین ملاحظات مربوط به نیاز آبی ، در معرض وزش و تابش بودن آن و موارد مشابه در نظر گرفته شود.

اجرای روف گاردن

برای اجرای روف گاردن ضمن در نظر گرفتن موارد قبلی که اجمالا توضیح داده شد لازم است بستر کاشت مناسبی نیز فراهم گردد. فلاورباکس های تولید شده با استراکچر فلزی و ورقهای گالوانیزه و کاور چوب پلاست یا ترموود گزینه مناسبی برای چیدمان بر روی روف گاردن و تامین بسترکاشت با عمق های متنوع و متناسب با نیاز گیاهان مختلف می باشد. که پالیزبام انواع مختلفی از آنها را به صورت استاندارد و یا سفارشی تولید می نماید.

ایزولاسیون روف گاردن
مشاهده

پس از تامین فلاورباکس های مربوطه برای کاشت گیاهان باید از سایر آیتم های لازم در روف گاردن نیز استفاده نمود از آنجمله انتخاب و چیدمان مبلمان فضای باز ، ساخت و نصب کفپوش های چوب پلاست، دیوار سبز، آلاچیق و آتریوم ، سایبان های چتری، چمن مصنوعی و … .

در انتخاب این آیتم ها نیز باید الزاما از متریال سبک و ترجیحا پرتابل استفاده نمود.

در مراحل اجرای روفگاردن باید به بهینه ترین شکل ممکن از فضای محدود موجود استفاده نمود و ضمن حفظ زیبایی و تناسب روف گاردن کاربری های متنوعی را در آن ایجاد نمود مانند فضای نشیمن، فضای ورزش و بازی کودکان ، نشیمن مسقف زمستانه و…

همچنین تاکید بر استفاده از دیوارهای موجود و سازه های عمودی بام می تواند ضمن زیبایی و کارایی بیشتر، از شلوغی زیاد بام جلوگیری نماید مانند نصب دیوارسبز، آبنماهای دیواری ، نمای چوبپلاست، سینماهای خانگی و … .

روف گاردن پالیزبام

شرکت پالیزبام به پشتوانه طراحان خبره، تیم اجرایی و فنی تحصیلکرده و با تجربه و کارگاه تولیدی اقلام پرتابل روف گاردن آمادگی طراحی و اجرای بام سبز ساختمان های محل کار و زندگی شما را دارد. با رزومه ای قوی در اجرای انواع روف گاردن، دیوارسبز و تراس سبز می تواند با تامین نظر کارفرما و اجرای روف گاردنی زیبا و اصولی، آسودگی خیال شما را بابت ماندگاری وکیفیت روف6 گاردن تضمین نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما