نوشته شد

باغ بام و اثرات آن بر مکان های شهری

در مقاله Rooftop Gardening in an Urban Setting: Impacts اثرات روف گاردن ها بر مکان شهری را بررسی می کنیم .

طی دهه های گذشته به دلیل برنامه های تشویقی آلمان در قرن 20 به طور جزئی ، سقف های سبز کاملا مورد مطالعه قرار گرفته اند تحقیقات نشان داد که فقط برخی گیاهان می توانند از علف ها ، سدوم ها ، فورب ها جان سالم به در ببرند .

در دهه گذشته ، افراد جامعه شروع به استفاده شخصی یا اجتماعی از بام ها کردند ، و به تولید محصولات غذایی ، معروف به کشاورزی شهری ، در بام های خصوصی پرداختند . بام های سبز علاوه بر تبدیل شدن به باغ بام ها مزایای دیگری هم می توانند داشته باشند .

تاریخچه :

قدمت بام های سبز به قرن ها قبل بر می گردد ولی در مورد مزایای زیست محیطی آن در سال های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است . بام های سبز در اواخر دهه 1970 در آلمان ظهور پیدا کرد ، دولت آلمان شروع به ایجاد برنامه های تشویقی کرد برای اینکه کاشت گیاهان بخشی از ساختمان بشود ، که به مدت 20 سال به طول انجامید .

به طور معمول در بام ها از گیاهان پوششی استفاده می کنند زیرا به سرعت گسترده می شود و در برابر خشک سالی مقاوم تر است . بیشتر تحقیقات در زمینه گیاهان پوششی در مورده چمن ها ، فورب ها و گل رس ها بوده است . سدوم از جمله گیاهانی است که ریشه هایی عمیق دارد و رواناب بیشتری را حفظ می کند که هنوز مشخص نشده است که این قابلیت به دلیل عمق بستر و ریشه های گیاه است و یا ساختار برگ ها .

بام های سبز و گسترده دارای مزایای مختلقی هستند ، جدا از بحث زیبایی بصری ، اثرات زیست محیطی ، مدیریت آب و کاهش انرژی ، به کاهش استفاده از گاز های گل خانه ای و تولید کم تر دی اکسید کربن هم کمک می کند .

رواناب ها :

یکی از مزایای زیست محیطی سیستم های سبز  در هنگام طوفان و بارندگی ها به چشم می آید ، با افزایش جمعیت و آمدن آنها از روستا به شهرها ، تولید غذا و مدیریت آلودگی هم با مشکلاتی مواجه می شود ، تولیدات زباله و آلودگی هم افزایش می یابد و در پی آن  شیرابه حاصل از زباله ها هم افزایش پیدا می کند که علل اصلی آلودگی شهر ها است ، که با کنترل سطوح سیستم های سبز می توان آن را کنترل کرد ، آلودگی هایی نظیر آلودگی بنزین ها ، کود ها و روغن ها هم در پی افزایش جمعیت به همراه است .

اگر بام سبزی وجود نداشته باشد ، آب باران به راحتی از سطح بام به ناودان ها و فاضلاب ها منتقل می شود و به طور جدی کیفیت آب ورودی به آب های زیر زمینی یا شهری را تحت تاثیر قرار می دهد ، تحقیقات نشان می دهد گیاهان رواناب ها را جذب کرده و در جلوگیری از هدر رفت آب کمک بسزایی می کنند .

مطالعات نشان می دهد با داشتن بام سبز برای تصفیه خانه ها می توان حجم رواناب ها را کاهش داد و قبل از رسیدن به سیستم زهکشی آلاینده ها به راحتی تصفیه شود  که در پی آن کیفیت آب شهری افزایش پیدا می کند  ، بام های سبز هم چنین می توانند روند انتقال آب را به تاخیر بیندازند که خود آن هم سبب کاهش آلاینده های موجود در روان آب ها می شود .

آلاچیق فلزی بهتر است یا آلاچیق چوبی
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما