نوشته شد

معماری سبز و ارتباط آن با روف گارن و دیوار سبز

معماری سبز یک سبک طراحی است که در سال های اخیر بسیار رواج پیدا کرده است و مورد توجه قرار گرفته است و در ساختمان سازی از این سبک استفاده می کنند . به نوعی این سبک معماری بیشتر مورد توجه دوست داران محیط زیست است . با افزایش جمعیت شهری و گسترش شهر ها و کم اهمیت شدن مبحث محیط زیست بشر به سمت معماری سبز که دیوار سبز ، روفگاردن ، تراس سبز ، دکوراسیون داخلی سبز ، پاسیو سبز و … را در بر می گیرد روی آورده است . نکات زیادی باید در اجرا و ساخت و ساز ساختمان های سبز رعایت شود یکی از این نکات استفاده از مصالحی است که سازگاری با محیط زیست و محیط پیرامون خود داشته باشند و استفاده از تاسیساتی است که کم ترین مصرف انرژی را داشته باشد و هم بتواند گیاهان را زنده نگه دارد . با توجه به محدودیت های موجود در معماری سبز می توانیم ساختمان های سبز با طراحی و اجرای بام سبز و دیوار سبز داشته باشیم . در واقع در این جا علاوه بر گیاهان پوششی می توانیم از درختچه های کوتاه هم استفاده کنیم که هم برای طبقات سایه اندازی ایجاد می کند و هم نمای سر سبز تری به ساختمان می دهد . بام ساختمان هم جدا از ساختمان نیست و با سبز کردن بام ها می توانیم تاثیر بسزایی در معماری سبز بگذاریم .

در این جا به بررسی مزایای معماری سبز می پردازیم :

مزایای معماری سبز

  • ایجاد تعادل در مصرف انرژی ساختمان : در واقع با استفاده از پنل های خورشیدی در ساختمان می توان قسمتی از نور خورشید را از طریق این پنل ها جذب کرده و از آن تولید انرژی کرد و به این طریق در مصرف برق و سوخت های فسیلی صرفه جویی نمود .
  • تغییر دادن سبک زندکی بشر : امروزه شاهد این هستیم که بشر به سمت مصرف گرایی می رود که آسیب جدی به محیط زیست و محیط پیرامون انسان وارد می کند ، با استفاده از انرژی های تجدید پذیر و تولید کردن دوباره می توانیم از این آسیب جلوگیری کنیم .
  • زیبا سازی نمای شهری : کاشت گیاهان بر روی نمای ساختمان ها و دیوار های سبز چشم انداز و دید مطلوبی ایجاد می کند کیفیت بصری شهر را بالا می برد .
  • افزایش سازگاری زندگی شهری با محیط زیست
  • تامین آرامش روحی : در واقع دیدن فضای سبز و در معرض آن قرار گرفتن سبب تلطیف روح و روان انسان می شود .
  • بازیافت : با استفاده کردن مجدد مواد و مصالح تجدید پذیر هم به معماری سبز نزدیکتر می شویم و هم به معماری پایدار
  • کنترل پس آب : بحث پس آب و شیر آبه یکی از مشکلاتی است که بشر با آن درگیر است ، می توان با مرحله اولیه تصفیه و ایجاد چرخه ی مناسب از پس آب ها برای آبیاری گیاهان و صرفه جویی در مصرف آب بهره برد .
  • نما سازی و استفاده از انواع گیاهان در بام ها و تراس ها
  • در معماری سبز تامین انرژی بدون هیج تاثیری بر محیط زیست تامین می شود که استفاده از پنل های خورشیدی و پس آب ها یکی از مواردی است که می شود به آن اشاره کرد .
  • تعادل در دمای هوا و بالا بردن کیفیت هوا : گیاهان از طریق فتوسنتز و تولید اکسیژن بیشتر کیفیت هوا را افزایش می دهند .

در واقع با ساخت روف گاردن ها ، دیوارسبز و تراس های سبز می توان به سمت محیط زیست پایدار حرکت کرد که خود موجب بهینه سازی مصرف انرژی هم می شود .

تراس ویلا
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما