نوشته شد

طراحی و بازسازی محوطه

امروزه طراحی و بازسازی محوطه ها و فضاهای باز راهکاری است برای محوطه هایی که کسل کننده، تخریب شده (دارای عمر کوتاه)، نیازمند جلوه سازی و … می باشند و می تواند نسبت به هزینه ای که صرف ساخت صفر تا صد محوطه می شود، مقرون به صرفه تر و دارای توجیه اقتصادی  باشد.

اقدامات اولیه بازسازی

قبل از باز طراحی محوطه مدنظر باید جدولی به صورت مکتوب تهیه شود و در آن تمام نقاط قوت و ضعف شناسایی و نظرات کارفرما اعمال شود. تا بتوان نقاط قوت را در اجرا حفظ نمود و آسیبی بر آن وارد نکرد و نقاط ضعف را به کاربری های متفاوت تبدیل نمود.

باز طراحی و بازسازی

تمامی اجزا و عناصر فضا را می توان با حفظ کیفیت و یا بهبود آن برای کارفرما مطلوب نمود. قابل ذکر است که نوع بافت در محوطه با توجه به شرایط موجود باید حفظ شود به عنوان مثال اگر بافت ساختمان قدیمی است حتما طراحی و بازسازی باید با همین روند با استفاده از متریال های سنتی و قدیمی پیش برود و هماهنگی لازم را ایجاد نماید.

استخر: برای باز طراحی استخر در محوطه سه حالت وجود دارد. در حالت اول کارفرما خواستار بهبود کیفیت استخر موجود است که می توان با چوب ترموود و یا چوب پلاست در حاشیه استخر ، ایجاد آبنما ، قرار دادن دسترسی راحت و باکیفیت تر به استخر ، ساخت پل بر روی استخر ، مسقف نمودن استخر با استفاده از سایبان های ثابت و متحرک یا با پرگو.لا به صورت نیم سایه و … این موضوع را به درستی انجام و رضایت بهره برداران را کسب نمود. یا در حالتی دیگر از این دسته ، کارفرما توان نگهداری استخر را ندارد و می توان پیشنهادهایی را برای کاهش تایم نگهداری به آن ها پیشنهاد کرد . به عنوان مثال با  کاور نمودن استخر به وسیله ی متریال های مختلفی که به بازار آمده ، راهکار این مشکل مورد توجه قرار خواهد گرفت.

در حالت دوم کارفرما احتیاجی به استخر ندارد و طراحان می توانند باتغییر کاربری آن، این امکان را فراهم کنند. به این صورت که می توان بدون هزینه ، صرف پر کردن استخر  ، با حفظ استخر موجود و استفاده از آب موجود در آن برای آبیاری گیاهان ، فضایی روی آن ایجاد نمود برای قرار گیری پرگولا و یک فضای نشیمن جمعی و یا … .

حالت سوم ایجاد استخر در بخش دیگری از فضا می باشد که با بررسی زیر ساخت و فضای مناسب این کاربری ، امکان پذیر خواهد بود.

مسیر و کفپوش: اصلاح کفپوش محوطه با هر متریالی با در نظر گرفتن هماهنگی آن ها با بافت موجود امکان پذیر است . و در برخی موارد که نیاز به تعریف مسیر و ورودی باشد می توان بدون آسیب به بنا با المان های پرتابل مانند پرگولای دکوراتیو و رواق ها این کار را انجام داد.

طراحی کاشت: با بررسی خاک موجود در صورت وجود سبزینگی در محوطه سازی و سازگاری شرایط رشد گیاهان موجود ، می توان گیاهان جدیدی اضافه نمود و یا گیاهان موجود را با هارمونی خاصی جابه جا کرد.

نشیمن : فضاهای نشیمن یا خود نشیمن ها در اغلب محوطه ها امکان دارد جلوه مناسبی نداشته باشند و یا خراب شده باشند که می توان با ایده پردازی کاربری آن ها را برگرداند و یا باز طراحی نمود.

داکت و تاسیسات : معمولا در بیشتر روف گاردن های ساختمان های قدیمی داکت ها و تاسیساتی وجود دارد که آلودگی بصری در محل محسوب می شوند که می توان با کاور نمودن آن ها این مشکل را رفع نمود. به عنوان مثال با دیوار سبز و یا آبنما می توان داکت ها را به زیبایی پوشش داد و جلوه ی زیبایی را به وجود آورد.

همچنین برای جدا کردن تاسیسات از فضا، استفاده از درب های چوب پلاست و در مواردی تلفیقی با دیوار سبز، گزینه ی مناسبی می باشند.

حیاط خلوت
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما