نوشته شد

نورپردازی در لنداسکیپ

بیشتر استفاده ساکنین از فضای لنداسکیپ پس از ساعات کاری، روزهای تعطیل و در شب می باشد. لذا این موضوع اهمیت روشنایی و نورپردازی در لنداسکیپ را می رساند چرا که برای استفاده بهینه از فضای لنداسکیپ و همچنین زیبایی بیشتر آن نور آیتمی مهم و اساسی است.

انواع نورپردازی

نورپردازی تاکیدی : استفاده از این تکنیک برای جلب توجه نمودن دیتیل های اجرایی موجود در طرح اثر گذاری کار را بالا می برد.

نورپردازی موضعی: با استفاده از روشنایی هایی که شعاع نور متمرکزی دارند می توان زیبایی را بالا برد با توجه به اینکه باید از خیرگی بیننده به آن جلوگیری نمود. به همین علت در بیشتر موارد این نور را در جای مرتفعی نصب می نمایند.

 نورپردازی در آب : روشنایی هایی وجود دارند که در داخل آب هم می توان از آن ها استفاده کرد و در فضاهایی که طراح بخواهد سطح آب، امواج آن و حرکت آن را نمایش دهد این نورپردازی گزینه مورد نظر آن ها می باشد.

نورپردازی امنیتی: دو روش در این نوع نورپردازی می تواند امنیت فضا را تضمین کند. اولین روش نورپردازی صحیح همه ی بخش های موجود در فضا، مخصوصا گوشه ها، کنج ها و … می باشد و دومین روش استفاده از سنسورهای نوری است که می تواند به صورت لرزشی و حرکتی در شرایط خاص هشدار دهد و محل را روشن نماید.

نورپردازی گسترده: سطح تابش به صورت گسترده می باشد. روشنایی ملایمی دارد و می توان با این روش سطح گسترده ای از محوطه را روشن نمود.

نورپردازی و سایه اندازی: این نوع نورپردازی برای نمایش بازی نور و سایه با یکدیگر در فضا استفاده می شود. قرار گیری این نور در مقابل المان و سوژه مورد نظر می تواند سایه زیبایی در محوطه به وجود بیاورد.

نورپردازی سطحی : با استفاده از تابش سطحی می توان بافت های موجود در فضا را به زیبایی نشان داد.

مزایای نورپردازی لنداسکیپ

  • امکان استفاده از محوطه در طول شبانه روز
  • بهبود ظاهری منظر
  • ایجاد امنیت به واسطه حذف نقاط تاریک
  • جداسازی انتزاعی فضا با استفاده از نوردهی به نقاط مشخص

طراحی نورپردازی در محوطه سازی

روف گاردن تهراندشت
مشاهده

طراحی نورپردازی در محوطه سازی یکی از بخش هایی است که طراح محوطه سازی باید همزمان با طراحی و چینش بخش های مختلف محوطه به آن نیز بپردازد و متناسب با چیدمان اقلام و سازه ها و کاشت گیاهان نورپردازی را نیز در نظر بگیرد. به گونه ای که هم روشنایی محل تامین شود هم زیبایی دوچندانی برای محوطه سبز فراهم گردد.

در طراحی نورپردازی ، طراح باید با دقت و به درستی با استفاده از محل قرار گیری منابع نوری، شدت نور و استفاده از رنگ های مختلف نور نسبت به جداسازی، در عین حفظ تناسب و یکپارچگی بخش های مختلف لنداسکیپ شامل محل های کاشت پوشش گیاهی ، محل های نشیمن ( میز و نیمکت ، آلاچیق ، سایبان و… ) ، مسیرهای عبور و راه های رفت آمد تعریف شده، ورودی و خروجی محوطه و… اقدام نماید.

اجرای نورپردازی لنداسکیپ

برای اجرای نورپردازی در لنداسکیپ باید به این موضوع توجه داشت که تجهیزات مورد استفاده در محوطه با تجهیزات داخلی متفاوت بوده و مهمترین آن لزوم مقاومت در مقابل شرایط آب و هوایی و به خصوص بارش و رطوبت است تا علاوه بر حفظ کیفیت احتمال اتصال یا برق گرفتگی نداشته باشد، همچنین در محوطه نسبت به فضای داخلی نیاز به شذت نور بیشتر و یا تعداد لامپ و منابع نوری بیشتری خواهیم داشت.

برای نورپردازی اگرچه در بخش هایی از آن نیاز به مهارت زیادی نمی باشد اما توصیه می شود برای بالا بردن کیفیت و خصوصا امنیت برق کشی، از افراد یا شرکت های متخصص استفاده نمود تا بتوان با آسودگی خاطر و بدون نگرانی، از فضای لنداسکیپ و محوطه بهره مند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما