نوشته شد

کشاورزی شهری در عراق

با شروع قوانین محدودیت رفت و آمد در بسیاری از شهرهای عراق به دلیل شیوع کرونا و البته بعضا شرایط امنیتی بسیاری از مردم و ساکنین عراق مشغولیت های خانگی را برای خود فراهم نموده اند که از جمله رایج ترین آنها باغداری و کشاورزی محدود خانگی در حیاط، باغ و یا بام های منازل می باشد. در عراق مفهوم بام سبز مانند آنچه در شهرهای ایران شاهد آن هستیم رواج نیافته است.  و در مواردی نیز که بر روی روف گاردن کاشت صورت می گیرد بیشتر جنبه کشاورزی شهری در عراق و تولیدی دارد تا تفریحی و تزئینی.

کشاورزی شهری در عراق محدود به کاشت گل و گیاه نمی شود بلکه انواع گیاهان دارویی و سبزیجات با دید تولید برای مصارف خانواده و اقتصادی کاشت می گردند و البته در کنار این بهره وری اقتصادی مقصود تفریحی و سرگرمی نیز حاصل می شود.

عراق علیرغم دارا بودن آب و هوای گرم به دلیل رطوبت بالا در بسیاری از مناطق پتانسیل خوبی برای کاشت انواع گل ها و گیاهان دارد لکن باید در هنگام ایجاد بام سبز یا کشاورزی شهری از گونه های بومی و متناسب با اقلیم استفاده نمود تا نتیجه مطلوب تری حاصل گردد.

روف گاردن ویلا
مشاهده

در شهرهای عراق کشاورزی شهری به موضوعی تبدیل شده که در آن جوانان در باغ های اشتراکی جمع می شوند و در آنها به فعالیت مشغول می شوند. خصوصا اینکه پرورش گیاهان و سبزیجات از علاقمندی های قدیمی عراقی ها می باشد

کشاورزی شهری در ایام کرونا

در ایام گسترش اپیدمی کووید 19 ، کشاورزی شهری در بسیاری از کشورها و به طور خاص در عراق گسترش بیشتری یافته و مورد توجه قرار گرفته است به طور مثال در گفتگو با یکی از شهروندان در این خصوص وی اشاره نمود که پس از آنکه مجبور به بستن مغازه خود به دلیل شیوع بیماری کرونا شده خود را به باغداری و کشاورزی شهری مشغول نموده تا در این مدت بیکار نماند.

وی در مصاحبه خود به مواردی اشاره نموده که در ذیل به آن می پردازیم:

به گفته ی عبدالحمید مردم عراق خانه های خود را به صورت متفاوت با دیگر شهرهای عرب طراحی می نمایند. یکی از این تفاوت ها اختصاص بخشی از خانه به ساخت باغ و باغچه می باشد که ابعاد آن به نظر صاحبخانه و البته وسعت زمین بستگی دارد .

چوب پلاست ارزان
مشاهده

در این باغ ها یا باغچه های خانگی انواع سبزیجات و صیفی جات پرورش داده می شود و بخشی از نیاز خانواده به گوجه ، خیار، بادمجان، سیب زمینی و … از این طریق تامین می گردد.

بسیاری از مردم عراق بر این باورند که با گسترش کشاورزی شهری و خانگی می توانند بخشی از وابستگی کشور به محصولات کشورهای همسایه از جمله ترکیه و ایران را کاهش دهند و بخشی از نیازهای خود را از طریق تولید داخلی تامین نمایند.

یکی از دیگر از شهروندان عراقی عنوان نمود که با توجه به اینکه در بالاترین طبقه ساختمان زندگی می کند و حیاط یا باغی برای کشت گیاهان ندارد قاب های مخصوصی را بر روی سقف و دیوارهای خانه خود نصب نموده و از این طریق بستر لازم برای کشت گیاهان و سبزیجات را فراهم نموده است.

لزوم کشاورزی شهری در عراق

مردم عراق معمولا با دارا بودن حیاط و باغ نیاز چندانی به کشاورزی عمودی و ایجاد محیط کشت بر روی دیوارها و فضاهای عمودی ندارند لکن ساکنین شهرهایی مانند بغداد ، اربیل و دیگر شهرهای بزرگ که در آنها آپارتمان نشینی رواج دارد چاره ای ندارند جز اینکه با پذیرش روش های نوین کشاورزی شهری اقدام به استفاده از فضاهای عمودی خصوصا دیوارهای ساختمان ها برای کشت و ایجاد باغچه نمایند.

آلاچیق روف گاردن
مشاهده

یکی از راه های ایجاد این بستر کاشت استفاده از انواع فلاورباکس های عمودی دیوار سبز و یا باغچه های طبقاتی برای تامین بستر لازم برای کاشت می باشد که روشی استاندارد و رایج در دنیا می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما