نوشته شد

استخر پیش ساخته

یکی از تفریحاتی که مورد علاقه ی عموم مردم می باشد و هیچ وقت خسته کننده نبوده و حتی آرامش بخش و خستگی زداست، آبتنی و استفاده از استخر و جکوزی می باشد. که با توجه به هزینه و لزوم صرف زمان و طی مسافت بسیاری از مردم ترجیح می دهند استخر جزئی از محل زندگی و در دسترس باشد.در این مقاله به استخر پیش ساخته و مزایای آن خواهییم پرداخت و همچنین با مشکلاتی که یک استخر ثابت و معمولی می تواند ایجاد کند آشنا می شویم.

استخر پیش ساخته چیست

می توان استخر با ابعادی دلخواه در هر فضایی داشته باشیم و از ورزش های آبی و آبتنی لذت ببریم. این امر با استفاده از استخرهای پیش ساخته قابل اجرا خواهد بود. استخرهای پیش ساخته، مدرنترین نوع استخرهای خانگی هستند که اینگونه استخرها بدون بتن ریزی و آرماتوربندی قابل ساخت هستند. همچنین برای فضای داخلی خود نیازی به کاشی و سرامیک ندارند.

پیش ساختگی این استخرها به این معناست که در کارگاه ها و کارخانه ها به صورت مدولار و یا سفارشی ساخته می شوند و پس از حمل و انتقال به محل پروژه، نصب و جایگذاری می شوند.

انواع استخر پیش ساخته

استخر برزنتی (pvc) :

استراکچر این گونه استخرها با استفاده از فریم فلزی و پارچه برزنت ساخته می شود. این استخر قابلیت نگهداری و شستشوی راحتی دارد و از مقاومت بالایی در برابر شرایط نامساعد مثل زلزله برخوردار است و به راحتی می توان نسبت به انتقال و نصب آن در محوطه باغ و حیاط و یا روف گاردن اقدام نمود لکن در صورت استفاده در بام سبز و یا تراس باید وزن آن در حالت آبگیری شده محاسبه شده که فراتر از بار مجاز نباشد.

استخر فایبرگلاس :

متریال این استخر، فایبرگلاس و رزین می باشد. این نوع استخر نیز هزینه کمتری برای نگهداری نیاز دارد ولی مقاومت به نسبت کم تری نیز دارد استخرهای فایبرگلاس در مقابل زلزله و یا تکانه های شدید ممکن اس دچار شکستگی و تخریب شده و عملکرد خود را از دست دهند خصوصا در مواقعی که به صورت توکار در محل کار گذاشته می شوند این آسیب پذیری افزایش می یابد.

قابل ذکر اینکه هر دو نوع استخر را می توان به صورت روکار و یا توکار بر روی روف گاردن و یا در محوطه اجرا نمود. تنها تفاوتی که دارند اجرای استخر توکار به تمهیدات بیشتری نیاز دارد و در صورت نیاز به انتقال، متحمل هزینه و تخریب محیطی خواهیم شد و همچنین ممکن است با آسیب دیدگی در محل استقرار جدید نیز عملکرد خوبی نداشته باشند.

مزایای استخر پیش ساخته

  • قابلیت حمل و جابه جایی
  • نگهداری آسان
  • اجرا و نصب آسان و کم هزینه
  • قابلیت تعویض
  • زیبایی و تنوع در طرح و رنگ و ابعاد
  • عایق بندی شده و عدم امکان نشت آب به ساختمان خصوصا در روف گاردن

مشکلات ساخت استخر ثابت

یکی دیگر از روش های نصب و اجرای استخر ، ایجاد استخر به صورت بنایی و ساخت در محل و به صورت ثابت و فیکس می باشد. استخر هایی که در محل پروژه ( روف گاردن، محوطه، تراس سبز ) ساخته می شوند، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند که هزینه ساخت، بازسازی، حذف و … بیشتری را در بر خواهد داشت.

برای ساخت استخرهای بتنی و سیمانی که متداول ترین نوع استخر هستند، نیرو، هزینه و روز اجرای زیادی صرف می شود. با این حال اگر عایق بندی درستی صورت نگیرد در مواقعی که در روف گاردن و یا تراس گاردن ساخته می شوند امکان آسیب و نم دادن به بنای ساختمان بیشتر می شود.

علاوه بر همه ی این ها هزینه نگهداری از این استخرها و امکانات و تاسیسات تخلیه آن نیز به مراتب بیشتراز استخر پیش ساخته می باشد.

مشکل دیگری که این استخر ها دارند ، ثابت بودنشان می باشد که برای کسانی که فضای زیادی در ویلا یا محوطه و بام سبز خود ندارند، احداث چنین استخرهایی نگران کننده خواهد بود.

یکی دیگر از چالش هایی که برای ساخت این استخرها وجود دارد این است که کندن زمین در برخی تراس ها و بام ها جهت احداث استخر ، به علت زیرساخت موجود نشدنی خواهد بود.

طراحی فضای جایگذاری استخر

استخر های پیش ساخته به دلیل اینکه نیازی به عایق سازی ندارد، فضایی برای آماده سازی نمی خواهد. اما برای زیبایی و اصولی کردن فضا جهت قرار گیری استخر، ایده های زیادی برای تعریف فضا وجود دارد. به عنوان مثال می توان با مسقف کردن فضا توسط سایبان چادری، چوب پلاست، پلی کربنات، پرگولا و … فضا را تعریف نمود.

یا کف بام را به ابعاد مورد نیاز برای استخر با چمن، چوب پلاست، ترمووود، سنگ، شن و … کفسازی کرد. همچنین می توان با استفاده از سبزینگی توسط بسترهای کاشت متفاوت مانند تری باکس یا فلاورباکس، فضا را دلپذیرتر نمود.

در برخی موارد که فضای قرارگیری استخر حریم مشخصی ندارد، می توان با استفاده از درب های ریلی، نرده های چوبی، دیوارهای چوبی، گرین وال، آبنما و … حریم را ایجاد نمود.

بررسی نکات پایه در ساخت روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما