نوشته شد

بام سبز و انواع آن

بام سبز و انواع آن به سقف و پشت بامی گفته می شود که با نصب و اجرای انواع فلاورباکس های ثابت و متحرک و یا باغچه ها و بستر کاشت مناسب گیاهان، اقدام به کاشت پوشش گیاهی شده و بر بالای بام شاهد فضای سبز زنده و طبیعی هستیم که البته در موارد بسیاری این فضای سبز با سایر تجهیزات مرتبط مانند مبلمان فضای باز ، آلاچیق ، دیوار سبز و … تکمیل شده و علاوه بر مزیت های زیست محیطی برای ساکنین ساختمان نیز با کاربری تفریحی، اداری و … قابل استفاده می باشد.

بام سبز و انواع آن

انواع بام سبز :

بام سبز و انواع آن متناسب با روش اجرا به انواع ذیل تقسیم بندی می شود:

  1. گسترده 2- متمرکز 3- مدولار پرتابل

بام سبز گسترده :

در روش بام سبز گسترده بیشتر اهداف زیست محیطی مد نظر می باشد و شاهد یک سطح از پوشش گیاهی تقریبا یکدست هستیم .

بام سبز متمرکز :

در روش متمرکز با افزایش عمق کاشت و ایجاد تنوع در پوشش گیاهی علاوه بر محاسن محیط زیستی امکان فراهم نمودن فضایی بهتر برای ساکنین مقدور می گردد.

بام سبز پرتابل مدولار :

روش مدولار پرتابل نیز به عنوان یک روش مابین دو روش گسترده و متمرکز با مزیت قابلیت جابجایی، سرعت بالای اجرایی و تطبیق پذیری با فضای در دسترس برای اجرا و نصب هم ویژگی های زیست محیطی را دارا می باشد و هم اینکه با قابلیت ایجاد عمق کاشت های متنوع و کاشت انواع گیاهان و درختچه ها در کنار چیدمان مبلمان فضای باز ، و استفاده از اقلامی مانند آبنما و آتشدان فضایی دلنشین، کاربردی و بهینه را برای ساکنین و بهره برداران فراهم می کند.

بام سبز متناسب با کاربری نیز می تواند به انواع مختلفی دسته بندی شود که مهمترین آن دسته بندی با کاربری های ذیل می باشد :

  1. رستوران بام   2- باغ بام    3- کشاورزی شهری    4- بام سبز اداری

رستوران بام :

همان بام سبز است که با محوریت استقرار مشتریان برای سرو غذا، و همچنین تعریف فضاهای مورد نیاز به عنوان آشپزخانه ، انباری، سرویس بهداشتی و … طراحی و اجرا شده و برای این منظور باید نهایت استفاده از فضا برای استقرار افراد بیشتر و همچنین فراهم نمودن امکانات رفاهی با لحاظ زیبایی و مقاومت در فضای بیرونی مد نظر باشد.

بام سبز و انواع آن

باغ بام :

باغ بام یا بام باغ همان معنی عمومی بام سبز است که به معنی ایجاد فضایی بر روی پشت بام برای ساکنین می باشد که با فراهم نمودن محلی برای نشمین و استراحت در کنار فضای سبز زنده ایجاد می شود.

کشاورزی شهری :

کشاورزی یا زراعت شهری یکی از دیگر از کاربردهای بام سبز است که در آن با استفاده حداکثری از فضا با ایجاد بستر کاشت برای کاشت گیاهان خوراکی و دارویی، نسبت به کاشت و پرورش این گیاهان اقدام می شود.

بام سبز اداری :

یکی دیگر از کاربری های بام سبز ، استفاده از فضای خالی بام ساختمان های اداری و اجرای بام سبز است با این تفاوت که در آن با ساخت سازه هایی چهارفصل و امکان تامین سرمایش و گرمایش مورد نیاز محلی برای استقرار کارکنان و تجهیزات اداری فراهم می شود. البته گاها ادارات و شرکت ها با توجه به کمبود فضای داخلی از این فضاها به عنوان غذاخوری، نمازخانه و اتاق جلسات بهره می برند.

بام سبز و انواع آن

بهترین روش اجرای بام سبز :

با توجه به مزیت های روش اجرایی مدولار پرتابل که در ادامه بیان خواهد شد و تجربه عملی پالیزبام در اجرای بام سبز ، این روش به عنوان روش پیشنهادی و مطلوب برای اجرای بام سبز و تراس سبز می باشد.

در بام سبز پرتابل مدولار اقلام پیش ساخته در کارگاه برابر ابعاد از پیش تعریف شده و گاها سفارشی ساخته می شوند و پس از انتقال به محل پروژه در کنار سایر آیتم هایی که به صورت سازه ای و در محل ساخته می شوند چیدمان شده و نهایتا یک بام سبز متشکل از فضای سبز منفصل و مبلمان فضای باز و اقلام مکمل ایجاد می شود.

بام سبز و انواع آن

در این مقاله درباره بام سبز و انواع آن توضیح داده شد.

تعامل سبز با کرونا
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما