نوشته شد

باربیکیو چیست – انواع باربیکیو

باربیکیو به روش و یا وسیله پخت مواد غذایی و خصوصا انواع گوشت مرغ ، ماهی ، قرمز و فرآورده های گوشتی به صورت کبابی و با استفاده از حرارت و یا آتش مستقیم گفته می شود که عمدتا در فضای باز و خارج از ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد .

باربیکیو در فضا سازی و محوطه سازی ساختمان های ویلایی و آپارتمانی طرفداران بسیار زیادی دارد و استفاده از آن در تراس ، روف گاردن و محوطه به صورت روزافزون در حال گسترش است و طراحان و مجریان این گونه فضاها بر این باورند که باربیکیو یکی از کاربردی ترین آیتم های بکار رفته در فضای باز ساختمان ها می باشد و لذا به دنبال طراحی های متنوع برای آن می باشند .

در ایران از باربیکیو بیشتر برای کباب کردن گوشت استفاده می کنند ولی در کشور های اروپایی برای تمامی غذاهای فست فودی  هم مورد استفاده قرار می گیرد .

باربیکیو متشکل است از یک سیستم حرارتی و پایه هایی برای تکیه گاه پخت غذا که این سیستم حرارتی می تواند ذغال ، چوب ، اجاق گاز برقی یا گازی باشد .

باربیکیو ها امروزه  انواع مختلفی دارند و آنها را می توان باتوجه به سیستم حرارتی و یا شکل ظاهری دسته بندی کرد .

انواع باربیکیو با توجه سیستم تامین حرارت :

باربیکیو ذغالی :

باتوجه به اینکه ذائقه بسیاری از افراد به صورتی است که بیشتر غذای طبیعی را دوست دارند می توان باربیکیو ذغالی را پیشنهاد کرد چرا که پختن غذا بر روی ذغال طعم خاصی را به خود می گیرد و گوشتی که با استفاده از ذغال کباب می شود بسیار خوش طعم می شود اما با توجه به این که باربیکیو ذغالی بعد از استفاده به نظافت نیاز دارد و دود ناشی از سوختن ذغال گاها آزاردهنده است و نمی توان حرارت آن را به خوبی کنترل کرد می توان از باربیکیو گازی نیز استفاده نمود .

باربیکیو ذغالی نسبت به باربیکیو گازی دارای کیفیت پایین تری بوده و از لحاظ قیمت نیز ارزان تر از باربیکیو گازی است و پختن و کباب کردن مواد غذایی نیز با باربیکیو ذغالی زمان بیشتری نسبت به باربیکیو گازی می برد .

باربیکیو گازی :

سوخت مورد نیاز برای تامین شعله و حرارت در باربیکیو گازی ، گاز شهری یا کپسول و با توجه به این که امروزه گاز طبیعی در سراسر کشور قابل دسترسی است می توان به راحتی از این باربیکیو استفاده کرد.

باربیکیو برقی :

باربیکیو برقی با استفاده از برق حرارت مورد نیاز را تولید می کند و تنها در مکان های قابل استفاده است که دارای پریز برق باشد و چندان امکان جابجایی را نداشته و نسبت به باربیکیو های گازی مصرف انرژی بیشتری دارد از این سو دارای طرفداران کمتری است.

انواع باربیکیو با توجه به جنس متریال :

برای ساخت باربیکیو می توان از متریال های مختلفی استفاده کرد که رایج ترین آنها به شرح ذیل می باشد

باربیکیو فلزی :

باربیکیو فلزی را می توان همان منقل و کباب پز های فلزی در نظر گرفت که تمام ساختار آن از فلز و ورق فلزی تشکیل شده است این کباب پزها معمولا پرتابل و ارزان بوده و در تمامی فضاهای باز قابل استفاده هستند .

باربیکیو چوبی :

امروزه با توجه به توسعه زندگی شهری و ماشینی و دوری افراد از طبیعت بیشر افراد به دنبال متریال و مکان های طبیعی می باشند. یکی از متریال های که می تواند به شما در راستای زندگی طبیعی کمک کند استفاده از چوب در ساخت باربیکیو است شاید خیلی از افراد بر این باورند که چوب دارای مقاومت پایین در برابر حرارت باشد و قابل اشتعال است اما چوب پلاست به عنوان متریالی نزدیک به چوب در مقابل احتراق تابش و آب مقاومت بالایی دارد.

 باربیکیو یک شاخصه اصلی در طراحی و اجرای روف گاردن است به گونه ای که در تمام روفگاردن های مدرن ، محیطی مجزا برای استفاده از باربیکیو در نظر می گیرند و در آن محیط از اجاق گاز ، سینک ظرفشویی و کابینت استفاده می شود و حتی می توان درون آلاچیق نیز از این المان ها استفاده کرد مسلما افرادی که از بالکن ، تراس ، بام خود استفاده می کنند از باربیکیو چوبی نیز استفاده خواهند کرد که در آن می توان تمام مواد غذایی حتی غذاهای فست فودی مانند همبرگر را نیز در دستور پخت قرار داد.

باربیکیو سنگی :

باربیکیو سنگی از سه قسمت اصلی تشکیل می شود که می توان به عنوان پایه ، محفظه ی اصلی کباب پز ، و دودکش نام برد بیشترین خصوصیتی که متریال سنگ در ساخت باربیکیو حائز اهمیت است اینکه باید سنگ بکار برده شده دارای مقاومت و دوام بالا در برابر حرارت باشد کباب پز های سنگی می توانند با توجه به محیط پیرامون خود گزینه ی مناسبی باشد .

باربیکیو آجری :

برای ساخت باربیکیو آجری از آجر نسوز استفاده می شود زیرا با مرور زمان کیفیت و خاصیت خود را از دست نداده و می توان آن را در ابعاد و اشکال مختلف ساخت. کباب پز آجری طرفداران زیادی دارد زیرا حس نوستالژی و طبیعی بودن در شخص ایجاد می کند و از آجرهای تزئینی نیز می توان برای زیبایی بیشتر این باربیکیو ها استفاده کرد.

باربیکیو سیمانی :

همان طور که از اسم این باربیکیو مشخص است سیمان به عنوان متریال اصلی ساخت باربیکو به کار می رود و شما می توانید این نوع باربیکیو ها را در پارک ها نیز مشاهده کنید و کمترین هزینه را نسبت به تمام باربیکیو ها دارد.

باربیکیو در فضاهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و می توان در باغ ، ویلا ، پارک ، ساحل ، حیاط ، بام ، تراس ، کنار استخر و … از انواع آن استفاده نمود و از لذت آشپزی در فضای باز بهره مند شد.

آشپزخانه در روف گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما