نوشته شد

گابیون در روفگاردن : همواره در معماری و ساختمان سازی روش ها و شیوه های جدیدی از به کارگیری مصالح و ابزار آلات مختلف ابداع میشود که طرح هایی نو و جذاب را بوجود آورده است که و با بکارگیری این متدها، انواع و مدل های مختلفی از روش های تزئین و ساخت را چه در داخل و چه در محوطه ساختمان های مختلف مشاهده میکنیم، یکی از این روش ها که تقریبا روشی نو و جدید به شمار میاید استفاده از گابیون در ساخت و تزئینات ساختمانی و روف گاردن است .

گابیون چیست

گابیون (gabion) واژه ای ایتالیایی است که در لفظ به معنای تورسنگ میباشد، اگر بخواهیم بیشتر و دقیق تر توضیح بدهیم، گابیون درواقع به تورهای فلزی گفته میشود که به شکل قفس هایی استوانه ای ساخته میشود و داخل این قفس ها با مصالحی مانند سنگ، قلوه سنگ، شن، بتن و … پر میشود.

تاریخچه گابیون

در گذشته از گابیون استفاده های مختلفی میشده، از مهمترین این کاربرد ها، استفاده از گابیون در مصارف نظامی بوده که قفس هایی بزرگ را از سنگ و گل پر میکردند و از آنها به عنوان سنگر و یا دیوار محافظ از انبار مهمات، تجهیزات نظامی و ساخت مقر های مختلف استفاده میکردند و همچنین از نمونه های دیگر کاربرد گابیون در مصر باستان بوده که برای جلوگیری از طغیان رود نیل قفس هایی بزرگ از جنس چوب میساختند و آنها را از سنگ پر میکردند و در حاشیه رود قرار میداند تا از خسارات ناشی از پیشروی آب جلوگیری کنند .

دلار و هزینه روف گاردن – قیمت بام سبز
مشاهده

کاربرد های گابیون در روف گاردن

از گابیون استفاده های مختلف و متفاوتی میشود، از جمله کاربرد های گابیون در حوزه های عمران میباشد . مثلا در راه سازی برای مقاوم سازی و جلوگیری از ریزش سنگ های متمرکز و حائل بر جاده ها از گابیون استفاده میشود یا مثلا در حوزه مهندسی رودخانه ها از گابیون استفاده های فراوانی میشود نظیر دیواره های گابیون برای هدایت مسیر سیلاب و کنترل کردن نیروی آن و همچنین در کانال های آبی از گابیون هایی با ارتفاع کمتر برای جلوگیری از فرسایش و کنترل سرعت آب استفاده میشود و همچنین در حوزه ساختمان سازی نیز گابیون را به عنوان سازه اصلی ، زیباسازی در نما و ایجاد دیوارهای دکوراتیو و جدا کننده بکارمیگیرند.

گابیون در روف گاردن

سنگ به دلیل شکل ظاهری بهتر و زیباتر بیشترین کاربرد را در پر کردن گابیون دارد و از انواع قلوه سنگ ها ریز و درشت در رنگ های مختلف میتوان در پر کردن گابیون استفاده کرد.

اجرای سقف در روف گاردن
مشاهده

گابیون در حوزه روف گاردن به اشکال مختلفی کاربرد دارد، مثلا :

فلاورباکس ها (flower box) ، تری باکس ها (tree box) و پلانتر باکس ها (planter box)

میتوان از گابیون برای ساخت انواع فلاور باکس، تری باکس و پلانتر باکس استفاده کرد که از این نوع گلدان به عنوان گلدان گابیونی هم نام برده میشود، در ایجاد یک فضای طبیعی از گل و گیاه زیباتر است که تا میتوان از اجزاء موجود در طبیعت عمل تزئین و زیبا سازی را انجام داد که این نوع از گلدان این مقصود را محقق میسازد. متریال اصلی این گلدان ها گابیون یا به عبارتی قلوه سنگ و فلز میباشد.

مبلمان محوطه به شکل گابیون

یکی از اقلام مورد استفاده در روفگاردن مبلمان یا فضای نشیمن میباشد که با توجه به انعطاف پذیری گابیون در اشکال مختلف میتوان از آن در ساخت مبلمان استفاده کرد، مزیت دیگر استفاده از گابیون در ساخت مبلمان مقاومت بسیار بالای متریال آن در برابر آب و هوای مختلف میباشد. در ساخت این نوع از مبلمان معمولا ساختار اصلی را گابیون و محل نشیمن را چوب پلاست یا ترموود تشکیل میدهد.

باغ بام و اثرات آن بر مکان های شهری
مشاهده

دیوار سبز روف گاردن

یکی دیگر از کاربرد های گابیون در کنار دیوار سبز میباشد که به گونه ای جنبه ی تزئین در کنار دیوار سبز را دارد، معمولا در این نوع از کاربرد گابیون دیواره هایی در ارتفاع دیوار سبز میسازند و در کنار دیوار سبز از آن ها استفاده میکنند که جلوه بسیار زیبای زینتی و طبیعی به محیط میبخشد.

آبنما

یکی از ترکیب های بسیار زیبا که نمایانگر فضای طبیعی میباشد ترکیب آب و سنگ است. این نوع از ترکیب را میتوان با آبنماهای گابیونی به زیبایی بوجود آورد، مثلا حوزچه ها از جنس گابیون با فواره ای درمیان آنها ترکیب های بسیار زیبایی هستند یا مثلا آبنما هایی با دیوار ایستاده که دیوار آنها از گابیون میباشد هم، نمونه ای زیبا از این نوع بکارگیری گابیون در آبنما سازی هستند.

دکوراتیو

از مهمترین و زیباترین کاربرد های گابیون در فضای روف گاردن بکاگیری به عنوان یک دکور میباشد، مثلا استفاده از آن به عنوان دیوار های تزئینی و جدا کننده، و یا المان های زیباسازی در چیدمان دکوراسیون فضای یک روفگاردن یا تراس سبز میتواند محیطی زیبا و خاص را به ارمغان بیاورد.

2 نوشته

  1. خیلی خوب بود
    گابیون یکی از آیتم های مورد علاقه ی من هرچند اصلا برای بام توصیه نمیکنم اما برای محوطه عالیه

    1. دقیقا .. بهتره که برای بام استفاده نشه به علت باری که بر بام اضافه می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما