آربور چیست و با پرگولا چه تفاوتی دارد؟

اجرای آربور

سازه ها و آیتم های زیادی برای محوطه های ویلایی، تفریحی، تجاری، مسکونی، اداری و … وجود دارد که می توان در طراحی و اجرا در نظر گرفت و شناخت هر یک از آن ها می تواند به به کارگیری مناسب آن ها به ما و محوطه شما کمک کند. از این رو در ادامه به بررسی یکی از این آیتم ها با عنوان (آربور چیست و با پرگولا چه تفاوتی دارد؟ ) می پردازیم.

آربور چیست؟

آربور یک سازه ای ظریف تر نسبت به آلاچیق و پرگولا می باشد که می توان از آن به عنوان ورودی، فضای مکث استراحت یا سرگرمی، فضای دارای نیم سایه و … استفاده نمود. اغلب آربور را به صورتی مشبک طراحی و اجرا می کنند که بتوان با رشد گیاهان رونده به آن ها روح ببخشند و در قالب عنصری شاخص در فضا به کار ببرند.

به طور کلی آربور چهار چوبی می باشد که اغلب به صورت منحنی ساخته می شود و می توان آن ها را در ابعاد استاندارد و کوچک به صورت اقلام پرتابل مدولار خریداری کرد و یا در مقیاس بزرگ تر در فضا اجرا نمود. آربور ها را می توان با انواع متریال ها تهیه کرد و با گیاهان رونده دیزاین نمود.

اجرای ترموود
مشاهده

آربور چیست

تفاوت آربور و پرگولا چیست؟

علاوه بر شباهت های زیادی که آربور و پرگولا با یکدیگر دارند، تفاوت آن ها باعث شده است که مسئله انعطاف در طراحی ارتقا پیدا کند و نیاز کارفرما با انتخاب گزینه مناسب به طور دقیق تر و کاربردی تری تامین گردد.

ابتدا می توانیم به شباهت های آربور و پرگولا بپردازیم؛ به این صورت که هر دو یک سازه ی عمودی هستند و می توانند با متریال های مشترکی از جمله پروفیل آهن، چوب پلاست، ترموود، پلاستیک و … ساخته شوند. هردو سازه می توانند به سبب مشبک بودن، روشنایی پرتوهای نور را به صورت حداقلی برای فضای انحصاری خود ایجاد نمایند و قیم و تکیه گاه مناسبی برای گیاهان رونده محسوب شوند.

آربور چیست

همچنین هر دو المان می توانند در فضای یکسانی به کار گرفته شوند و کاربردهای یکسانی نیز داشته باشند. با این حال تفاوت آربور و پرگولا را در ادامه بررسی می کنیم:

  1. از نظر سازه ای آربور ظریف تر از پرگولا می باشد و در مقابل پرگولا سازه سنگین تری نسبت به آربور محسوب می شود.
  2. پرگولا می تواند بر خلاف سازه آربور با ترکیب متریال های دیگر مانند پلکسی، پلی کربنات، سقف فلزی موجدار و … به سازه ای کامل مسقف تبدیل شود و حتی برای تعریف فضای تهیه غذا گزینه مناسبی باشد.
  3. پرگولاها نسبت به آربورها کاربردی تر به حساب می آیند و اغلب برای تعریف فضاهای بزرگ تر از پرگولا استفاده می کنند و بیشتر استفاده از آربور برای تعریف ورودی و زیبایی بخشیدن به فضا می باشد.
طراحی لابی ساختمان
مشاهده

 

مطلب پیشنهادی : روف گاردن

 

  1. آربورها به سبب دیتیل سازه ای که دارند هزینه کمتری نسبت به پرگولا برای کارفرما به وجود می آورند.

آربور

کاربرد آربور

آربورها در فضاهای مختلف و کاربری های مختلفی نقش ایفا می نمایند؛ که در ذیل به صورت موردی به آن ها اشاره می کنیم:

  • تعریف ورودی باغ، ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، تفریحی، رستوران، تالار، ویلا و …
  • المانی جهت عکاسی در فضاهای باز
  • چهارچوبی مناسب و زیبا برای تاب
  • گذرگاه های شاخص و ایجاد دالان در محوطه ها
  • تعریف مسیر با به کارگیری مکرر و فاصله ای مشخص
  • سکوها و آمفی تئاترهای روباز نمایشی
  • فضاهای نمایشگاهی روباز
  • جداسازی فضاها در محوطه
  • تعریف فضای نشیمن حاشیه ای
  • قابی جهت نمایش المان ها و آیتم های تزئینی محوطه و فضاهای باز
  • کمک به سرسبز نمودن فضا به سبب رشد گیاهان رونده به صورت طاقی

کاربرد آربور

چگونه می توان یک آربور در محوطه اجرا نمود؟

برای آنکه بتوانید یک آربور در فضای خود داشته باشید تنها کافیست با کارشناسان پالیزبام تماس حاصل فرمایید تا بعد از راهنمایی و مشاوره ای رایگان در اسرع وقت از محل پروژه بازدید به عمل بیاید و پس از برداشت با توجه به نیاز، کاربری و خواسته شما دو آلترناتیو پیشنهادی به صورت سه بعدی برای شما تهیه شود.

روف گاردن ساده
مشاهده

پس از توافق در طراحی صورت گرفته شده و انتخاب متریال مناسب با توجه به فضای شما، مجریان با سابقه پالیزبام می توانند با توجه به متراژ کار آربو را به صورت المانی با قابلیت جابه جایی در کارگاه تولید کنند و یا در محل در کوتاه ترین زمان ممکن به اجرا در بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما