نوشته شد

بام سبز لاهیجان

روف گاردن لاهیجان

با وجود آنکه در بخش شمالی ایران شهرهای زیادی با خصوصیات منحصر به فرد و ویژگی‌های اقلیمی متنوع وجود دارد، اما همچنان نیاز به ایجاد بام سبز و روف گاردن در این شهرها غیر قابل انکار است.شهر لاهیجان نیز از این قاعده و نیاز مستثنا نیست.نیاز به ایجاد بام سبز لاهیجان، امروزه بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است تا به واسطه آن فضایی امن، سرزنده و کارآمد برای گذران اوقات فراغت ساکنین بر روی پشت بام فراهم گردد.

اقدامات طراحی بام سبز لاهیجان

1-توجه به شرایط خاص اقلیمی و محیطی شهر

با توجه به اینکه در شهرهای شمالی از جمله لاهیجان، رطوبت هوا و بارندگی‌های فراوانی در طول سال وجود دارد، در طراحی بام سبز نیز باید به این شرایط اقلیمی خاص توجه ویژه ای داشت.

2-استفاده از متریال و مصالح مقاوم و با دوام در براب شرایط خاص آب و هوایی لاهیجان و کارآمد با هزینه مطلوب

اجرای چوب پلاست
مشاهده

همانگونه که در مورد قبل ذکر گردید، در طراحی بام سبز لاهیجان نیز باید توجه به شرایط موجود، از متریال و مصالح مقاوم و متناسب با آب و هوای اقلیم استفاده کرد.

امروزه چوب پلاست به عنوان بهترین، کارآمدترین و به صرفه ترین متریال  در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید چوب پلاست به روش‌های متنوع و با استفاده از گرانول چوب و مواد پلیمری و خورده چوب در قالب‌های مخصوص تولید می‌گردد که معضلات چوب را نیز ندارد و در برابر موریانه و حشرات موذی، تغییر رنگ و پوسیدگی بسیار مقاوم تر از چوب، ترمو و غیره می‌باشد.

3-انتخاب گیاهان مطلوب و متناسب با شرایط بومی

به دلیل روند نسبتا متداوم بارندگی در شهرهای شمالی کشور و وجود هوای معتدل و مرطوب در این نواحی انتخاب گل و گیاه مناسب از عوامل اصلی و بسیار مهم طراحی بام سبز می‌باشد که با توجه به پتانسیل موجود، دامنه انتخاب وسیع‌تری در تنوع گیاهان داریم.

دیوار سبز در منزل
مشاهده

 برخی از گل‌ و گیاهان مناسب در این شرایط آب و هوایی به شرح زیر است:


– گیاه پتوس

-سوسن چلچراغ

-زنبق ایرانی

-سرخدار

4-توجیه اقتصادی پروژه و توجه به بعد مالی

از آنجایی که همواره در هر کار و پروژه، به صرفه بودن هزینه‌ها از نکات مهم و اساسی می‌باشد، در اجرای بام سبز نیز باید به این نکته توجه ویژه ای نشان داد.

زیبایی طراحی، همه شمول بودن فضا و کارایی مطلوب آن باید با توجیه اقتصادی همراه باشد تا افراد بیشتری با توجه به شرایط مالی مختلف بتوانند از موهبت اجرای بام سبز در ساختمان خود بهره مند شوند و به افزایش سرانه فضای سبز در شهر کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما