نوشته شد

گیاهان مناسب آپارتمان – نگهداری گل ها و گیاهان فضای بسته ( بخش سوم )

مقدمه

نگهداری گل ها و گیاهان در فضای بسته نیازمند ایجاد شرایط مطلوب و مورد نیاز گیاه می باشد .  فضای داخلی نسبت به فضای آزاد از این جهت مزیّت دارد که می توان تا حدّی شرایط محیطی را به سمت مطلوب شدن پیش برد . مثلا دما ، رطوبت ، نور ، کیفیت خاک و … را تنظیم کرد تا گیاه بهتر بتواند مسیر رشد و پرورش خود را طی کند . برای داشتن یک دیوار سبز زیبا و یا گل های آپارتمانی با طراوت در داخل منزل رعایت کردن این نکات کاملا ضروری و کاربردیست . و همچنین برای نگهداری از گیاهان در فضای باز مثلاً در فضای روف گاردن و همچنین برای داشتن تراس سبزی زیبا نکاتی در خصوص گیاهان فضای باز در شش مقاله مطرح شده است که می توانید با مراجعه به این مقالات تا حدّ قابل توجّهی اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید .

مروری بر بخش های قبل

در بخش اول ( نگهداری از گل ها و گیاهان در فضای داخلی ) گفتیم گیاه یک موجود زنده است و هر موجود زنده ای احساس دارد و نیازمند توجّه و محبّت می باشد و یک باغبان خوب باید اهمیّت این موضوع را با تمام وجود درک کند . بعد از آن بستر رشد گیاه یعنی خاک را مورد برررسی قرار دادیم و گفتیم خاک انواع مختلف و متفاوتی دارد که باید با توجه به نوع و نیاز گیاه ترکیب مناسبی از خاک و  مواد مغذی تهیّه کرد تا گیاه بتواند در این بستر به خوبی رشد کند . نکات اصلی و مهم در مورد خاک ، غنی بودن و زهکشی مناسب داشتن آن است که گیاه هم به خوبی بتواند مواد مورد نیازش را از خاک تأمین کند و هم ریشه گیاه بتواند به خوبی تنفّس کرده و آب و رطوبت لازم را نیز دریافت کند . در بخش دوم نیز ، نیاز گیاه به آب و زمان و نحوه ی صحیح آبیاری را مطرح و توضیحات مهمی در این زمینه ارائه نمودیم . حال در این بخش می خواهیم نیاز گیاه به نور آفتاب را شرح دهیم .

استخر پیش ساخته
مشاهده

نور خورشید یک نیاز اساسی برای رشد گیاهان

انواع گیاهان برای رشد و پرورش نیازمند نور خورشید می باشند . اندام هایی از گیاهان که دارای سبزینگی می باشد ، مانند برگ ها ، انرژی نورانی در نور خورشید ، دی اکسید کربن و آب را دریافت می کنند و با عمل فتوسنتز آنها را تبدیل به کربوهیدرات ها و اکسیژن می کنند . این واکنش در گیاهان هم نیاز گیاه را برای رشد تأمین می کند و هم در واقع تمام اکسیژن موجود بر روی زمین حاصل این عمل است و از این جهت است که گیاهان در زندگی بشر بسیار حائز اهمّیّت هستند . پس نور خورشید یک نیاز اساسی و بسیار مهم در زندگی گیاهان و بشر است ، امّا شدت این نیاز در گیاهان مختلف ، متفاوت است ، مثلا برخی گیاهان نور شدید خورشید را دوست دارند و این نور شدید موجب رشد بهتر آنها می شود امّا برخی گیاهان نور مستقیم خورشید را تا حدّی می توانند تحمّل کنند و اگر بیشتر از نیازشان نور خورشید را دریافت کنند به گل ، شاخ و برگ هایشان آسیب می رسد . مهمترین بخش در این زمینه شناخت جنس گیاه می باشد ، یعنی باید در درجه اوّل بدانیم که گیاه آفتاب دوست است یا سایه دوست و سپس با توجه به نیاز گیاه محل قرار گیری آن را در محیط داخلی خود تعیین کنیم . اگر گیاهمان آفتاب دوست است در محل نور گیر منزل و اگر سایه دوست است به دور از پنجره ها و نقاط نور گیر قرار دهیم .

روف گاردن و سوالات متداول – هر آنچه که لازم است در خصوص روف گاردن بدانیم
مشاهده

گیاهان آفتاب دوست : این گیاهان نیازمند نور مستقیم خورشید می باشند و با دریافت هر چه بیشتر آن ، بهتر و کامل تر رشد می کنند و اگر به دور از نور خورشید قرار بگیرند بی حال شده و کم کم از بین می روند . چند نمونه از گیاهان آفتاب دوست عبارت اند از : پیچ امین الدوله ، گیاه آلوئه ورا ، ناز فرانسوی ، گل پامچال ، شمشاد ، و …

گیاهان سایه دوست : این دسته از گیاهان به نور آفتاب نیازمندند امّا ترجیحاً نور غیر مستقیم خورشید ، مثلاً نوری که از پشت پرده به گیاه میرسد و … و نباید مدت زمان زیادی نور مستقیم و یا نور شدید خورشید را دریافت کنند ، که این شرایط موجب سوختن برگ ها و یا گل هایشان میشود و به گیاه آسیب جدی وارد میکند . از گیاهان سایه دوست میتوان به این موارد نام برد : پیچ ساعتی ، برگ عبایی ، سنجد زینتی ، کاملیا ، لگستروم ، برگ نو و …

همه چیز درباره روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما