نوشته شد

گل ها و گیاهان فضای باز ( روف گاردن و لنداسکیپ ) – بخش ششم

مقدمه

در این سری از مقالات ، پالیزبام در صدد است که با معرفی نیازهای مختلف گیاهان در جهت رشد و پرورش هر چه بهتر و صحیح تر ، نکات لازم و مورد توجّه را به شما آموزش دهد تا با مطالعه ی این مطالب بتوانید از فضای سبزی با طراوت بر روی بام ، تراس و در منزل خود بهره مند شوید و روف گاردنی زیبا ، تراس سبزی دلنشین و دیوارسبزی ماندگار را بوجود آورید .

آنچه در بخش های قبل ذکر شده

برای ایجاد یک فضای سبز در درجه اوّل باید انتخابی صحیح انجام شود و این بدین معناست که اوّلاً باید از گیاهان سازگار با محیط خود استفاده کنیم و دوماً باید گیاهان سالم و مقاومی را در فضای سبزمان بکاریم . در مرحله ی بعدی نگهداری دقیق و صحیح در ماندگاری فضایی سبز تعیین کننده می باشد که عوامل متعددی در به ثمر رساندن این مهم تعیین کننده اند ، این موارد را در بخش های قبل بررسی کردیم و گفتیم :

گل ها و گیاهان فضای باز ( روف گاردن و لنداسکیپ ) - بخش چهارم
مشاهده

اوّلین نیاز گیاه بستری مناسب برای قرار گیری ریشه گیاه می باشد که این بستر باید ترکیبی دقیق از خاک ها و کودهای مورد نیاز گیاه باشد ، در اینجا دو نکته بسیار حائز اهمیت است : یک ، تأمین مواد مغذی و مورد نیاز توسط خاک – دو ، وجود اکسیژن ، رطوبت و نگهداری آب درون خاک که می توانید تفصیل این مطالب را در بخش دوم مشاهده کنید . دوّمین نیاز بسیار ضروری گیاهان آب می باشد که باید نکات مختلفی در زمان ، میزان و نحوه آبیاری در نظر گرفته شود ، این مطالب در بخش سوّم توضیح داده شد . سوّمین نیاز را برای گیاهان رطوبت محیطی معرّفی کردیم و نکات قابل توجه برای تامین این نیاز را در بخش چهارم توضیح دادیم . چهارّمین نیاز اصلی گیاهان را نیز در بخش پنجم آورده ایم که نیاز گیاه به نور طبیعی خورشید می باشد و دانستنی های لازم در این رابطه را خدمتتان عرضه کردیم . حال در این بخش می خواهیم علت ، زمان و نحوه هرس کردن گیاهان را مورد بررسی قرار دهیم .

روف گاردن در قم
مشاهده

دلائل هرس کردن گیاهان

  • هرس ساقه ها و شاخه های شکسته ، خشکیده ، ضعیف و بیمار که مانع رشد خوب گیاه می شوند .
  • برخی از ساقه ها و شاخه ها به علت فشردگی و تراکم زیاد مانع رسیدن نور به شاخه های زیر خود می شوند که لازم است حذف گردند .
  • هرس کردن در جهت تحریک گیاهان برای گل دهی بیشتر .
  • برای جلوگیری از رشد بی رویه ساقه و شاخه ها که موجب می شود گیاه شکل مطلوب خود را از دست دهد .
  • هرس گیاهان به علت جوان نمودن گیاهان پیر .

نکات قابل توجه در هرس گیاهان

مواردی که در بالا ذکر شد دلائل کلّی برای هرس انواع گیاهان می باشد امّا باید بدانیم که نحوه و زمان هرس گیاهان متناسب با نوع آنها با یکدیگر کاملاً متفاوت است که در این مورد لازم است هر گیاه به صورت کاملاً تخصّصی مورد بحث و گفتگو قرار بگیرد . امّا در عین حال یک سری نکات را می توان در رابطه با زمان هرس گیاه بیان کرد که در ذیل به آن اشاره می کنیم .

گرین روف – مزایا و معایب گرین روف پالیزبام – انواع گرین روف
مشاهده

زمان کلّی هرس گیاهان به دو قسمت زمستانه و تابستانه تقسیم می شود و علّت این تقسیم بندی نحوه ی مصرف و ذخیره سازی مواد غذایی توسّط گیاه می باشد . در زمستان ( اواخر پاییز تا اوایل بهار ) گیاه مواد غذایی و مواد عالی را در تنه خود ذخیره می کند و فرصت هرس گیاه مهیّاست امّا با توجه به نوع گیاه و مقاومت آن در برابر سرما زمان هرس در این بازه متغیر است . در طول بهار و تابستان نیز گیاه مواد غذایی خود را مصرف کرده و در اواخر تابستان شروع به ذخیره سازی می کند ، در این زمان ( اواخر تابستان ) نیز می توان هرس گیاه را انجام داد امّا باید دقت داشت که هرس تابستانه نباید سنگین باشد و بیشتر در جهت فرم دهی و حذف شاخه های شکسته و ضعیف و … باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما