نوشته شد

گل ها و گیاهان فضای باز ( روف گاردن و لنداسکیپ ) – بخش چهارم

مقدمه

مروری بر بخش های قبل : در این سری از مقالات نیاز های مورد نیاز گیاهان فضای باز و خصوصاً گیاهان زینت دهنده به بام سبز ، دیوارسبز ، تراس سبز و … را مورد بررسی قرار میدهیم . گفتیم اوّلین و مهمترین نکته ، انتخاب گیاه مناسب است و این انتخاب به اقلیم و زادگاه اوّلیّه گیاه ارتباط زیادی دارد ، یعنی باید گیاهانی مورد استفاده قرار بگیرند که یا حداقل نیازهای گیاه از قبیل دما ، رطوبت ، نور و … در محیط تأمین باشد و یا شرایط را طوری فراهم کرد که مورد علاقه و نیاز گیاه باشد و مسیر رشد و پرورش گیاه را فراهم سازد .

در ادامه بستر رشد گیاه یعنی خاک را مورد بررسی قرار دادیم و گفتیم خاک انواع مختلف و متفاوتی دارد که به تناسب نوع و نیاز گیاه باید از خاک یا ترکیب خاک های مناسب استفاده شود تا این نیاز اساسی گیاه تأمین گردد و بستری مناسب برای رشد گیاه فراهم گردد . در این مسیر هم مواد مغذی و مورد نیاز گیاه فراهم میباشد و هم رطوبت و اکسیژن مورد نیاز ریشه گیاه در خاک تأمین میشود .

در بخش قبل نیز احتیاج گیاه به آب و نکات مربوط به زمان ، میزان و نوع آبیاری را توضیح دادیم و گفتیم آب همانطور که رکن اصلی برای حیات گیاه است ، می تواند قاتل گیاه نیز باشد و باید نکات بسیار مهمی در آبیاری گیاهان مد نظر قرار بگیرد .

استخر پشت بام
مشاهده

حال در این بخش می خواهیم در مورد رطوبت فضای گیاهان صحبت کنیم .

رطوبت محیط ، یک نیاز اساسی برای رشد گیاهان

رطوبت محیط نیز تأثیر بسزایی در سلامت و پرورش گیاهان دارد و یک نیاز اصلی به شمار می رود به نحوی که اگر در انتخاب گیاه خود این نکته را در نظر نگیریم و انتخابی اشتباه انجام دهیم گیاهان فضای سبز خود را به راحتی از دست می دهیم . در ابتدا باید دقت کنیم که اقلیم اوّلیّه گیاه از نظر رطوبت با فضای مورد نظرمان سازگاری نسبی داشته باشد ، چرا که ما در این مقاله با گیاهان فضای باز مواجه هستیم و عملاً خیلی نمی توانیم مانند گلخانه یا محیط منزل ، تغییری بر رطوبت محیط ایجاد کنیم . پس اوّلین و مهمترین نکته انتخاب گیاهان مناسب است و در ادامه نیز می توانیم تا حدی و با استفاده از روش هایی میزان رطوبت هوا را در جهت نیاز گیاه تغییر دهیم .

معماری سبز و ارتباط آن با روف گارن و دیوار سبز
مشاهده

بعد از آنکه گیاهان مناسب با اقلیم خود را شناسایی کردیم لازم است رطوبت محیط را بین 40 تا 60 درصد تنظیم نموده و اگر میزان رطوبت از این بازه فاصله بگیرد اصطلاحاً گیاه دچار تنش و استرس می گردد که برای این کار اوّل باید از یک رطوبت سنج کمک بگیریم تا میزان رطوبت محیطمان را شناسایی کنیم .

در مسیر ایجاد رطوبت در فضای باغ ، حیاط و یا بام خوب است بدانیم به هر روشی که آب را در محیط جریان دهیم این مقصود را محقق ساخته ایم ، چرا که تبخیر آب باعث افزایش رطوبت محیط می شود .

چند روش برای تنظیم رطوبت مورد نیاز گیاه در فضای باز

اوّلین روش استفاده از یک آبنما و به عبارتی استفاده از یک مسیر گردش آب در فضای سبز است که آبنمای مه پاش گزینه ی بسیار مناسبی برای مرطوب کردن محیط به شمار می رود .

دوّمین روش پاشیدن آب بر روی شاخ و برگ های گیاهان است که در این روش باید دو نکته مدّ نظر قرار بگیرد : اولاً زمان مناسب برای این کار در نظر گرفته شود تا آسیب به گیاه وارد نشود ( توضیح این نکته در بخش قبل به طور کامل بیان شده ) و دوّماً این کار با اسپری های آب پاشی انجام شود که آب را تا حد امکان افشانه کند .

روف گاردن تهراندشت
مشاهده

سوّمین روش استفاده از شن و قلوه سنگ های کوچک در زیر گلدانی است ، به این ترتیب که وجود این شن و قلوه سنگ ها فاصله ای را بین گلدان و زیر گلدانی ایجاد می کند و با پر کردن زیر گلدانی از آب می توانیم رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم سازیم . لازم به ذکر است که ارتفاع آب موجود در زیر گلدانی نباید به گلدان برسد چرا که تنفّس گیاه را با مشکل مواجه نموده و ریشه گیاه را از بین می برد .

چهارمین روش قرار دادن گیاهان در نزدیک و کنار یکدیگر است که این روش رطوبت فضای اطراف گیاهان را افزایش داده و تأثیر بسزایی دارد که در این روش باید مراقب آفت های گیاهان باشیم و از سموم مناسب جهت رفع این مشکل جلوگیری کنیم ، چرا که گیاهان در کنار یکدیگر بیماری را به راحتی به یکدیگر منتقل میکنند .

با ما همراه باشد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما