نوشته شد

معایب روف گاردن – فضای سبز عمودی چه مشکلاتی دارد

روف گاردن یا بام سبز به ایجاد فضای سبز با کاشت پوشش گیاهی بر روی بام و سقف گفته می شود و در تعریف عام تر به ایجاد بستر کاشت و کاشت انواع گل و گیاهان ( شامل گیاهان پوششی ، فصلی ، همیشه سبز ، گیاهان دارویی ، درخت و درختچه ) بر روی بام ، تراس ، سقف و دیوار ساختمان ها و یا سازه های عمودی ، فضای سبز عمودی گفته می شود که آنها را با عناوین مصطلحی مانند بام سبز ( گرین روف green roof ) ، باغ بام ( روف گاردن roof garden ) ، دیوار سبز ( گرین وال green wall ) ، تراس سبز ( تراس گاردن Green terrace ) ، هوم گاردن (Home Garden ) ، یارد گاردن (Garden Yard ) و اسامی مشابهی می شناسیم .

روف گاردن چه معایبی دارد

در خصوص روف گاردن نمی توان معایب خاصی را بر شمرد بلکه اصولا در انجام امور اجرایی معایب به ضعف طراحی ، نحوه ی اجرای کار و عدم رعایت ملاحظات و الزامات کار مربوط می شود.

روف گاردن و فضای سبز عمودی دارای مزایای بسیاری مانند بهبود کیفیت هوا ، ایجاد محیط سبز و فضای تفریحی در دسترس ، بهبود منظر و افزایش زیبایی محیطی ، ایجاد ارزش افزوده ملک ، کاهش هدر رفت و مصرف انرژی ، ایجاد عایق صوتی و دمایی و … می باشد که در صورت اجرای نامطلوب می تواند علاوه بر عدم حصوص این مزیت ها منجر به ایراداتی نیز گردد .

روف گاردن ارزان
مشاهده

ملاحظات اجرایی روف گاردن و دیوار سبز

در اجرای روف گاردن قبل از هرکاری باید بستر و زیر کار آماده شود و بتوان ضمن اجرای بام سبز و دیوار سبز به زیبایی و درستی مشکلات زیرسازی نیز نداشته باشیم.

از جمله مهمترین ایراداتی که ممکن است در اجرای روف گاردن ( باغ بام ) بوجود آید ، آسیب به ایزولاسیون و عایق بام یا دیوار و نفوذ آب یا رطوبت به داخل ساختمان می باشد که پیشنهاد پالیزبام برای جلوگیری از این آسیب اجرای عایق به شرح ذیل می باشد .

عایق روف گاردن

برای عایق روف گاردن لازم است بوسیله دو لایه پوشش ایزوگام که به صورت طولی و عرضی اجرا می گردد نسبت به عایق بام اقدام گردد و پس از عایق کاری و قبل از هر اقدام دیگری با انجام تست از کیفیت آن اطمینان حاصل گردد.

پس از اطمینان از عملکرد ایزولاسیون به وسیله یک لایه سیمان ، موزاییک و یا سنگ نسبت به ایجاد لایه حفاظتی برای عایق اقدام می گردد.

روف گاردن و سوالات متداول – هر آنچه که لازم است در خصوص روف گاردن بدانیم
مشاهده

پس از این مرحله بام سبز پرتابل مدولار به روش پالیزبام و با چینش اقلام پرتابل پیش ساخته در محل اجرا می گردد و نکته مهم این است که در این روش اقلام و زیرساخت روفگاردن هیچگونه تماسی با عایق نداشته و از طرفی با ایجاد فاصله بین بستر کاشت و بام و همچنین استفاده از لایه های ضد ریشه ( Anti-root ) امکان نفوذ ریشه گیاهان به کف بام و آسیب به عایق به صفر می رسد در حالیکه در روش های بنایی و اجرای روف گاردن سنتی امکان نفوذ ریشه و تخریب ایزولاسیون بسیار بالا می باشد.

عایق دیوار سبز

در اجرای دیوار سبز به روش پالیزبام با توجه به نصب فلاورباکس های دیواری از جنس گالوانیزه بر روی یک شاسی فلزی و فاصله 3 سانتی از دیوار و همچنین هدایت آب خروجی از باکس ها بوسیله درین های تعبیه شده در زیر فلاورباکس ها هیچگونه رطوبتی با سطح دیوار در ارتباط نبوده و امکان نشت ان وجود ندارد لکن در سایر روش ها مانند اجرای دیوار سبز نمدی امکان نشت آب و رطوبت وجود دارد که برای جلوگیری از آن ، لازم است قبل از اجرای دیوار سبز و کاشت گیاهان یک لایه ژئوممبران بر روی دیوار نصب گردد و یا با استفاده عایق های رنگی یا نانو کالر نسبت به ایزولاسیون دیوار اقدام گردد.

بام سبز آپارتمان – پشت بام سبز
مشاهده

جمع بندی :

فضای سبز عمودی دارای مزایای بسیاری می باشد ولی چنانچه با روش ناصحیح و بدون در نظر گرفتن ملاحظات اجرایی ، انجام شود می تواند معایب و آسیب هایی را ایجاد نماید.

پالیزبام با تجربه تخصصی 6 ساله و استفاده از روش های روز دنیا و با بررسی علمی کشورهای پیشرفته و پیشرو در زمینه مشاوره ، طراحی و اجرای روف گاردن ، تراس سبز ، دیوار سبز در کنار شماست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما