نوشته شد

چه گل ها و گیاهانی برای دیوارسبز مناسب هستند

یکی از آیتم هایی که به صورت مستقل و یا در روف گاردن مورد استفاده است و فضایی زیبا و دلنشین را برای ما به ارمغان می آورد، دیوارسبز یا همان گرین وال (Green Wall) است .دیوارسبز را می توان بر روی بام ، در حیاط منزل ، داخل تراس ، بر روی نمای ساختمان ، لابی و همچنین در داخل منزل و محیط کار چه تجاری و چه اداری استفاده کرد.با توجه به نوع گرین وال و همچنین با توجه به مکانی که در آن دیوارسبز پیاده سازی می شود نکات و ملاحظات مهمی نیز باید در نظر گرفته شود که از جمله یا به عبارتی مهمترین این نکات، این است که چه گیاهانی برای دیوارسبز مناسب هستند.

گیاهانی برای دیوارسبز و عمق کاشت آن ها

اولین نکته در انتخاب نوع گیاه « عمق کاشت » آن می باشد . لازم است در اینجا بدانیم که در دیوارسبز باکسی عمق کاشت زیادی در دسترس نداریم و باید از گیاهانی استفاده کنیم که نیاز به فضای خیلی زیادی برای رشد ریشه خود نداشته باشد . که این میزان عمق کاشت ، حدودا بین 15 تا 20 سانتی متر  می باشد . اما در دیوارسبز کابلی چون معمولا فلاورباکس ها بر روی زمین قرار میگیرند و بار وزنی گلدان ها بر روی زمین است و یا بعضا از باغچه به عنوان بستر رشد گیاه استفاده میشود ، میتوان از عمق کاشت بیشتری ، حدودا از 20 تا 40 سانتی متر نیز استفاده کرد که البته انجام این کار برای گیاهانی که طول رشد بالایی دارند هم کاملا مناسب تر می باشد .

تاثیر روف گاردن بر توسعه پایدار شهری
مشاهده

هماهنگی نسبی

دومین نکته این است که در یک دیوارسبز از مجموعه گیاهانی استفاده کنیم که با هم از نظر میزان آب دهی و شرایط آب و هوایی ، سازگاری نسبی داشته باشند تا در مسیر رشد گیاه و مراقبت از سلامت گیاه دچار مشکل نشویم ، بدیهی است که باید تمام گیاهان مورد استفاده از یک مقاومت نسبی برخوردار باشند و نباید از گل های خیلی حساس در این مورد استفاده کرد ، چرا که ما در یک گرین وال مجموعه ای از گل ها و گیاهان را استفاده می کنیم و اگر حتی یک بخش جزئی از گل ها یا گیاهانمان هم با مشکل مواجه شوند ، بر روی کیفیت مجموعه ی کار تأثیر بدی گذاشته میشود .

گیاهان رونده و پوششی

سومین نکته این که باید در گرین وال از گیاهان رونده و پوششی استفاده شود تا به تدریج بتوانند فضاهای خالی دیوار را کاملا و به خوبی پوشش دهند و فضایی زیبا و سبز را ایجاد کنند .

پروژه تراس سبز خیابان پیامبر
مشاهده

دیوارسبز کابلی

چهارمین نکته مربوط به دیوارسبز کابلی می باشد ، در این نوع دیوارسبز ما نمی توانیم به یکباره فضایی کاملا سبز را ایجاد کنیم و طبیعتا این سبزینگی در گذر زمان و با رشد تدریجی گیاه حاصل میشود ، به همین جهت در کاشت گیاه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که از گیاهان تندرو که سرعت رشد و گسترش بیشتری دارند ، نظیر پتوس و امین الدوله استفاده کنیم تا سبزینگی کامل هر چه سریعتر حاصل شود .

گیاهانی برای دیوارسبز خارجی و داخلی

نکته پنجم که درواقع مهمترین نکته نیز هست ، انتخاب نوع گیاهان از نظر سازگاری با محیط میباشد و از طرفی در دیوارسبز های خارجی باید اقلیم محیط را نیز مد نظر بگیریم و از نظر (سردی و گرمی) و (رطوبت و خشکی) گیاه متناسب با فضای آزاد را انتخاب کنیم .

گیاهان فراوانی برای این منظور می توان معرفی نمود لکن متناسب با موجودی بازار ، مقاومت و سازگاری با محیط و صرفه اقتصادی و … نمونه هایی از آنها به شرح ذیل معرفی می شوند .

دیوار سبز در منزل
مشاهده

نمونه گیاهان مناسب کاشت در دیوارسبز داخلی

پتوس ، هدرا ، آنتوریوم ، قاشقی ، حسن یوسف ، گندمی ، برگ بیدی ، ناز یخی ، سرخس

نمونه گیاهانی برای دیوارسبز خارجی

سینگینیوم ، پاپیتال ، ناز فرانسوی ، پیچ امین الدوله ، اسکینانتوس ، یاسمن ، شمشاد ، میخک پیتسپروم ، بنفشه ، یال اسبی ، برگ بیدی

2 نوشته

  1. عالی بود

    1. ممنون از نگاهتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما