نوشته شد

طراحی و اجرای روف گاردن در شهر های گرم و خشک :

یکی از معضلاتی که مردمان شهر های جنوبی با آن درگیر هستند گرم و مرطوب بودن آب و هوای آن منطقه است ، حال با توجه به این شرایط برای ساخت روف گاردن ( باغ بام ) ، تراس سبز ( تراس گاردن ) ، گرین وال ( دیوار سبز ) ، پاسیو سبز و لنداسکیپ باید فاکتور های زیر بررسی شود :

گیاهان متناسب با منطقه گرم و خشک :

گیاهان این منطقه با دقت زیادی باید انتخاب شوند زیرا گیاهان از طریق برگ هایشان با عمل تبخیر و تعرق سبب خنکی هوا می شوند و همچنین با سایه اندازی  و ایجاد فضا های روشن و تاریک  محیطی با آرامش بصری و روانی را مهیا می سازند .

یکی از شاخصه های انتخاب گیاهان ، میزان آب و آبیاری آن ها است ، در این شهرها کاشت گیاهان در فضاهایی مثل روف گاردن ، گرین وال و تراس سبز و پاسیو سبز شرایط نگهداری آسان تری نسبت به فضا های سبز عمومی دارند .

در این جا به بررسی یکسری گیاهان مقاوم به خشکی که برای بام سبز هم مناسب است می پردازیم :

آمارانتوس : گل های خانواده آمارانتوس مثل : آشلانتوس ، الترنانترا و غیره مقاوم به خشکی و رطوبت هستند .

ناز آفتابی و ناز خرفه ای : خانواده ناز ها یکی از مقاوم ترین ها هستند که به زیبایی ظاهری که دارند بسیار پر طرفدار هستند  ، این گیاه علاوه بر مقاومت نسبت به خشکی و رطوبت ، به شوری خاک هم مقاومت بالایی دارد .

گل اختر : این گل زیبا با اینکه مقاوم به خشکی است اما نیازمند خاک غنی از مواد الی است که یک مقدار شاید شرایط نگهداری آن را سخت کند .

سرو نقره ای آبی : این گیاه با توجه به اینکه مقاومت بالایی دارد اما در خاک مرطوب به هیچ عنوان دوام نمی آورد .

پامپاس گراس : این گیاه در عین سادگی زیباست و پرچین های متراکمی دارد و سطح نیازمندی آن بسیار پایین است و معمولا هم به صورت بوته ای است .

اسطوخودوس و رزماری : این دو گیاه علاوه بر تحمل تابش مستقیم نور خورشید ، خاصیت درمانی هم دارند ، گیاهان معرفی شده بخشی از گیاهان مقاوم به خشکی هستند .

متریال متناسب با مناطق خشک و مرطوب :

متریال مورد استفاده باید مقاوم به گرما و خشکی باشد ، برای کف سازی می توانید از چوب پلاست ، ترموود ، چمن مصنوعی ، بلوک پلیمری و یا حتی شن و قلوه سنگ استفاده کنید ، البته باید در نظر داشته باشید که به علت رطوب وجود آفت و موریانه زیاد می شود پس متریالی که استفاده می کنید علاوه بر مقاومت به گرما و خشکی باید نسبت به آفت نیز مقاومت نسبی داشته باشند و موریانه نزنند . برای کف سازی و دیوار های فضای روف گاردن یا تراس سبز ، در بین متریال رایج و معمول چوبپلاست بهترین گزینه محسوب می شود زیرا علاوه بر زیبایی بصری قابل توجه مقاومت بالایی در مقابل رطوبت و موریانه دارد علاوه بر آن از نظر محیط زیستی ، چوب پلاست محصولی قابل بازیافت است زیرا چوبپلاست شامل خرده چوب هایی است که از طریق روش های زیر تولید می شود :

  • اکستروژن
  • قالب گیری تزریقی
  • قالب گیری فشاری
  • پالتروژن
  • قالب گیری صفحه ای

یکی دیگر از مزایای چوب پلاست در مقابل گرما و رطوبت ، ثبات در اندازه است یعنی نسبت به انقباض انبساط اندازه تغییری پیدا نمی کند ، برای مناطق گرم و خشک بهتر است از رنگ های تیره برای کف سازی استفاده کنیم زیرا نور مستقیم خورشید می تواند باعث رنگ پریدگی چوب پلاست در طولانی مدت بشود . شاید برخی بر این تصور باشند که ترمووود برای روف گاردن بهتر از چوب پلاست است ، اما در واقع شرایط نگهداری چوب پلاست به مراتب خیلی آسان تر از ترموود است و از نظر هزینه خریداری هم چوب پلاست نسبت به ترموود ، قیمت پایین تری در بازار دارد .

مبلمان متناسب با مناطق گرم و خشک :

در مناطق جنوبی به علت تابش شدید آفتاب و گرما و رطوبت برای بام یا تراس خود به هیچ عنوان از مبلمان فلزی نباید استفاده کرد ، اگر بخواهید مبلمانی مدرن داشته باشید و مبلمان با روکش های پارچه ای یا پلاستیکی داشته باشید ممکن در طولانی مدت به علت گرد و غبار در مناطق جنوبی شاهد تغییر رنگ و کثیفی زود به زود پارچه مبلمان خود باشید ، باز هم بهترین گزینه پیش رو برای مبلمان روف گاردن مبلمانی با متریال چوب پلاست است که بر روی آن می توانید از کوسن های رنگ تیره استفاده کنید .

فضای سبز روف گاردن و تاثیرات آن بر روحیات انسان :
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما