نوشته شد

لنداسکیپ چیست – محوطه سازی به چه معناست ؟

لنداسکیپ به معنای منظر یا چشم انداز می باشد و اصطلاحا طراحی و معماری منظر ، به فرایندی جهت محوطه سازی و بهبود چشم انداز در حیاط ، محوطه ساختمان ها ، فضاهای مکث شهری و … گفته می باشد . طراحی محوطه با نام علمی طراحی لنداسکیپ ، نیازهای طبیعی انسان را با سازماندهی زمین و ساختمان و ترکیب فرهنگ و طبیعت برای بهره مندی بشر ، در بر می گیرد. آرامش روانی ، پاکسازی هوا و محیط و مزیت های زیاد دیگری وجود دارد که نتایج پس از اجرای یک لنداسکیپ مناسب را نشان می دهد.

در اینجا ابتدا به شرح مختصری از لنداسکیپ می پردازیم و در پایان خدمات قابل ارائه پالیزبام در طراحی و اجرای لنداسکیپ و محوطه سازی را عنوان خواهیم نمود.

لنداسکیپ و انسان

برای جبران غلبه ساختمان و دست سازهای بشر بر فضای باز ، محوطه سازی می تواند گزینه مناسبی باشد. به عبارتی دیگر می دانیم که انسان جدای از طبیعت نیست ، پس به عنوان بخشی از آن باید ردپای خود بر طبیعت را پنهان کند.

رابطه ای که می توان با طراحی بین انسان و طبیعت به وجود آورد متفاوت است . گاهی معماری منظر می تواند کسانی را که مشتاق تنوع هستند یا گاهی کسانی که کنجکاوی می طلبند را به چالش بکشاند . مخاطب محوری ، از مطالعات و بررسی های پیش از طراحی محسوب می شود که طراح با توجه به روحیات مخاطب ، طراحی های متنوعی را ارائه می دهد.

فضاهای نیازمند طراحی لنداسکیپ

منظر تعاملی بین عناصر ، انسان و طبیعت با یکدیگر است که با طراحی درست ، موجب معنا بخشی به یکدیگر می شوند. هر فضای بازی که در شهر و ساختمان و یا بین آن ها وجود دارد می تواند به فضای تعامل تبدیل شود. فضایی که با توجه به اهدافی که پیش رو دارد برای دغدغه های انسان ، پتانسیل های موثری را نمایان می کند.

همانطور که گفته شد هر فضایی با هر ابعادی که دارد ، برای تحقق نیازها و انتظارات کاربران ، بهبود شرایط کیفی محیطی و اجتماعی ، سلامت و سرزندگی شهر  و… نیازمند وجود یک لنداسکیپ مطلوب می باشد. از این رو مباحثی پیش رو خواهد بود که مطالعات ، طراحی ، متریال و اجرای آن با هم متفاوت هستند : لنداسکیپ بیمارستان ، لنداسکیپ مجتمع مسکونی ، لنداسکیپ اکولوژی ، لنداسکیپ پارک ، لنداسکیپ مجتمع تجاری ، لنداسکیپ موزه و… .

ویژگی یک لنداسکیپ مناسب

به نقل از اریک پرری ” معماری ، مردمی ترین هنر است و مردم ، سختگیرترین منتقد آن ” . منظر ایجاد شده باید توقع اندکی داشته باشد و در عین حال همه چیز اعطا کند.  مهمترین الزاماتی که باید برای آگاه سازی مردم از وجود لنداسکیپ ایجاد شده ، اعمال شود ، قابلیت دسترسی و استفاده همگانی ، خوانایی ، هویت بخشی ، حس دعوت کنندگی و نفوذپذیری آن می باشد. به طور کلی مسئله ی معرفی  و چگونگی خوانش صحیح منظر در بحث طراحی ، یکی از مهمترین مرحله ی ایجاد منظر کاربردی محسوب می شود. به گونه ای که بتواند در حافظه مردم ثبت شود و در پیرامون خود شاخص ، نمایان شود.

موارد دیگری که در شکل گیری و استفاده ی این بستر کمک می کند ، پایداری ، انعطاف پذیری ، تحرک پذیری و در حین طراحی و اجرا ، احترام به سابقه تاریخی سایت می باشد.

وظایف معماران منظر

شاگردان طبیعت ، منظر را در سه حالت خصوصی ، نیمه خصوصی و همگانی بسته به سایت مورد نظر طراحی می کنند. بسترهایی که ایجاد می کنند ، تنها برای هم نشینی عناصر مصنوع و یا ایجاد نمای زیبا نمی باشد . بلکه به آن حس مکان و معنا را اعطا می کنند. به عبارتی دیگر این فرایند ، صرفا طراحی فضا با ظاهر طبیعی نیست ، طراحی است که مردم در آن احساس کنند در طبیعت وجود دارند  و رفتارشان برحسب قرار گیری در مکان شکل بگیرد . معماران با علم طبیعت گرای خود محیط هایی را شکل می دهند که در عین محافظت از ارزش های خود و تامین امنیت لازم ، بتواند با تغییر جامعه تغییر کند و پاسخگوی نیازهای روزمره و متفاوت مخاطبین خود باشد. معماران منظر هر زمینی که زیر آسمان باشد را موضوعی برای خود می بینند و با برداشت از اهداف فرهنگی موجود ، بازتابی از سبک زندگی را در منظر ایجاد می کنند.

لنداسکیپ ( محوطه سازی ) در پالیزبام

پالیزبام با تجربه بالا و اولویت کاری طراحی ، تولید اقلام و اجرای پروژه های بام سبز ، دیوارسبز ، تراس سبز و لنداسکیپ نسبت به طراحی و اجرای محوطه سبز اقدام می نماید با این تفاوت که ضمن امکان محوطه سازی با روش های معمول و بنایی می توان با استفاده از اقلام پیش ساخته شامل انواع فلاورباکس ها ، مبلمان فضای باز ، آلاچیق و پرگولا ، تاب و آتشدان و … و یا ترکیبی از اقلام پرتابل و بنایی ، فضای مفیدتر ، زیباتر ، کاربردی تر و با قابلیت باز طراحی ایجاد نمود.

نورپردازی در روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما