نوشته شد

مزایای روف گاردن و دیوار سبز

مزایای روف گاردن و دیوار سبز : شاید در دیدگاه اول از مزیت های بام سبز یا همان روف گاردن تنها فضای سبز و زیبایی آن به نظر ما برسد اما لازم است بدانیم که باغ بام یا بام سبز مزیت های بسیار زیادی را برای ساختمان و محیط زندگی ما به همراه دارد که از جمله آنها می توان به تصفیه هوا، عایق سرما و گرما، کاهش فشار بر تاسیسات دفع فاضلاب، ایجاد ارزش افزوده برای ملک و ساختمان، بهبود منظر شهری و ساختمان، کمک به حفظ گونه های جانوری خصوصا پرندگان و حشرات اشاره نمود که در این مقاله چند مورد از این مزیت ها را بررسی می کنیم :

تصفیه هوا

روف گاردن ، تراس گاردن ، دیوارسبز و به طور کلی فضای سبز عمودی در کنار فضای زیبا و دلنشینی که برای ما به ارمغان می آورد، در تصفیه هوا نیز بسیار مؤثر و مفید است، همانطور که می دانیم در مجموع، فضای سبز طبیعی با جذب گرد و غبار موجود در طبیعت و با عمل فتوسنتز (جذب کربن دی اکسید، نور و آب و تبدیل آن به کلروپلاست و در ادامه تولید کربوهیدرات ها و اکسیژن) هوایی پاک و سالم را در اختیار ما می گذارد و در بهبود وضعیت زیست محیطی به جامعه ی ما کمکی شایان میکند که این اولا در سلامت جسم ما بسیار تأثیرگذار است و مهمتر از آن، بودن در فضایی زیبا و سالم، سلامت روح و روان ما را حاصل میکند.

تصفیه هوا به عنوان یکی از مزایای روف گاردن و دیوار سبز امروزه در شهرهای بزرگ و کلان شهرها که از آلودگی بیش از حد رنج می برند بسیار مورد توجه قرار گرفته و اجرای روف گاردن در تعداد بالا و افزایش سرانه فضای سبز از طریق گسترش فضای سبز عمودی می تواند تاثیر مثبتی بر کیفیت هوای شهری و محیطی بگذارد.

پروژه روف گاردن گیشا
مشاهده
مزایای روف گاردن و دیوار سبز

روف گاردن عایق سرما و گرما

ما چه در منزل و چه در محل کار و … و در تمامی فصول سال به دنبال ایجاد دمایی مناسب و باب طبع خود در محل زندگیمان هستیم و به همین دلیل با صرف انرژی از وسایل سرمایشی و گرمایشی استفاده می کنیم. در همین راستا یکی از مزایای بام سبز ایجاد عایقی بر روی ساختمان است که از سازه های بزرگ مثل آلاچیق، پرگولا، دکینگ، دیوار سبز، و … گرفته تا اقلام کوچکتر مثل فلاورباکس، تری باکس، پلانتر باکس ها ، چمن، شن، قلوه سنگ و … همه به نوبه ی خود به عنوان یک لایه عایق بر روی بام عمل می کنند و اتلاف انرژی چه گرمایشی (در فصول سرد) و چه سرمایشی (در فصول گرم) را کاهش می دهند.

بیشترین خاصیت و عملکرد عایق را فضای سبز و کاشت شده و همچنین بخش هایی که به وسیله چوب پلاست یا ترموود کاور شده اند دارند که البته در این خصوص پروفیل های چوب پلاست دک بدلیل شبکه ای و دولایه بودن عملکرد بهتری دارند.

با توجه به گرانی انرژی و تحمیل هزینه های قابل توجه به خانواده می توان با اجرای باغ بام و گرین وال ضمن بهره مندی از سایر مزایای آنها به لحاظ اقتصادی نیز با کاهش هزینه های انرژی منتفع گردید.

روف گاردن کاهنده فشار وارده بر تأسیسات دفع فاضلاب

یکی از مشکلاتی که در زمان بارندگی های سنگین برای ساختمان ها ایجاد می شود دفع یکباره و سیلابی آب بارش و تحمیل فشار بر تأسیسات و لوله های خروجی آب می باشد که بعضاً مشکلاتی از قبیل نم زدگی یا از جای در آمدن اتصالات و … را به همراه دارد که روف گاردن یا بام سبز می تواند فشار دفع آب را به طور کاملا محسوسی کنترل نموده و با جذب اولیه آب توسط فضای سبز طبیعی و خاک و همچنین کنترل آن در اقلامی مانند چمن، شن و قلوه سنگ و هدایت آن از مسیر های زهکشی شده با کند کردن سرعت آب ، عمل دفع آب اضافی از ساختمان با شیب ملایمی به انجام برسد.

ایجاد ارزش افزوده و افزایش بهای ساختمان

زیباسازی ساختمان با ایجاد بام سبز، دیوارسبز و تراس سبز و … از چند جهت می تواند به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. اول اینکه با یک هزینه معقول و مناسب و با ایجاد یک بام سبز (روف گاردن) می توانیم ارزش افزوده قابل توجهی به بهای ساختمان بدهیم ، دوم اینکه وجود یک چنین فضای سبزی بر روی بام، تراس، دیوارها و یا حتی حیاط ساختمان می تواند رغبت مشتریان را در خرید افزایش داده و فروش را تسهیل نماید و سومین نکته در مزیت های اقتصادی اینکه در ساختمان ها معمولا بام که متراژی نزدیک به زمین و عرصه ی اصلی دارد عملا به عنوان فضایی بلااستفاده می باشد که می توان با استفاده از سازه های سبک و پرتابل و ساخت آلاچیق، آتریوم (آلاچیق دور شیشه ای چهارفصل) و کانکس به عنوان بخشی از روف گاردن فضای مفید ساختمان را افزایش داد و بام را به محلی برای جلسات ، دورهمی های خانوادگی و اداری و یا حتی زندگی تبدیل کرد.

مزایای روف گاردن و دیوار سبز

بهبود منظر شهری و ساختمان

از دیگر مزایای روف گاردن و دیوار سبز که جنبه عمومی دارد، بهبود منظر شهری و ساختمان می باشد. بسیار پیش آمده که یک ساختمان قدیمی و بدمنظر را به کمک طراحی دقیق و افزودن گل ها و گیاهان در تراس، بام یا دیوارهای نما و تراس اصلاح نموده و جلوه ای زیبا به آن داده اند.

طراحی استخر روف گاردن
مشاهده

یکی از گزینه های مطلوب برای بهبود منظر شهری، گسترش تراس سبز در آپارتمان ها با فرهنگ سازی و در نظر گرفتن مشوق توسط شهرداری ها و سازمان های مردم نهاد و نهادهای زیست محیطی می باشد.

مزایای روف گاردن و دیوار سبز

کمک به حفظ گونه های جانوری

با تخریب گسترده فضای سبز در شهرها و ساخت و ساز در محل هایی که زمانی نه چندان دور محل رویش انواع گیاهان و گل ها بوده و پرندگان و جانداران کوچک در آنها زیست می کرده اند این گونه های جانوری خصوصا پرندگان و حشرات در معرض انقراض قرار گرفته و یا اینکه مهاجرت نموده اند.

از جمله مزایای روف گاردن و دیوار سبز اینکه با اجرای باغ بام و دیوارسبز، فضای سبز در دسترس این گونه افزایش یافته و در میان مدت می تواند باعث بازگشت این گونه ها به شهر و یا حتی ممانعت از انقراض برخی از آنها شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما