نوشته شد

سینما در بام سبز

تماشای سریال قورباغه در روف گاردن و محوطه

هیچ وقت به این فکر افتاده اید که می توان حتی تماشای فیلم را هم در فضای باز تجربه کرد ؟! تماشا کردن یک فیلم ، غذاخوردن ، مطالعه کردن و یا خیلی از کارهای روزانه ی دیگر را می توان در بام ها یا تراس ها انجام داد چرا با وجود اینکه می توانیم ساعات بیشتری را در فضای باز نفس بکشیم این مزیت را از خودمان دریغ می کنیم . هزینه ای که باید بابت دریافت لذت این تجربه مداوم پرداخت کرد ، سرمایه گذاری روی یک طراحی مناسب می باشد .

 در این مقاله به طور خاص به طراحی فضایی می پردازیم که یکی از تفریحات روزانه معمولی را به لذت بخش ترین تفریح روزانه تبدیل کند.

طراحی محوطه سینمایی

قبل از ایده پردازی برای طراحی این فضا ، بهترین راه این است که در وهله ی اول لیستی از تجهیزات ، الزامات ، استانداردها ، خواسته ها و … تهیه کنیم تا مهمترین موارد از فکر خارج نشود . در وهله دوم با توجه به صلاح دید طراح و در نظر گرفتن شرایط و خیلی از مسائل مربوط به کارفرما ، سبک طراحی ، الزامات اضافی برای زیبایی و رسیدن به اهداف دیگر پروژه در نظر گرفته می شود.

حال به طور دقیق تری به این موارد می پردازیم : یک فضا برای تماشای فیلم باید یک یا چند فضای نشیمن مناسب با توجه به تعداد مخاطبین در نظر گرفته شود ، که متریال مورد استفاده از آن باتوجه به میزان استفاده از  نشیمن و مقدار راحتی مورد نیاز مخاطب و… انتخاب می شود.

فضای نشیمن یک میز به ابعاد مناسب نیاز دارد تا بتواند سطح کافی برای دسترسی همگی تماشاگران به مواد غذایی را تامین کند همچنین پرده نمایش ، تلویزیون های ضد آب مخصوص فضای باز و… که جزو عناصر اصلی فضا است باید در مکانی جانمایی شود تا تمام مخاطبین به یک اندازه و به راحتی به دیدن فیلم یا سریال بپردازند .

در بسیاری از موارد پرگولا ، سایبان ، سازه چادر ، آتریوم ، آلاچیق و … گزینه مناسبی برای این فضا هستند تا به حد کافی پرگولا و رواق ، زیبایی بصری و بازی سایه و نور را تداعی کنند ، آلاچیق و سازه های چادری نیز سایه مدنظر را تامین می کنند ولی در صورت کلی فضای تماشا باید در بخش مناسبی در روف یا محوطه در نظرگرفته شود که نور در حین دیدن فیلم ، اختلال ایجاد نکند.

موارد دیگری که در وهله دوم می توان به این فضا اضافه نمود ، پیشنهاد اجرای یک آشپزخانه کوچک در کنار این سینما می باشد ، آشپزخانه ای شامل یخچال ، باربیکیو ، میز مناسب انجام فعالیت های پخت و پز ، سینک و … برای تسریع در تهیه غذا و تسهیل این فرایند .

مورد دیگر وجود ظرفهای حاوی یخ جایگذاری شده در داخل میز و … هستند که بتوان مواد خوراکی و نوشیدنی ها را خنک استفاده نمود.

مورد بعدی تامین سبزینگی محیط برای دریافت لذت بیشتر از تماشا و کفپوش مناسب برای رفت و آمد راحت تر می باشد.

با اعمال ایده های خلاقانه در طراحی نشیمن های این فضا ، می توان جذابیت استفاده از این فضا را چندین برابر افزایش داد. به طور مثال در نظر گرفتن نشیمن متحرک ( تاب ) به جای یکی از نشیمن های ثابت ، در ایجاد تنوع نقش موثری خواهد داشت.

و یا بازی با کفپوش های چوب پلاست یا ترمووود ، یعنی بالا پایین کردن آن ها و ایجاد سکو ، خود می تواند در به وجود آوردن نشیمنی متفاوت اثر بگذارد.

قابل بیان است که می توان فضای سینمایی را بر حسب سلیقه ژانری مخاطب ، یعنی به شکل ترسناک ، رمانتیک ، ماجراجویی ، اکشن ، طنز و شاد و… طراحی نمود.

برای مثال با توجه به سریال قورباغه که این روزها به طور مکرر دنبال می شود ، می توان فضا را متناسب با ژانر خیال پردازانه و ترسناک قورباغه ، با در نظر گرفتن رنگ های تیره و مخوف ، اعمال پیچیدگی در فضا ، گیاهان ترسناک و پوشاننده ، لذت بیشتری را به ارمغان آورد.

و یا ایجاد فضاهای مناسب قرارگیری شمع و یا اعمال فیبرهای نوری در کفپوش و … به وجود آوردن فضایی رمانتیک برای علاقه مندان ژانر عاشقانه را تسهیل می بخشد .

به طور کلی طراحان برای هر سوژه ای می توانند برای بام و محوطه های شما ، فضاهای رویایی را به ارمغان بیاورند .

دیوار سبز کابلی
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما