نوشته شد

ساخت چوب پلاست

در فرآیند فرمولاسیون چوب پلاست 90 درصد مواد تشکیل دهنده ترکیبی از پودر چوب و مواد پلیمری هستند که به صورت میکس شده و مذاب می باشند و 10 درصد باقی مانده نیز مواد افزودنی که نقش مهمی را در ساخت چوب پلاست ایفا می کنند.

از جمله مواد افزودنی که در ساخت چوب پلاست تاثیرگذار هستند عبارت است از:

  • روان  کننده رئولوژی
  • سازگار کننده
  • تنظیم پایداری
  • پرکننده ها
  • تنظیم کننده چگالی
  • مواد ضد آفت
  • به تاخیراندازننده شعله
ساخت چوب پلاست

روان کننده ها:

در مبحث روان کننده ها کلماتی مانند واکس ، ضد چسبندگی و غیره هم به کار برده می شود . که در واقع این مواد روی مواد مذاب چوب پلاست تاثیر بسزایی دارد.

روان کننده های خارجی و داخلی چوب پلاست:

روان کننده های داخلی بر چگالی تاثیر دارند و کمک می کنند که زنجیره های مواد مذاب راحت تر بر روی هم سر بخورند.

روان کننده های خارجی در واقع خاصیت ضد چسبندگی دارند.

بسته به پلیمر و الیاف از روان کننده های متفاوتی استفاده می کنند،روان کننده هایی که به طور معمول استفاده می شوند عبارت از: پلی افلین ها، آمیدها، استرها می باشد.

ساخت چوب پلاست

سازگار کننده ها

سازگار کننده ها در ساخت چوب پلاست در واقع افزودنی است که سبب می شود مواد تشکیل دهنده ناهمسان یکنواخت و با یکدیگر سازگاری پیدا کنند. از ماده های مانند ماتریس پلی افلین استفاده می شود که در نهایت تاثیرآن در مرحله آخر ساخت چوب پلاست به وضوح دیده می شود.

پایدار کننده ها

پایدار کننده باعث می شوند که واکنش های شیمیایی در چوب پلاست کم تر رخ بدهد و همین امر سبب می شود که تخریب در مرور زمان به حداقل خود برسد و عمر مفید چوب پلاست افزایش یابد.

پرکننده ها

پر کننده ها در روند ساخت چوب پلاست شامل تالک، کربنات و غریره می باشند.

ضد آفت ها

اگر ضد آفت ها در ساخت چوب پلاست استفاده نشوند به مرور زمان قارچ ها و آفت ها رشد می کنند و کم کم از سطح چوب پلاست تغذیه می کنند که به مرور زمان باعث از بین رفتن چوب می شود.

روش های ساخت چوب پلاست

تولید کامپوزیت های چوب پلاست روش های مختلفی دارد که شامل: اکستروژن، قالب گیری تزریقی، قالب گیری فشاری، پالتروژن، قالب گیری صفحه ای می شود که متداول ترین روش، روش اکستروژن می باشد.

اکستروژن:

این روش به علت تولید پیوسته و یکنواخت یکی از روش هایی است که بیشتر از بقیه روش ها برای تولید چوب پلاست استفاده می شود. در روش اکستروژن مواد کامپوزیت مذاب ، بسته به طرح آنها قالب گیری می شوند که این کار با استفاده از انواع اکسترودها قابل انجام است.

از اجزای مهم اکسترودها پیچ آن هاست که برخی از آن ها تک پیچ و برخی دیگر چند پیچ هستند که قطعا بازدهی راندمان اکسترود چند پیچ بیشتر از تک پیچ است و کیفیت نهایی بهتری را ایجاد می نماید.

در روش اکستروژن مواد مذاب کامپوزیت و مواد افزودنی وارد محفظه اکسترودها می شوند و در اخر به شکل جامد قالب گیری می شوند و در انواع مختلفی چوب پلاست تولید می شود.

مزایای چوب پلاست

چوب پلاست به دلیل اینکه از خرده چوب ها و مواد افزودنی و در اثر فشار به وجود می آید کمک شایانی به محیط زیست می کند و برای ساخت چوب پلاست نه تنها نیازی به قطع درختان و آسیب به ذخایر جنگلی و درختان نیست بلکه می توان مجدا آن را در یک فرایند بازیافت به چرخه تولید بازگرداند و از آن استفاده نمود.

همینطور چوب پلاست نسبت به سایر چوب های طبیعی از جمله چوب روس و ترمووود از مقاومت و دوام بالاتری برخوردار است که خود این امر سبب می شود که در مقابل رطوبت دچار آفت زدگی نشود زیرا آفت زدگی باعث می شود چوب شما در طولانی مدت از بین برود و یا اینکه محلی برای رشد حشرات و سوسک ها شود.

ساخت چوب پلاست

چوب پلاست علاوه بر استحکام زیادی که دارد می تواند وزن زیادی هم تحمل کند و خرد نشود البته باید در ساخت چوب پلاست به فرمولاسیون و همچنین قالب مناسب دقت شود

رنگ پریدگی چوب پلاست نسبت به بقیه متریال مشابه بسیار کم است و این رنگ پریدگی حداقلی نیز در حدود 3 ماه اول پس از نصب اتفاق می افتد و پس از آن شاهد یک ثبات رنگ نسبی بوده و برای حفظ آن نیاز به هیچگونه نگهداری نداریم.

کاربردهای چوب پلاست

چوب پلاست دارای کاربردهای زیادی در ساخت اقلام و یا نمای آنها دارد که به صورت روزمره نیز کاربردهای آن افزایش می یابد. بیشترین مصارف چوب پلاست در حال حاضر برای طراحی و ساخت اقلام بیرونی، مبلمان روف گاردن ، نمای ساختمان ، ساخت آلاچیق ، اقلام باغی و مناسب بام سبز و محوطه می باشد. اما اخیرا موارد دیگری نیز مانند ساخت در ، صفحه کابینت ، سقف ساختمان های شیروانی و مورب ، پارتیشن بندی ، حفاظ و … نیز به کاربردهای چوب پلاست افزوده شده و میزان مصرف آن و سطح استفاده و آشنایی با آن رو به گسترش است.

در ساخت اقلام و سازه های چوب پلاست باید به این نکته توجه داشت که چوب پلاست به خودی خود استحکام لازم به عنوان سازه را ندارد و چنانچه بخواهیم مستقلا از این متریال محبوب برای ساخت اقلامی مانند مبلمان روف گاردن استفاده کنیم پس از مدت کوتاهی ممکن است دچار دفرمگی یا حتی شکستگی شود.

برای استفاده مطلوب و بهینه از چوب پلاست لازم است ابتدا با استفاده از پروفیل های آهنی شاسی اقلام و یا سازه های مدنظر را ساخت و سپس از چوب پلاست به عنوان نمای کار استفاده نمود به همین جهت شاسی کشی نقشی اساسی در کاربرد چوب پلاست دارد و چنانچه به درستی انجام نشود کیفیت نهایی به شدت آسیب پذیر خواهد بود.

آلاچیق چوب پلاست

یکی از کاربردهای رایج چوب پلاست استفاده از آن در روف گاردن و تراس سبز و نمای اقلام و سازه های مورد استفاده در بام سبز می باشد. آلاچیق به عنوان مهمترین و گرانترین آیتم یک بام سبز از اهمیت زیادی برخوردار بوده و برای ساخت آن لازم است ابتدا با پروفیل های آهنی سازه ای مستحکم و مقاوم ساخته شود و سپس با استفاده از انواع قالب های چوب پلاست شامل پروفیل کفپوش (دک)، نماپوش های فاق و زبانه ، تایل های 7 و 10 سانتی متری و نبشی نسبت به پوشش نما اقدام نمود.

در صورت استفاده از چوب پلاست در ساخت آلاچیق بام سبز و یا محوطه می توان ضمن اطمینان از استحکام سازه ی آهنی آلاچیق، از زیبایی و تنوع رنگ چوب پلاست بهره برد و همچنین با توجه به مقاومت بالای چوبپلاست در مقابل تابش نور خورشید، تغییرات آب و هوایی و سرما و گرمای شدید مدت زمان زیادی از کیفیت و مطلوبیت آن بدون نیاز به نگهداری بهره برد.

چوب پلاست پالیزوود

کیفیت عالی چوب پلاست با برند پالیزوود حاصل 7 سال تجربه به همراه آزمون و خطا بوده که شرکت پالیزبام توانسته با استفاده از آن ها در پروژه های خود، بدست بیاورد. چوب پلاست تولیدی با داشتن پایه پی وی سی در هر پروژه فضای باز مانند روف گاردن، محوطه و … در هر شرایط آب و هوایی امتحان خود را پس داده و توانسته متریال ثابت پروژه ها قرار بگیرد. پالیزوود چوب پلاست ذکر شده را در قالب ها و کاربری های مختلفی تولید می کند. به عنوان مثال دیوار پوش، نبشی، تایل هایی با عرض های استاندارد و بدون پرتی، دک و … از این موارد می باشند.

کفپوش روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما