نوشته شد

بام سبز رامسر

امروزه با گسترش شهرنشینی و آلودگی هوا خیلی از شهروندان شهرهای بزرگ ترجیح می دهند در قسمت های شمالی کشور زندگی نمایند و یا با تهیه ویلا و یا آپارتمان به صورت فصلی و مقطعی از زندگی در فضای مطبوع شمال بهره مند شوند، یکی از شهرهای شمالی توریستی و بسیار پرطرفدار در غربی ترین نقطه استان مازندارن رامسر می باشد و مهاجرین و گردشگران زیادی را جذب نموده است. در این مقاله به بررسی بام سبز رامسر می پردازیم:

طراحی بام سبز رامسر

در ابتدا برای طراحی هر بام سبزی باید در نظر داشته باشید که در چه موقعیتی قرار دارد زیرا اگر مطابق شرایط آب و هوایی طراحی نگردد از بام سبز اجرایی از مقاومت کم تری برخوردار می باشد و احتمالا در حین استفاده مشکلاتی را بروز خواهد داد. اگر موقعیت بام در مناطق مرطوب قرار گرفته باشد حتما مستلزم این است که از متریالی استفاده گردد که از مقاومت بالایی نسبت به رطوبت برخوردار باشد.

آبیاری گیاهان روف گاردن – سیستم آبیاری بام سبز
مشاهده

الزامات طراحی بام سبز

برای طراحی و اجرای بام سبز بهتر است یکسری نکات رعایت شود که تک تک آن ها را بررسی می کنیم:

متریال: متریال های مورد استفاده اعم از کفپوش، دیوار پوش و غیره باید متناسب با شرایط آب و هوایی انتخاب گردد، در بام سبز رامسر به دلیل رطوبت و بارندگی زیاد، بهتر است از کفپوش مقاومی مانند چوب پلاست برای اجرا استفاده کرد و همچنین سازه ها و استراکچر فلزی اقلام نیز باید به خوبی با ضد زنگ و اپوکسی در قابل خوردگی و زنگ زدگی محافظت شوند.

چوب پلاست به روش های مختلفی تولید می گردد که پرکاربرد ترین آن روش اکستروژن می باشد که گرانول چوب به همراه موارد پلیمری و خرده چوب ها در قالب هایی به همین روش ساخته می شود.

چوب پلاست نسبت به موریانه، تغییر رنگ و رطوبت و پوسیدگی دارای مقاومت بالایی می باشد.

گیاهان: در شهرهای شمالی به دلیل روند بارندگی منظم  و هوای معتدل انتخاب گیاهان آسان تر خواهد بود در اینجا برخی از گیاهان که برای روف گاردن رامسر مناسب می باشد در ذیل نام برده می شود:

فلاورباکس
مشاهده

گیاه اکالیپتوس: این گیاه علاوه بر مقاومت بالایی که نسبت به آب و هوای شرجی دارد، مقاومت بالایی هم نسبت به آتش سوزی، شوری آب و غیره دارد.

سوسن چلچراغ: این گل به دلیل اینکه گلبرگ هایش به سمت بیرون رشد می کنند یکی از زیباترین گل هایی است که می توان در مناطق شرجی از آن استفاده کرد.

زنبق ایرانی: زنبق هم یکی از گل هایی می باشد که در مناطق شرجی بسیار پر استفاده می باشد و به دلیل تنالیته های مختلفی که با رنگ سفید دارد برای فضاهایی مانند بام سبز رامسر بسیار زیبا می باشد.

گیاه سرخدار: این گیاه مقاومت بالایی نسبت به آفت های گیاهی دارد و در مناطق شمالی دارای رشد خوبی دارد.

مبلمان: در بام های مناطق شمالی مانند بام سبز رامسر جنس مبلمان باید به گونه ای باشد که هزینه نگداری را به حداقل برسد، در مناطق شمالی به دلیل بارندگی زیاد اگر مبلمان جنس پارچه ای داشته باشد به مرور زمان دچار پوسیدگی می شود و تعویض مبلمان را تسریع می کند.

باغ بام و اثرات آن بر مکان های شهری
مشاهده

برای افزایش مقاومت مبلمان فضای باز می توان از پروفیل آهن همراه با کاور چوب پلاست و یا ترمووود استفاده کرد البته در صورت استفاده از کاور ترمووود باید در فواصل 6 تا 18 ماهه نسبت به ایجاد پوشش با رنگ یا رزین و بالا بردن مقاومت آن اقدام نمود. چرا که رنگ و رزین ضمن زیباتر نمودن چوب و نمای کار میزان جذب آب را کاهش داده و در نتیجه عمر مفید چوب ترموود را افزایش می دهد.

در پایان باید به این نکته اشاره نمود که در صورت استفاده از هر گونه متریالی برای ایجاد بام سبز رامسر باید به زیرسازی و شاسی کار توجه ویژه نمود و الزاما این کار را با حساسیت بالا و مطابق استاندارد انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما