نوشته شد

انواع سبک های محوطه سازی – طراحی لنداسکیپ

سبک های مختلف محوطه سازی :

در کشورهای مختلف با توجه به اقلیم و آداب رسوم سبک های مختلفی برای محوطه سازی تعریف می­شود ، که در اینجا به بررسی چند سبک طراحی محوطه می­پردازیم :

1. سبک منظم : طرح های کلاسیک بیشتر از این سبک پیروی می­کنند . این سبک طراحی در واقع سبک لوکسی هست که بیشتر در محوطه ساختمان ها و خانه های گران قیمت از آن استفاده می شود و هندسه منظم نقش قابل توجهی در چیدمان المان ها دارد .

2. سبک ارگانیک : این سبک اغلب در محوطه هایی با متراژهای بزرگ دیده می­شود . برای نشان دادن طبیعی و ارگانیک بودن محوطه از خطوط نامنظم استفاده می­کنیم و به دلیل نشان دادن ارگانیک بودن فضا از مصالحی مانند آجر ، موزاییک و سنگ استفاده می شود .

3. سبک های کلاسیک در منظر و محوطه سازی :

سبک باغ انگلیسی : در اوایل رومی سبک باغ انگلیسی شکل گرفت ، به استفاده از ستون ها و یا مجسمه هایی از شخصیت های کلاسیک در این سبک می­توان اشاره کرد و مسیرها در این سبک مستقیم و هدایت کننده هستند .

سبک باغ مدیترانه ای : در این سبک سعی بر این است که محوطه هایی دنج و سایه دار ایجاد شود و مصالحی مانند شن و کاشی های رنگارنگ مورد استفاده قرار می گیرد ؛ سبک مدیترانه ای خود به دو شاخه رسمی و غیر رسمی تقسیم بندی می­شود .

سبک رسمی معمولا مسیرهای هدایت کننده دارد و از المان هایی مانند مجسمه ها و چشمه ها و … در آن استفاده می­شود .

سبک غیر رسمی به نسبت ارگانیک تر است و سعی بر آن است که بیشتر و تا حد امکان از المان های طبیعی در این سبک استفاده شود .

سبک باغ اسپانیایی : طراحی محوطه به این سبک برگرفته از باغ های اسلامی است و تقارن از اصول اصلی سبک اسپانیایی است ، ایجاد تراس هایی با چشم انداز های وسیع در این سبک جزء ویژگی های اصلی محسوب می­گردد .

سبک باغ مورب : در این سبک هم سبک باغ های انگلیسی و هم سبک باغ های اسلامی دیده می شود که با توجه به این موضوع در واقع می­توان گفت این سبک یک سبک ترکیبی می­باشد .

سبک باغ موروش : در این سبک طراحی معمولا از آبنماهایی که مسیرهای آن دقیقا در جلوی خانه قرار دارد و هاله ای از روشنی آب بر روی ساختمان می افتد استفاده می شود .

سبک باغ های ژاپنی : در این سبک همواره کوشیده می­شود که مفهوم معنویت حفظ گردد و سعی بر آن است که در این سبک شکل طبیعی و ارگانیک فضا در مقیاس کوچکتر حفظ شود .

سبک محوطه سازی باغ مدرن : این سبک بیشتر سبک مینیمال را دنبال می­کند که بسیار پرطرفدار است و در عین سادگی طرح توسط خطوط هدایت می­شود . غالب مصالح مورد استفاده بتن و سنگریزه است که به علت رنگ خنثی که دارند طرح به سمت مینیمال تر شدن می­رود .

4. سبک باغ ایرانی : ساختارهای هندسی و ایجاد نهر در مسیر و محصور شدن فضا توسط دیوارهای بلند از ویژگی های اصلی این سبک طراحی می­باشد و در طراحی باغ ایرانی مسیرهای هدایت کننده به سمت کوشک یا بنای اصلی یکی دیگر از ویژگی های سبک باغ ایرانی است .

5. سبک باغ توسکانی : زری اسکیپینگ اگرچه که مستقلا یک سبک طراحی نیست اما می توان آن را به عنوان یک تم و سبک جداگانه محسوب نمود که با این روش استفاده از گیاهان مقاوم به خشکی به خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک ضمن استفاده از پوشش گیاهی مطلوب ، مصرف آبیاری را به حداقل برسانیم .

اجرای روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما