نوشته شد

نورپردازی در روف گاردن

بیشتر استفاده ساکنین از فضای روف گاردن و تراس سبز پس از تایم کاری و در شب صورت می گیرد. در این راستا نورپردازی در روف گاردن ، تراس گاردن یک امر ضروری می باشد. علاوه بر این نور پردازی می تواند زیبایی های طراحی شده در فضا مانند سبزینگی و … را شاخص تر نشان دهد و زیبایی محیط را در شب به مراتب افزایش دهد.

مزایای نورپردازی در روف گاردن :

  • بهبود عملکرد ( فعالیت شبانه روزی )
  • ایجاد منظر امن
  • بهبود شرایط نگهداری گیاهان
  • امکان استفاده بهینه از تمام فضاهای موجود در شب

الزامات نورپردازی در روف گاردن :

مسائلی که در طراحی و اجرای نورپردازی روف گاردن و تراس سبز اهمیت دارد شامل  مواردی از جمله ایمنی نورپردازی، شدت و رنگ نورپردازی می شود که در ذیل به اختصار توضیح داده شده اند.

ایمنی نورپردازی

تمام المان ها نوری به کار برده شده در فضا باید خارج از دسترس کودکان بوده و یا به صورتی کاور شده باشند که در صورت به وجود آمدن رطوبت و … ایمنی لازم را داشته و آسیبی را متوجه کاربران نکند.

شدت نورپردازی

مسئله ی دیگر میزان شدت نور می باشد که باید به گونه ای تنظیم شود که ضمن تامین روشنایی و زیبایی لازم، برای ساختمان های مجاور مزاحمت ایجاد نکند و چشم خود کاربران و بهره برداران از فضا را نیز اذیت نکند.

رنگ نورپردازی

نوع رنگی که برای نورها در نظر داریم بر اساس سبک طراحی فضا و هدف استفاده انتخاب می شود که می تواند به صورت تک رنگ و یا ترکیبی از رنگ های متنوع باشد که برای نورپردازی روف گاردن بهتر است که ترکیب 3 تا 5 رنگ متفاوت استفاده شود.

نور پردازی مخصوص گیاهان

در برخی از قسمت های بام که تابش خورشید کم تر می باشد در صورت کاشت گیاهانی که نیاز به نور زیاد دارند باید با نورپردازی میزان نور مورد نیاز گیاهان را تامین نمود البته این موضوع معمولا در روف گاردن چندان کاربردی نداشته و بیشتر در پاسیو سبز یا لابی سبز که در تاریکی یا کم نوری می باشند قابل استفاده است و برای تامین نور مورد نیاز گیاهان بهتر است از لامپ های مخصوص با طیف نور تعریف شده استفاده نمود.

طراحی نورپردازی روف گاردن

نورپردازی در هر فضایی قابل انجام می باشد. و برخی مواقع می تواند با هدف تعریف فضاها صورت بگیرد. نورپردازی می تواند در روی کار و یا درون کار صورت بگیرد.

نورپردازی در مسیر: حاشیه مسیر ها می تواند با المان های نوری زیبا و یا نورهای مخفی کار شده در کف، نورپردازی شود. در صورت داشتن رواق در مسیر می توان نور را از رواق های موجود تامین نمود.

برای بعضی از کارفرماها زیبایی، بیشتر از کاربردی بودن مدنظر می باشد. در این مواقع می توان با استفاده از فیبرهای نوری در کف و یا سقف آلاچیق ها، پرگولا ها و یا المان ها و حتی دیوار ها زیبایی فضا را چندین برابر نمود.

نور پردازی نشیمن: قرار دادن المان های نوری جذاب برای هر یک از نشیمن ها می تواند کاربرد فضای موجود را در هر ساعتی از شبانه روز افزایش دهد. در بعضی موارد برای کاهش هزینه، اشغال نکردن فضا و زیبایی بیشتر در سبک مینیمال طراحی، می توان نور ها را در خود نشیمن ها اعمال نمود.

نورپردازی اقلام : اقلامی مانند انواع آبنما ، فلاورباکس ها، استندهای دیوار سبز و … می توانند با تلفیقی از نورپردازی زیبا تر و کاربردی تر شوند لذا ضمن اینکه در محیط روف گاردن و تراس سبز نورپردازی انجام می شود نباید از تعبیه نور در اقلام غافل شد چرا که ضمن بالا بردن زیبایی اقلام در شب بخشی از نور محیط را نیز می توان اینگونه تامین نمود.

طراحی استخر روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما