نوشته شد

آبیاری اتوماتیک چیست ؟

هر آنچه که باید در مورد ابیاری دانست :

شما هم مواقع عدم حضور در منزل و یا مسافرت نگران گل های خود هستید و به آبیاری آنها فکر می کنید. بدیهی است که همه ی ما دوستدار گل و گیاه هستیم ولی نگهداری از گل و گیاه به عنوان یک موجود زنده مانند نگهداری از یک کودک بوده که ملاحظاتی را می طلبد و نیاز به توجه و علاقه دارد ولی متاسفانه در زندگی روزمره ماشینی با توجه به نیاز به رسیدگی و کمبود زمان ، کمتر به نگهداری از گل و گیاه توجه می شود. یکی از مهمترین دغدغه ها در نگهداری گل و گیاه ، آبیاری آن است که در ادامه به آن می پردازیم.

انواع روش های آبیاری

آبیاری باغچه ها یا فلاورباکس به انواع مختلفی صورت میگیرد :

1_آبیاری سنتی

2_ آبیاری مکانیکی

3_ آبیاری قطره ای اتوماتیک

4_ آبیاری هوشمند

آبیاری سنتی

آبیاری سنتی که هنوز هم مرسوم است برای مکانهایی به کار می رود که کاربر به صورت دائم در محل حضور دارد و روزانه گیاهان خود را آبیاری می کند  و بدین صورت نیاز آب پوشش گیاهی را بر طرف می کند که این نوع آبیاری معمولا برای حجم های کم از پوشش گیاهی کاربرد دارد . و البته یکی از مزیت های آن این است که وقتی شخص مستقیما با گل و گیاه در طول روز ارتباط می گیرد از لحاظ روحی و روانی کاملا شاداب شده و می تواند احساس خوبی داشته باشد و دقایقی از زندگی ماشینی و مسایل روزمره به دور باشد . 

آبیاری اتوماتیک
آبیاری سنتی گیاهان

آبیاری مکانیکی

آبیاری مکانیکی جزئی از آبیاری سنتی می باشد که در آن تمام مراحل آبیاری با دخالت خود کاربر انجام می گیرد و حضور شخص در محل الزامیست و معمولا شخص با باز و بسته کردن چند شیر آب مراحل آبیاری را انجام می دهد و یا جابجایی لوله های آب را بر عهده دارد. امروزه دستگاههایی نیز در بازار موجود می باشند که این روش از آبیاری را تسهیل می کنند.

آبیاری قطره ای اتوماتیک

آبیاری قطره ای عبارت است از روشی که در آن آب با فشار کم از طریق روزنه نازل های مخصوص، به شکل قطره یا جریان کوچک به سطح خاک وارد می شود و پوشش گیاهی را آبیاری می نماید. سیستم آبیاری که مدیریت آبیاری قطره ای اعم از باغچه ، فلاورباکس ، مزرعه ، روف گاردن ، دیوار سبز و…  را به صورت خودکار و بدون دخالت مستقیم انسان انجام می دهد را آبیاری اتوماتیک می گویند.

آبیاری اتوماتیک انواع مختلفی دارد و در اشکال مختلف صورت می پذیرد و عوامل متعددی در کیفیت و راندمان آبیاری نقش دارند که یکی از مسائل مهم و اولیه در طراحی سیستم آبیاری بحث نیاز آبی پوشش گیاهی، الگوی کشت و تعیین برنامه ریزی مناسب است .

اتوماتیک کردن سیستم آبیاری فضاهای سبز خانگی یا شهری توسط کنترلر و تایمرهای آبیاری و شیر برقی انجام می گیرد و زمان بندی آبیاری ، دادن برنامه به کنترلر و نصب انواع سنسورها جهت هوشمند کردن سیستم آبیاری از مواردی است که می توان در سیستم آبیاری اتوماتیک مدنظر قرارداد.

آبیاری اتوماتیک
نحوه عملکرد ابیاری اتوماتیک

مهمترین مزایای سیستم آبیاری اتوماتیک

1- صرفه جویی در مصرف آب

2- برنامه ریزی خودکار آبیاری طبق زمان مشخص

3- افزایش راندمان رشد و باروری گیاهان

4- عدم نیاز به حضور نیروی انسانی

5- آبیاری مطلوب و بهینه و یک نواخت گیاهان

6- ایجاد آسودگی خاطر در نبود ساکنین

عواملی که به عنوان باز دارنده اجرای سیستم آبیاری اتوماتیک مطرح است را مورد بررسی قرار می دهیم.

1- هزینه ی سیستم های آبیاری اتوماتیک

اگرچه اجرا و نصب اولیه سیستمهای اتوماتیک نیازمند هزینه است اما با توجه مزایایی که به همراه دارد عملا پس از مدتی با کاهش سایر هزینه ها و افزایش راندمان هزینه ها را جبران نموده و توجیه اقتصادی دارد .

2- ایمنی سیستم ابیاری اتوماتیک

با توجه به اینکه سیستم آبیاری اتوماتیک دارای استانداردهای لازم می باشد هیچ گونه عوارض جانبی نداشته و می توان در تمام سطوح آبیاری از آن استفاد کرد و از طرفی به لحاظ فضای ناچیز مورد نیاز برای نصب تاسیسات این سیستم ، می توان با استفاده از یک باکس نگهدارنده از سرقت و یا در معرض آسیب بودن آن پیش گیری نمود.

ابیاری اتوماتیک
پوشش دهی تمام سطوح با ابیاری اتوماتیک

3- مشکلات استفاده ، پشتیبانی و خدمات پس از فروش

همانند هر تکنولوژی دیگری معمولا برای استفاده اولیه ، یه کار خاص و پیچیده به نظر می رسد که می توان با اندکی تحقیق و بررسی و آموزش های لازم به راحتی از این سیستم استفاده کرد و تمام مراحل کار با آن را به آسانی آموخت .

آبیاری هوشمند

سیستم آبیاری هوشمند می تواند در صرفه جویی زمان و مصرف آب نقش موثری داشته باشد و به راحتی می توان سیستم آبیاری خود را با هوشمندسازی از هر نقطه ای کنترل نمود اما این سیستم آبیاری در مقایسه با سایر روش ها بسیار پر هزینه بوده و بیشتر در ساختمانهای با سیستم هوشمند ( BMS ) طراحی و اجرا می شود . در مقالات آتی سایت پالیزبام به صورت مفصل به شرح این سیستم و مزایا و معایب آن خواهیم پرداخت.

گیاهان مناسب آپارتمان - نگهداری گل ها و گیاهان فضای بسته ( بخش اوّل )
مشاهده

2 نوشته

  1. ممنون از مطلب مفیدتون

    1. ممنون از توجه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما