نوشته شد

کشاورزی عمودی – زراعت در پشت بام و دیوارسبز

معمولا کشاورزی عمودی ( زراعت عمودی ) در زمین های کشاورزی و یا گلخانه ها جهت استفاده بهینه از فضای در دسترس ، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی و در نهایت برداشت محصول بیشتر و با کیفیت تر انجام می شود . با کاشت عمودی می توانیم انواع گیاهان اعم از گیاهان دارویی ، سبزیجات و میوه ها را پرورش داده و برداشت کنیم. در شهرها و خصوصا کلانشهرها می توان کشاورزی عمودی را در روف گاردن  ، دیوار سبز و یا تراس سبز در مقیاس های کوچکتر هم مشاهده کرد .

اگرچه لغت کشاورزی عمودی لغت جدیدی نیست اما در حال حاضر از نظر تجاری جزء دسته کسب و کار ها قرار می گیرد . کشاورزی عمودی از سیستم هیدروپونیک و بازیافت پیروی می کند که این امکان را فراهم می کند تا آب مصرفی به حداقل برسد و فقط آب درون خود گیاه آب هدر رفتی این سیستم باشد . عموم مردم به دنبال برتری کشاورزی عمودی نسبت به کشاورزی سنتی هستند تا بتوانند کشاورزی عمودی را به عنوان جایگزین استفاده بکنند .

یکی از برتری های کشاورزی عمودی کاهش هزینه های جانبی است زیرا بخش عمده نور گلخانه ها از طریق نور خورشید و بخش دیگر آن از طریق لامپ های LED  تامین می شود  و هم چنین میزان آب مصرفی هم با سیستم هیدروپونیک به حداقل می رسد ، دیگر برتری آن ، امکان ایجاد گلخانه در هر مقیاس و مساحتی را به ما می دهد . همانطور که گفته شد یکی از راه های کاهش مصرف انرژی استفاده از لامپ های LED  است زیرا لامپ هایLED  فقط یک منبع نوری سفید تولید نمی کنند بلکه عاملی هستند برای بهتر شدن عملکرد فتوسنتز در گیاهان ، در واقع کلروفیل موجود در گیاه که رنگ سبز گیاهان از آن است نیازمند دریافت طول موج آبی و قرمز است که با بهترین کیفیت فتوسنتز انجام شود .

مزایای کشاورزی عمودی:

1 . حفظ محیط زیست برای آیندگان : با افزایش جمعیت شهری تا چند سال آینده ، جامعه بشری برای تهیه مایحتاج زندگی با مشکلاتی مواجه خواهد شد  ولی با روند رشد کشاورزی عمودی می توان با حفظ انرژی به  بالاترین تولیدات را دست پیدا کنیم .

2. بهره وری در تمام فصول : در کشاورزی سنتی معمولا در یک فصل کاشت و در یک فصل معینی برداشت انجام می شود که همین امر سبب کاهش تولیدات سالم و ارگانیک می شود .

3 . کاهش آب مصرفی : همانطور که بالا اشاره کردیم در کشاورزی عمودی پایین ترین هدر رفت آب را داریم که این امکان زمانی برای ما محیا می شود که بتوان بیشترین مصرف را از آب باران برای آبیاری داشته باشیم و تنها هدرفت تعرق گیاه از طریق برگ ها باشد .

4 . تولیدات ارگانیک طبیعی و غیر تراریخته : همانطور که گفته شد برای برداشت در همه فصول دیگر لزومی به استفاده از مواد تراریخته برای باروری گیاهان زراعی نمی باشد و در کشاورزی عمودی به هیچ عنوان از مواد آفت کش کود شیمیایی استفاده نمی شود .

5 . کاهش آلودگی های زیست محیطی : در کشاورزی سنتی برای برداشت معمولا از ماشین آلات استفاده می شود که این روند سبب تولید و آزاد شدن کربن می شود و کیفیت هوا را تحت تاثیر خود قرار می دهد ، هم چنین این نوع برداشت ممکن است گاه سبب قلیایی یا اسیدی شدن خاک بشود و PH خاک را عمیقا دچار تزلزل کند . اما در کشاورزی عمودی شاهد چنین اتفاق هایی نخواهیم بود و بیشترین حفاظت را از محیط زیست خواهیم داشت .

کشاورزی عمودی در پشت بام سبز :

کشاورزی عمودی را از منظر یک کسب و کار بررسی کردیم لکن اگر بخواهیم کشت عمودی را در روف گاردن و پشت بام سبز مد نظر قرار دهیم می توان گفت که بزرگترین مزیت آن در کنار تامین مواد غذایی سالم و اقتصادی ، بهره مندی از فضای سبز بوجود آمده به جهت کشت گیاهان می باشد که باعث شادابی بهره برداران و تاثیرات مثبت روحی روانی خصوصا در سالمندان و افرادی که به جهت مشکلات جسمی زمان بیشتری را در منزل حضور دارند خواهد شد.

زراعت عمودی – کشاورزی عمودی چیست ؟
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما