نوشته شد

تفاوت تراس و بالکن

تراس و بالکن در معنی دارای دو تعریف متفاوت می باشند اما اکثر افراد تفاوت تراس و بالکن را نمی دانند و بر این باورند که این دو با یکدیگر تفاوتی ندارند، در این مقاله به بررسی تفاوت تراس و بالکن و تعریف هریک از آنها می پردازیم:

تفاوت تراس و بالکن در چیست

اصولا بالکن در متراژ مفید ساختمان حساب می شود و در سند ساختمان لحاظ می گردد، بالکن مسقف است و دارای یک یا دو دیوار یا نرده است در واقع بالکن فضایی نیمه بسته محسوب می گردد.

بالکن انواع مختلفی دارد که با توجه به موقعیت جغرافیایی ساختمان، محدودیت فضا، ابعاد ساختمان و ایده طراح انتخاب می شود که به موارد ذیل تقسیم بندی می شوند:

  • بالکن واقعی
  • بالکن سر پوشیده
  • بالکن نیم اشکوب
  • بالکن مصنوعی
  • بالکن کاذب

اما تراس که با عنوان بهار خواب هم شناخته می شود بیش تر برای اوقات فراغت از آن استفاده می شود و بر روی مساحت و متراژ مفید ساختمان حساب نمی گردد، و اصولا تراس در ادامه ی اتاق و یا فضایی ساخته می شود که سقفی در آن دیده نمی شود و تراس جزء مشاعات محسوب نمی گردد.

تفاوت تراس و بالکن در محاسبه

تراس و بالکن اگر یک طرف آن بسته باشد ½ مساحت و اگر دو طرف بسته باشد 3/2 مساحت حساب می شود، اگر هم شیشه ای باشد کل آن در زیر بنا حساب می گردد و در سند ساختمان قید می گردد.

طراحی تراس و بالکن

تراس و بالکن ها را می توان به روش های مختلفی طراحی کرد اما به دلیل اینکه معمولا تراس ها از مساحت بالاتری برخوردار هستند طراحان بهتر می توانند برای آن ایده پردازی نموده و طرح های مختلفی را می توان در آن اجرا کرد.

یکی از ایده هایی که در طراحی تراس ها و بالکن ها بسیار پرطرفدار است ایجاد شیشه های متحرک اطراف تراس و بالکن است که می توان به صورت ثابت، ریلی، آکاردئونی و بازشو اجرا نمود و البته جزو آیتم های نسبتا گران می باشد.

موضوع دیگری که حس سر زندگی را در فضای تراس شما افزایش می دهد، ایجاد انواع دیوار سبز است که این دیوار سبز می تواند همراه با یک آبنمای سازه ای، زیبایی تراس و بالکن را چندین برابر کند. در صورتی که ابعاد تراس امکان دهد بهتر است از دیوار سبز یکپارچه و با استفاده از فلاورباکس های دیواری استفاده نمود و یک دیوار با پوشش سبزینگی بالا را ایجاد نمود و در غیر اینصورت دیوار سبز کابلی می تواند گزینه مناسبی باشد.

نکاتی در رابطه با تراس و بالکن

اگر مسیر بیشتر از 12 متر باشد، مالکان ساختمان می توانند پیلوت به طبقه دوم اضافه کنند.

ضوابط و مقررات

1 . در طراحی و اجرای بالکن مطابق با ضوابط شهرداری ، احداث پیش آمدگی و بالکن و گذرهای کمتراز12 متر ممنوع می باشد.

2 . عمق پیش آمدگی در خیابان های با عرض 12 تا20 متر معادل 80 سانتی متر و در خیابان های با عرض 20مترو بیشتر 120 سانتی متر می باشد.

3 . احداث پیش آمدگی روی پخ دوگذر (نبش کوچه یا خیابان ) در صورتی که فاصله ارتفاع از کف پیاده رو تا همکف 3/5 متر باشد بلامانع است.

آشپزخانه در روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما