مبلمان فضای باز

مبلمان فضای باز

قبل از اینکه به تشریح و توضیح مبلمان فضای باز و ویژگی های آن بپردازیم، لازم است در خصوص فضای باز توضیح دهیم. در اینجا منظور از فضای باز، هر محیط و فضای بدون سقفی است که برای استفاده های شخصی، تفریحی و یا تجاری، طراحی و دیزاین می شود که مهم ترین این فضاها بام سبز و محوطه می باشد.

عموما این نوع مبلمان در روف گاردن ، تراس سبز ، پاسیو سبز ، رستوران بام ، باغ، ساحل و محوطه ویلا چیدمان شده و مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به قدمت استفاده از این نوع مبلمان در خانه باغ ها و محوطه ی ویلا، اصطلاحا به آن مبلمان باغی نیز گفته می شود و باید به گونه طراحی و ساخته شود که از نظر طراحی، متریال و کاربری مناسب این فضاها باشد.

در تعریف ابتدایی، مبلمان فضای باز به اقلامی گفته می شود که اصولا محل و فضای نشیمن افراد را مانند میز و صندلی و نیمکت فراهم می آورد. اما در واقع به طیف بیشتری از اقلام و سازه ها که در دیزاین یک محوطه سبز ، بام سبز یا تراس سبز بکار می روند مبلمان باغی گفته می شود.

دسته بندی مبلمان فضای باز

دسته بندی مبلمان فضای باز

به طور کلی می توان مجموع این اقلام و متریال را به دو دسته مبلمان فضای باز و مکمل های مبلمان فضای باز تقسیم کرد.

مبلمان فضای باز

مبلمان فضای باز

میز : وسیله ای است با چهارپایه یا بیشتر یا به همراه دو تکیه گاه عمودی و یک سطح صاف ساخته می شود. برای قراردادن وسایل مختلف بر روی آن در فضای بیرونی، لازم است از متریال مناسب و مقاوم در مقابل آب، آفتاب و تغییرات دمایی استفاده شود.

صندلی : یکی از پرکاربردترین انواع مبلمان فضای باز ، صندلی می باشد که به عنوان محل نشیمن انفرادی، جزو اولین وسایلی است که در محیط و خصوصا فضای باز قرار می گیرد و از طرفی هم به جهت پرکاربرد بودن با مدل ها و متریال بسیار متنوعی تولید می شود.

نیمکت : به محلی برای نشیمن یا اصطلاحا نشیمنگاه گفته می شود که معمولا به گونه ای ساخته می شود که تا سه نفر بتوانند بر روی آن بنشینند.

تخت : تخت به عنوان یکی از انواع مبلمان فضای باز می باشد که به صورت 2 تا 10 نفره طراحی و ساخته می شوند و بیشتر به عنوان محلی برای پذیرایی در فضای باز، رستوران بام ها و رستوران باغ ها مورد استفاده قرار می گیرند و البته انواع یک نفره آن نیز به عنوان تخت های ریلکسی یا استخری تولید می شود.

تاب : اگر چه معمولا تاب را به عنوان یک وسیله بازی می شناسیم، اما آنرا به دلیل کاربری که دارد به عنوان نشیمن در دسته مبلمان نیز تقسیم بندی می کنند. تاب ها را می توان در انواع یک تا چند نفره در فضای باز طراحی و اجرا کرد که هم به عنوان وسیله تفریح بوده و هم در انواع بزرگتر آن، محلی برای صحبت گروهی مورد استفاده قرار می گیرد.

مکمل های مبلمان باغی

مکمل های مبلمان باغی

آبنما : سازه ای برای گردش و ریزش آب به گونه ای است که صدا و جریان آن در محیط حس شود و افرادی که در محیط بر روی مبلمان فضای باز مستقر شده اند، بتوانند از مشاهده جریان آب و صدای آن استفاده نمایند.

آتشدان : محلی برای قرار دادن آتش یا ذغال افروخته است که به صورت گازی و یا زغالی ساخته می شود و در فضای باز یک گرمای نسبی و محیطی را ایجاد می کند.

فلاورباکس : فلاورباکس یا همان گلدان به فضایی گفته می شود که برای قرارگیری خاک و نگهداری و پرورش گل ها و گیاهان ساخته شده و معمولا به صورت پرتابل می باشد و در مواردی نیز با استفاده از پیچ، جوش و… ثابت می شود. فلاورباکس ها انواع مختلفی دارند و با توجه به جنس، محل قرارگیری و یا حجم خاک و تناسب با نوع کاشت به اسامی مختلفی از جمله تری باکس ، پلنترباکس ، فلاورباکس دیوار سبز ، باکس گل ، قاب گل و … نامیده می شوند.

آن ها یکی از مهمترین مکمل های مبلمان فضای باز خصوصا در گاردن بام و گاردن تراس می باشند. زیرا روف گاردن و تراس گاردن ، بدون سبزینگی و بسترکاشت، مفهومی نداشته و گل و گیاه بخش جدایی ناپذیر بام سبز و تراس سبز می باشد.

باربیکیو : استفاده از باربیکیو و پخت کباب در فضای باز و محوطه یک روش آشپزی و پخت گوشت، توام با تفریح می باشد و معمولا باربیکیو را در بام سبز ، تراس سبز و یا محوطه و حیاط قرار می دهند که در مواردی به صورت بنایی و با آجر و سیمان و سنگ می سازند. ولی در بیشتر موارد به صورت پیش ساخته و پرتابل ساخته می شود.

چمن مصنوعی : چمن مصنوعی که به صورت کارخانه ای تولید و تامین می شود به عنوان مکملی برای چیدمان فضای تراس گاردن یا روف گاردن استفاده می شود و خصوصا در زیر مبلمان فضای باز جلوه و زیبایی مطلوبی دارد.

ویژگی های مبلمان باغی

ویژگی های مبلمان باغی

در خصوص ویژگی های مبلمان باغی و فضاهای باز از قبیل باغ بام و باغ تراس و محوطه سبز در سایر سرفصل ها مطالب عنوان شده اما به صورت اجمالی مهمترین ویژگی های آن شامل موارد ذیل می باشد :

-مقاومت بالا در مقابل بارندگی و رطوبت محیطی

-مقاومت بالا در مقابل پوسیدگی

-دوام رنگ در بلندمدت و عدم رنگ پریدگی

-مقاومت در مقابل تابش آفتاب

-دوام بالا در سرما و گرمای شدید و یا تغییرات و تنش های دمایی

-فرم پذیری و امکان ساخت متناسب با سایر آیتم های فضای باز

-وزن پایین و سهولت جابجایی برای استفاده در روف گاردن و تراس گاردن

-امکان شستشو و نظافت بدون آسیب دیدگی با توجه به آلودگی های فضای باز

متریال مبلمان فضای باز

متریال مبلمان فضای باز

از جمله دسته بندی های مبلمان فضای باز، دسته بندی با توجه به متریال مبلمان است که می توان آنها را در دسته بندی ذیل قرار داد.

مبلمان پلاستیکی : جزو ارزانترین مبلمان باغی که علیرغم تنوع بالا در نوع ساخت و رنگ نباید توقع زیادی از کیفیت و ماندگاری آن در بلندمدت داشت.

مبلمان حصیری : مبلمانی زیبا و بخشی از صنایع دستی که عمدتا در استان های شمالی و جنوبی کشور و به صورت خانگی یا کارگاهی تولید می شود که ضمن زیبایی خاص و هماهنگی با طبیعت و فضای بیرونی، عمر چندان زیادی ندارند.

مبلمان فلزی : انواع مختلفی از مبلمان فضای باز را را می توان با استفاده از فلزهایی از جمله آهن، آلومینیوم و استیل ساخت که هم مقاومت بالایی در فضای باز دارند و هم فرم پذیر می باشند

مبلمان چوبی : چوب یکی از متریال مورد استفاده در ساخت مبلمان باغی می باشد که معمولا از چوب های اشباع شده به نام ترمووود استفاده می شود که دوام و زیبایی بیشتری نسبت به چوب معمولی دارند. اما علاوه بر ترمووود می توان از متریال مشابهی به نام چوب پلاست هم استفاده کرد که مزیت های بیشتری نسبت به ترمووود دارد که می توان به مقاومت در مقابل رطوبت، پوسیدگی و حشرات و عدم نیاز به نگهداری اشاره کرد.

مبلمان چوبی فلزی : با استفاده از ترکیب چوب و فلز ساخته می شود و یا اینکه استراکچر اصلی از پروفیل و ورق های فلزی بوده و روکشی از چوب یا چوب پلاست بر روی آن قرار می گیرد.

مبلمان سیمانی : این مبلمان با استفاده از بتن معمولی، بتن اکسپوز و یا مسلح ساخته می شود که استفاده از آن بیشتر برای پارک ها و محوطه بوده و چندان به لحاظ وزنی و زیبایی مناسب بام سبز و تراس سبز نمی باشد.

قیمت مبلمان فضای باز

قیمت مبلمان فضای باز

برای قیمت مبلمان فضای باز طبیعتا نمی توان یک قیمت مشخص و ثابت را تعریف کرد و قیمت گذاری اقلام، ارتباط مستقیم با نوع طراحی، نوع متریال، ظرافت و میزان زمان مورد نیاز برای ساخت، ابعاد و اندازه اقلام و حجم متریال مصرفی دارد.

اما یکی از مناسب ترین قیمت ها برای ساخت این مبلمان و تجهیز بام سبز و محوطه سبز استفاده از مصنوعات فلزی با کاوری از جنس چوب معمولی یا ترمووود، چوب پلاست و متریال مشابه هست تا ضمن دارا بودن مقاومت و استقامت لازم بتوان با استفاده از روکش های مذکور ضمن افزایش زیبایی، انتقال سرما و گرمای آزار دهنده ی فلز را کاهش داد. ضمن آنکه به نسبت کیفیت، قیمت ها اقتصادی می باشد.

ساخت مبلمان باغی

ساخت مبلمان باغی

ساخت مبلمان باغی و مبلمان روف گاردن باید به گونه ای باشد که در بلندمدت بتواند در فضای باز کیفیت و کارایی خود را حفظ نماید به عنوان مثال فلاورباکس های فلزی که امروزه مورد اقبال بازار بوده و پالیزبام انواع آن را تولید می به شرح ذیل تولید می نماید.

ابتدا یک شاسی فلزی (پروفیل آهن) به عنوان استراکچر اصلی ساخته می شود که درون آن توسط ورق گالوانیزه خم خورده است و به بدنه پرچ و فیکس شده و فضای مناسب کاشت ایجاد می گردد. نهایتا با قرارگرفتن در کوره رنگ و رنگ آمیزی الکترواستاتیک (پودری کوره ای) نسبت به خوردگی و زنگ زدگی محافظت خواهد شد.

 در مرحله بعدی متناسب با نیاز و نظر کارفرما با استفاده از مقاطع مختلف چوب پلاست یا ترمووود کاور شده و به محل پروژه منتقل می گردد و در نهایت با قراردادن لایه هایی از ژئوتکستایل به عنوان فیلتر و ژئودرین به عنوان زه کش و خاک مناسب، کاشت گیاهان انجام می شود.

مبلمان فضای باز

مبلمان فضای باز پالیزبام

پالیزبام با بهره گیری از تیمی باتجربه و دانش پایه و با بررسی روش های مختلف تولید و تامین مبلمان فضای باز و سلایق مخاطبین خدمات شایسته ای را ارائه نموده است. این مجموعه با استفاده از اقلام آماده، پیش ساخته، پرتابل یا سفارشی سازی و اجرای مبلمان سازه ای و فیکس در محل و با استفاده از استراکچر فلزی و کاور اقلام با چوب پلاست و ترموود و ساخت اقلام متنوعی شامل انواع میز، صندلی، نیمکت، آبنما، آتشدان، فلاورباکس، تری باکس، استندهای دیوار سبز ،  به مشتریان خود ارائه خدمت می نماید.

در ساخت اقلام و مبلمان باغی نهایت ظرافت ممکن و متناسب با فضای بیرونی و خصوصا بام باغ لحاظ شده و از متریال مقاوم در مقابل شرایط محیطی و فضای باز استفاده شده است.

مبلمان فضای باز

جمع بندی :

مبلمان فضای باز در انواع مختلف و پیش ساخته در بازار موجود است و با توجه به نکات و موارد ذکر شده، در نهایت مصرف کننده نهایی، مطابق سلیقه و با لحاظ ویژگی ها و الزامات یک مبلمان خوب و هماهنگ با محیط می تواند گزینه مطلوب خود را انتخاب نماید.

همچنین علاوه بر موارد فوق به عنوان مبلمان باغی و مکمل های آن، اقلام و متریال و سازه های دیگری نیز مانند انواع آلاچیق و پرگولا ، دیوار سبز ، شن و قلوه سنگ ، کفپوش گرانول ، بلوک های سنگی و پلیمری ، کف سازی و نماپوش چوب پلاست یا ترمووود ، چترهای ثابت و جمع شونده و … در روف گاردن استفاده می شود که استفاده ترکیبی از این آیتم ها می تواند فضایی جذاب و دلخواه را ایجاد نماید.

سوالات متداول

مبلمان مناسب چیدمان و استفاده در فضای باغ، روف گاردن، تراس سبز و ساحل را مبلمان فضای باز یا مبلمان باغی می گویند.

قیمت ارتباط مستقیمی با روش تولید، ابعاد و متریال مصرفی دارد. برای استعلام قیمت و دریافت نمونه ها تماس بگیرید 09121305248

جنس مبلمان فضای باز بسیار متنوع می باشد. پالیزبام این مبلمان را با استراکچری فلزی و پوشش داده شده با رنگ کوره ای و کاور چوب پلاست یا ترمووود تولید می نماید.

مبلمان فلزی – مبلمان چوبی – مبلمان حصیری – چوبی فلزی – مبلمان پلاستیکی – مبلمان سیمانی یا بتنی رایج ترین انواع مبلمان فضای باز می باشند.

مبلمان روف گاردن با مبلمان باغی تفاوت چندانی نداشته فقط در مبلمان روف گاردن باید ابعاد به گونه ای باشد که بتوان آنها را به بام یا تراس انتقال داد و همچنین در ساخت آنها از متریال سبک استفاده نمود.

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما