نوشته شد

گیاهان مناسب آپارتمان – نگهداری گل ها و گیاهان فضای بسته ( بخش چهارم )

همواره فضای سبز حاصل از گل ها و گیاهان طبیعی مورد علاقه بشر بوده ، امّا با توجه به تغییرات فراوان در سبک زندگی شهری ، بسیاری از علائق و نیاز های جامعه در پوششی از مشکلات و دغدغه های فراوان به فراموشی سپرده شده ، یکی از این نیازها که هم جنبه ی کمک به سلامت جسمانی و همچنین کمک به بهبود سلامت روحی و روانی را داراست ، ارتباط بشر با محیط و فضای سبز است . از آنجایی که مشغله ها و گرفتاری ها چندان اجازه ی گذراندن وقت در چنین محیط هایی را به ما نمی دهد ، تیم پالیزبام آمادگی دارد این فضای سبز را با طراحی بسیار شکیل و دلنشین به خانه یا محل کار شما بیاورد . از فعالیت های تیم پالیزبام طرّاحی ، تولید و اجرای روف گاردن ، دیوار سبز ، تراس سبز ، لنداسکیپ و … است .

مروری بر بخش های قبلی

در این سری از مقالات عوامل مؤثر در نگهداری از گیاهان در فضای داخلی را مورد بررسی قرار داده ایم . از اقلام و سازه هایی که در فضای داخلی می توان به کار برد ، دیوار سبز ، آبنما ، فلاور باکس ، تری باکس و بکارگیری اقلام در ایجاد پاسیو سبز و … می باشد . مزیّت فضای داخلی نسبت به فضای خارجی ، قابلیّت ایجاد تغییر بر روی عوامل تعیین کننده در سلامت و رشد گیاه می باشد . مثلاً در فضای داخلی می توان میزان نور خورشید مؤثر بر گیاه ، میزان دما ، رطوبت محیطی ، کیفیت خاک و … را تا حد مطلوبی کنترل نمود .

در بخش های گذشته ابتدا اهمّیت توجّه و محبّت به گیاهان را در نگهداری از آنها بیان کردیم و در ادامه از نیاز های اوّلیّه گیاهان بستر رشد گیاه یعنی خاک را تعریف کردیم و گفتیم که خاک ها انواع متفاوتی دارند و باید با توجّه به نوع و نیاز گیاه خاک مناسب و مورد نیاز آن را با ترکیب خاک ها و کودهای لازم ، تهیّه کرد و بستری مطلوب برای تغذیه و تنفس گیاه فراهم ساخت . سپس زمان ، نحوه و میزان آبیاری گیاهان را توضیح دادیم و در نهایت در بخش گذشته نیاز انواع گیاهان به نور خورشید را بررسی نمودیم ، حال در این بخش می خواهیم یکی دیگر از نیاز های حیاتی و مهم در سلامت و رشد گیاه ، یعنی رطوبت محیطی را شرح دهیم .

رطوبت محیط یک عامل بسیار مؤثر در سلامت و رشد گیاهان :

گیاهان با توجه به نوع و جنس نیازمند سطوح مختلفی از میزان رطوبت در محیط هستند ، پس اگر مجموعه ای از گیاهان را در محیط داخلی بکاریم باید دقت کنیم که از نظر نیاز رطوبتی تقریبا در یک سطح باشند که اگر به این نکته دقت کافی نشود نگهداری فضای سبز نیازمند جداسازی گیاهان از یکدیگر و تنظیم رطوبت مورد نیاز گیاهان مختلف می باشد . اجرایی کردن این مطلب تنها با شناخت دقیق از گیاهان مورد نظرمان حاصل می شود . یعنی اوّلین قدم شناخت و انتخاب دقیق گیاهان مورد استفاده در فضای داخلی می باشد .

محیط داخلی در حالت طبیعی از رطوبت پایینی برخوردار است و در واقع میزان رطوبت محیط رابطه مستقیم با میزان آب موجود در فضا دارد و به هر میزان که بتوانیم تبخیر آب را در محیط افزایش دهیم ، رطوبت افزایش می یابد. در ادامه راهکار های افزایش رطوبت در محیط داخلی مطرح می گردد.

  1. استفاده از یک آبنما در محیط می تواند رطوبت فضا را تا حد مطلوبی افزایش دهد ، بهترین نوع آبنما برای این منظور آبنما مه پاش است ، چرا که با شکستن قطرات آب ، سرعت تبخیر را چندین برابر نموده و به سرعت و میزان زیادی رطوبت را افزایش می دهد .
  2. اسپری کردن آب بر روی شاخ و برگ گیاهان نیز یک روش افزایش رطوبت مورد نیاز گیاهان می باشد . اما در این روش نکات مهمی باید در نظر گرفته شود . اول اینکه باید از آبپاشی استفاده شود که تا حد امکان قطرات آب را افشانه کند . دوم اینکه افشانه آب باید در محیط اطراف گیاه و حداقل از فاصله 30 سانتی متری انجام شود نه اینکه مستقیما و از نزدیک ، بر روی شاخ و برگ گیاهان . نکته سوم زمان اسپری آب می باشد . بهترین زمان برای اسپری آب ، صبح و قبل از تابش نور خورشید بر روی گیاه می باشد . در اینجا دو علت وجود دارد . یک اینکه پاشیدن آب بر روی شاخ و برگ گیاهان در زمان وجود نور خورشید باعث سوختگی آنها میشود و دوم اینکه ماندن آب بر روی گیاه باعث ایجاد قارچ و بیماری های مختلفی در سطح آن میشود و شب زمان مناسبی برای اسپری آب بر روی گیاه نیست ، مگر آنکه تفاوت دمایی به طور کامل بین روز و شب کاملا کنترل شود . نکته چهارم استفاده کردن از آب مقطّر و یا جوشیده است و چرا که اگر از آب معمولی استفاده کنیم به مرور زمان املاح موجود در آب بر روی شاخ و برگ گیاهان رسوب میکنند و مانع تنفس برگ و گل ها می شوند . پنجم اینکه از آب خیلی گرم و یا خیلی سرد استفاده نکنیم و نباید تا حدی اسپری را بر روی گیاه انجام دهیم که خیسی و قطرات آب بر روی گیاه ظاهر شود ، همینکه رطوبت و قطرات بسیار ریز افشانه آب بر روی گیاه بنشیند کافیست .
  3. یکی دیگر از روشهای افزایش رطوبت استفاده از یک زیر گلدانی با عمق مناسب ( نسبت به سایز گل و گلدان ) می باشد که در این روش زیر گلدانی را از قلوه سنگ و یا شن پر می کنیم و گلدان را بر روی قلوه سنگ ها می گذاریم ، حال باید زیر گلدانی را از آب پر کنیم ( تا حدی که آب از سطح سنگ ها بالا نیاید ) ، اگر سطح آب در زیر گلدانی به کف گلدان و به عبارتی به سوراخ های زهکشی برسد ، مسیر تنفّس گیاه مسدود شده و باعث پوسیدگی در ریشه گیاه می شود.
  4. یک روش ساده تر برای افزایش رطوبت استفاده از دستگاه های بخور می باشد.
  5. همواره گل ها و گیاهان خود باعث ایجاد رطوبت می شوند و با قرار دادن چندین گلدان در کنار یکدیگر می توانیم فضایی مرطوب را ایجاد کنیم که در اینجا گل ها خود به یکدیگر برای تأمین رطوبت مورد نیاز کمک می کنند .
اجرای بام سبز
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما