نوشته شد

گیاهان مناسب آپارتمان – نگهداری گل ها و گیاهان فضای بسته ( بخش اوّل )

مقدمه

همواره در طراحی و دیزاین دکوراسیون داخلی منزل از گل ها و گیاهان در جهت زیبایی و طراوتی که به منزل هدیه می کنند استفاده می شود که در این راستا شرکت پالیزبام خدماتی از قبیل اجرای دیوارسبز ، پاسیو سبز و یا محصولات و اقلامی مانند انواع فلاورباکس ، تری باکس ، پلنترباکس و آبنما را به منظور زیباسازی ارائه می دهد . در این سری از مقالات می خواهیم طریقه نگهداری از گیاهان فضای بسته و عوامل تأثیر گذار بر این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم .

عوامل تأثیر گذار بر سلامت گیاه :

  • خاک مناسب گیاه
  • آبیاری به موقع و به اندازه
  • نور مناسب و مورد نیاز گیاه
  • میزان رطوبت لازم در فضا
  • هرس گیاه در زمان مناسب
  • هوای سالم و تازه

حال می خواهیم در چهار مقاله به توضیح و تفصیل این مطالب بپردازیم.

ابتدا لازم است کمی ذهنتان را نسبت به گیاهان و حقیقت نگهداری از آنها آماده کنیم . گیاهان موجوداتی زنده هستند و هر موجود زنده ای احساس و عاطفه دارد . همانطور که در زندگی انسانها تغذیه جسمانی به تنهایی کافی نیست ، به گیاهان نیز نمی توان مانند یک دستگاه که مواد اوّلیه ای می گیرد و محصولی را ایجاد می کند نگاه کرد و باید در کنار اینکه همانند یک نوزاد نیاز های اوّلیه شان را تأمین می کنیم ،  مهم تر آن است که به آنها محبت کنیم و عشق بورزیم . در یک جمله باید گفت هر باغبانی که عاشق نباشد باغبان نیست . شاید برای انسان های امروزی با زندگی هایی مصنوعی و ماشینی ، در خانه هایی به دور از طراوت و سرزندگی ، هضم این موضوعات کمی سنگین باشد اما اگر کمی به عقب برگردیم و خانه های مادربزرگانمان را به یاد بیاوریم ، حقیقت این موضوع را بهتر درک می کنیم ، چرا که برای آنها گلها ، گیاهان و به طور کلّی فضایی سبز و با طراوت بخشی مهمّی از فضای خانه و زندگیشان بود و توجّه به آنها نوعی علاقه ، لذت و سرگرمی به شمار می رفت …

اجزای اصلی روف گاردن
مشاهده

این موضوع را در ابتدا مطرح کردیم چرا که در حقیقت مهمترین بخش از یاد رفته در نگهداری از گیاهان ، همین محبّت و عشق ورزی به آنها می باشد .

حال می خواهیم عوامل طبیعی در حفظ و نگهداری از گیاه را مورد بررسی قرار دهیم :

خاک :

خاک یک نیاز اساسی و در واقع بستر رشد و پرورش گیاه به شمار میرود که از انواع و اقسام مختلفی برخوردار است . در انتخاب خاک مورد نیاز برای گیاه چند نکته باید در نظر گرفته شود .

 اوّل اینکه مواد غذایی مورد نیاز گیاه در خاک موجود باشد که این موضوع را می توان با استفاده از خاک های غنی و ترکیب با کودهای مناسب به ثمر رساند.

دوّم اینکه باید خاک تا میزانی حفظ آب را درون خود انجام دهد که هم نیاز آبی گیاه به خوبی تأمین شود و هم رطوبت بیش از اندازه ریشه گیاه را نپوساند .

سوّم اینکه وضعیت زهکشی خاک به گونه ای باشد که هم اکسیژن مورد نیاز ریشه گیاه در خاک فراهم باشد و هم اینکه بعد از آبیاری آب مسیر خروج خود را پیدا کند ، البته باید در نظر داشت که زهکشی بیش از اندازه نیز باعث دفع مواد مغذی خاک شده که در نهایت برای گیاه مضر است .

طراحی محوطه سازی و روف گاردن به سبک باغ آبی
مشاهده

این ها نکاتی است که لازم است در مورد خاک مورد نیاز برای کاشت گیاهان مورد توجّه داشته باشیم ، امّا نکته اصلی اینجاست که چطور گیاهان را بشناسیم تا بتوانیم خاک مناسب را برای آنها تهیّه کنیم . این مورد تنها نیازمند شناخت دقیق گیاهان مختلف و بالا بردن اطّلاعات در رابطه با آنهاست . یعنی باید در درجه اوّل گیاه را بشناسیم و نیاز های آن را شناسایی کنیم ، سپس مطابق با این نیاز ها خاک مناسب برای گیاه را شناسایی کنیم و در جهت تأمین آنها بکوشیم .

با ما همراه باشید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما