نوشته شد

تفاوت پاسیو و نورگیر

یکی از مباحثی که همیشه در حوزه طراحی و اجرای پاسیو سبز مطرح می شود تفاوت پاسیو و نورگیر است و در اکثر مواقع سوال کارفرما در همین ارتباط می باشد.

در این مقاله تفاوت های پاسیو و نورگیر را بررسی خواهیم کرد.

پاسیو چیست

قرار گیری پاسیو به گونه ای می باشد که اطراف آن ساختمان بالا رفته و فضای گودی ایجاد شده است و از قسمت بالایی نوری تابیده می شود  و بخشی از نور هم از ساختمان های اطراف تامین می گردد.

از پاسیو می توان به عنوان فضایی برای استراحت و یا حتی مهمانی های کوچک استفاده کرد و با سبز کردن آن زیبایی این فضا را دو چندان کرد.

نورگیر چیست

قرار گیری نورگیر تقریبا شبیه به پاسیو می باشد و نور کمی شبیه به روزنه فضا را روشن می کند و برخلاف پاسیو فاقد محلی برای دیزاین و استفاده است و صرفا به عنوان محل و روزنه ای برای تامین روشنایی بخشی از ساختمان می باشد.

دیوار سبز شبکه ای چیست؟
مشاهده

تفاوت پاسیو و نورگیر

در واقع در نگاه اول تفاوت واضحی بین پاسیو و نورگیر دیده نمی شود اما در یکسری موارد تفاوت هایی دارند که در اینجا به بررسی آن ها می پردازیم:

دریافت نور: معمولا پاسیو نور بیشتر و گسترده تری نسبت به نورگیر دریافت می کند و همینطور نسبت به نورگیر دارای فضای بزرگی می باشد که بتوان با تجهیز و دیزاین آن متناسب با کاربری مدنظر از آن به عنوان فضایی برای مهمانی ، محلی برای استراحت ، پخت و پز ، مطالعه ، نگهداری حیوانات خانگی و … استفاده نمود.

دیزاین فضا: یکی دیگر از تفاوت های پاسیو و نورگیر در این است که برای پاسیو می توان فضایی طراحی کرد اما در مورد نورگیر آنقدر فضای گسترده ای وجود ندارد که بتوان آن را دیزاین کرد.

طراحی و دیزاین پاسیو

برای استفاده هرچه بهتر از پاسیو می توان آن را به بهترین شکل ممکن طراحی کرد و با ایجاد سبزینگی سرزندگی در فضا را افزایش داد و از فضای موجود برای کاربری های مختلف بهره مند شد.

اجرای روف گاردن کردان
مشاهده

الزامات طراحی پاسیو

برای هرچه بهتر شدن طراحی پاسیو یکسری نکات باید رعایت شود که در ذیل آن را بررسی خواهیم کرد:

انتخاب کفپوش مناسب: یکی مواردی که به ماندگاری اجرای شما و نگهداری متریال کمک می کند انتخاب کف پوش مناسب می باشد، برای کف پوش پاسیو از چمن، بلوک پلیمری، سرامیک، ترمووود و چوب پلاست می توان استفاده کرد که مقاوم ترین و رایجترین آن ها چوب پلاست می باشد.

چوب پلاست به دلیل مقاومت بالا نسبت به شرایط آب و هوایی و رطوبت یکی از مستحکم ترین متریال ها برای کف پوش محسوب می گردند.

سبزینگی: وجود فضای سبز در محیط به افزایش احساس آرامش در فضا کمک شایانی می کند، تنها نکته ای که در ایجاد فضای سبز باید رعایت شود، انتخاب گیاهان متناسب با شرایط آب و هوایی می باشد در پاسیو به علت نبود نور کافی بهتر است از گیاهان آپارتمانی سایه دوست استفاده گردد.

روف گاردن در ساختمان های قدیمی - مشکلات و راه حل ها
مشاهده

علاوه بر انتخاب نوع گیاهان انتخاب نوع بستر هم بسیار حائز اهمیت می باشد زیرا بستر کاشت باید به گونه ای باشد که عمق آن با عمق کاشت یکی و همچنین فضایی که اشغال می کند متناسب با ابعاد فضای شما باشد که سبب کوچک نشان دادن فضای شما نشود.

مبلمان پاسیو: مبلمان فضای باز باید متناسب با مقیاس فضای شما انتخاب شود تا از محدود شدن فضای شما جلوگیری شود و هماهنگی مبلمان و متریال با بقیه اقلام حفظ شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما