نوشته شد

گیاهان مناسب آپارتمان – نگهداری گل ها و گیاهان فضای بسته ( بخش دوم )

در بخش گذشته از مهمترین موضوع در نگهداری گیاهان فضای داخلی مانند دیوار سبز ، پاسیو سبز صحبت کردیم و گفتیم که در ابتدا لازم است بدانیم که با یک موجود زنده مواجه هستیم و هر موجود زنده ای احساس و عاطفه دارد و باید در کنار رفع نیاز های اساسی به آنها توجه و محبّت کنیم . سپس نیاز های مهم و کلیدی گیاهان در فضای بسته را برشمردیم و نیاز اول یعنی خاک را معرّفی کردیم . دراین مقاله نیاز گیاهان به آب و زمان و نحوه ی آبیاری گیاهان را توضیح می دهیم .

آب – یک نیاز اساسی برای گیاهان

هیچ موجود زنده ای بدون آب نمی تواند زنده بماند و همینطور گیاهان از این موضوع مستثنی نیستند . امّا نکته ای که اینجا قابل توجه هست این است که همین آب ، در شرایطی می تواند قاتل گیاه نیز باشد . اگر در آبیاری گیاهان زمان ، نحوه و میزان آبیاری را به درستی در نظر نگیریم خود باعث از بین رفتن گیاه خواهیم شد . حال می خواهیم نکات قابل توجّه در آبیاری صحیح را ارائه دهیم .

زمان آبیاری و میزان آبیاری :

در اینجا با دو نکته مواجه هستیم : اوّل اینکه به چه اندازه گیاه به آب نیاز دارد ؟ و دوّم اینکه در طول شبانه روز بهترین زمان برای آبیاری کدام موقع است ؟

در پاسخ به سؤال اوّل باید گفت نیاز گیاه به آب کاملا به نوع گیاه وابسته است و در هر گیاهی باید متناسب با علاقه گیاه عمل کنیم .

اگر با گیاهان پر آبی مانند سرخس یا بنت قنسول مواجه هستیم باید همواره رطوبت را در خاک حفظ کنیم یا به عبارتی همواره رطوبت را در سطح خاک مشاهده کنیم اما در این نوع گیاهان باید به چند نکته دقّت نمود ، اوّل اینکه پس از آبدهی فراوان باید دقت داشته باشیم که خاک مورد استفاده از زه کشی مناسبی برخوردار باشد و همچنین سوراخ های کف گلدان نیز مسدود نشده باشند چرا که رطوبت بیش از حد و خصوصا تجمیع آب درون گلدان ریشه گیاه را می پوساند ، در این گیاهان ما باید همواره رطوبت خاک را به میزان مناسب نگهداریم و این عمل را طوری انجام دهیم که اکسیژن مورد نیاز ریشه گیاه نیز تأمین باشد . دوم اینکه گیاهان پر آب را باید به نحوی آبیاری را کنیم که مطمئن شویم آب به تمامی قسمت های خاک به اندازه کافی رسیده که طبیعتاً در آبیاری سنگین ، آب از سوراخ های انتهای گلدان خارج میشود و جمع شدن آب در زیر گلدانی مانع تنفس گیاه میشود و باید بلافاصله آب زیر گلدانی را تخلیه کرد و همچنین با خروج آب از گلدان مقداری از املاح و مواد مغذی خاک دفع می شود که باید در بازه های زمانی کوتاه کود و خاک جدید به خاک اضافه شود .

اگر با گیاه کم آبی مانند انواع کاکتوس مواجه هستیم طبیعتا باید به میزان نیاز گیاه به آن آب برسانیم و تشخیص این نیاز زمانی است که از خشک بودن عمق خاک اطمینان حاصل کنیم ، یکی از ساده ترین روش ها فرو بردن انگشت در خاک گلدان است که اگر از خشک بودن کامل خاک مطمئن شدیم باید به آرامی و به طور کامل خاک گیاه را کاملاً سیر آب کنیم .

و در نهایت اگر با یک گیاه معمولی از نظر نیاز آبی مواجه بودیم معمولا زمان آبیاری موقعیست که خاک تا عمق دو سانتی متری خشک شده باشد .

در پاسخ به این سؤال که چه زمانی در طول شبانه روز برای آبیاری مناسب است باید گفت که گیاهان در طول روز ( زمانی که نور طبیعی خورشید را دریافت می کنند ) و خصوصا در ظهر که داغ ترین حالت نور خورشید است ، کمترین میزان جذب آب را دارند و طبیعتاً این زمان ، وقت مناسبی برای آبیاری گیاه نیست ، و در طول شب نیز آبیاری چندان مناسب نیست ، زیرا آبی که در حین آبیاری بر روی شاخ برگ گیاه میماند به کندی تبخیر می شود و این خود باعث ایجاد قارچ و بیمار شدن گیاه می گردد . پس در نتیجه بهترین زمان برای آبیاری گیاه ابتدای روز و قبل از شدید شدن نور خورشید می باشد که هم جذب آب توسط ریشه به خوبی انجام شود و هم اینکه آب بر روی گیاه به سرعت تبخیر شود . این نکته نسبت به گیاهان فضای باز بشدّت تأثیر گذار می باشد و همچنین نسبت به گیاهان فضای بسته ( نه به شدّت فضای باز ) صادق میباشد .

نحوه ی آبیاری گیاهان

در آبیاری گیاهان نکات بسیاری باید مد نظر داشت:

  • آبی که برای آبیاری استفاده می شود نباید گرم و یا سرد باشد و باید دمای معتدلی داشته باشد .
  • کلر موجود در آب شهری شدیداً برای گیاهان مضر بوده ، کمی آب را راکد بگذارید تا کلر موجود در آن کاملا خارج شود .
  • آبیاری را باید کاملاً آهسته و در تمام سطح خاک انجام داد چراکه آبیاری پر فشار با جا به جا کردن خاک میتواند به ریشه گیاه آسیب وارد کند .
  • در میزان آبیاری باید دقت داشت که تا حد امکان آب زیادی از انتهای گلدان خارج نشود چرا که با خروج آب املاح و مواد مغذی خاک از دست می رود .
آلاچیق چیست ؟
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما