نوشته شد

فلاورباکس چیست

فلاورباکس چیست فلاورباکس یا همان گلدان یا گلجا به فضایی گفته می شود که از متریال مختلف ساخته شده و محیطی را برای کاشت و رشد گیاهان فراهم می نماید و مناسب مکان هایی مانند بام سبز و تراس سبز است که امکان استفاده از بستر کاشت طبیعی و باغچه فراهم نیست و یا برای نگهداری گل و گیاهی که خارج از اقلیم خود بوده و باید از آنها در داخل منزل و ساختمان نگهداری نمود.

انواع فلاورباکس

فلاورباکس ها به روش ها ، اشکال و ابعاد متنوع و متریال مختلف ساخته می شوند که در اینجا به رایج ترین آنها می پردازیم.

گلدان های سفالی

یکی از رایجترین و یا حتی قدیمی ترین انواع فلاورباکس ، گلدان های سفالی است که در هر خانه ای موجود بوده و از قدیم الایام در شهرهای مختلف ایران از جمله استان های یزد و همدان و به صورت دستی ساخته می شود و شهر لالجین همدان به عنوان پایتخت سفال جهان شناخته می شود.

گلدان های سیمانی

گلدان های سیمانی هم عمدتا به عنوان یکی از اقلام مورد استفاده در پارک ها و معابر شهری استفاده می شود که به دلیل مقاومت بالا در مقابل آسیب های محیطی گزینه ی مناسبی برای این منظور می باشد .

گلدان های پلاستیکی

گلدان های پلاستیکی طی دو دهه گذشته خصوص با پیشرفت صنایع پتروشیمی و کارخانجات پلاستیک جای خود را در منازل باز کرده اند. این گلدان ها اگرچه به جهت فرم پذیری به اشکال مختلف ساخته می شوند اما به جهت ضعیف بودن خصوصا در فضاهای باز و در مقابل تابش آفتاب مناسب محوطه و بام سبز نمی باشند.

گلدان های فلزی

گلدان های فلزی با استفاده از پروفیل ها و ورق های آهن ، استیل و آلومینیوم ساخته می شوند و در فضاهای داخلی و خارجی قابل استفاده اند که البته در فضاهای بیرونی باید از پوشش هایی مانند رنگ و رزین برای بالا بردن مقاومت آنها در مقابل پوسیدگی و زنگ زدگی استفاده نمود.

فلاورباکس های چوبی

گلدان های چوبی هم یکی دیگر از انواع قدیمی گلدان می باشند که هم به عنوان فلاورباکس خارجی و هم داخلی مورد استفاده قرار می گیرند . انواعی از آن به عنوان صنایع دستی و محصولات لاکچری البته در ابعاد کوچک و دکوری ساخته می شود.

گلدان های سنگی

گلدان سنگی نیز یکی از انواع فلاورباکس هاست که مدل هایی از آن در محیط های بیرونی کاربرد دارد و نمونه هایی از آن نیز که در ابعاد کوچک و بزرگ ساخته می شوند در داخل منازل ، لابی ها ، ادارات و … به عنوان گلدانی زیبا ، مقاوم و لاکچری مورد استفاده قرار می گیرد.

گلدان های پالیزبام

یکی از نمونه فلاورباکس هایی که در روف گاردن ، بام سبز ، دیوارسبز و تراس سبز مورد استفاده قرار می گیرد فلاورباکس های پالیزبام می باشد که با استراکچری فلزی و نمایی از جنس چوب پلاست یا ترمووود ساخته می شوند .

به طور کلی فلاورباکس های پالیزبام با بدنه ای از جنس پروفیل آهنی و ورق گالوانیزه ساخته می شوند و پس از رنگ آمیزی در کوره (رنگ الکترواستاتیک) با ترمووود و یا چوب پلاست با کیفیت و تنوع رنگی کاور می شوند.

انواع گلدان های پالیزبام را می توان در 4 دسته ذیل تقسیم بندی نمود :

فلاورباکس چیست

روف گاردن و تراس سبز چه نقشی در صرفه جویی انرژی دارد؟
مشاهده

به طور کلی اگرچه عنوان فلاورباکس مشتمل بر انواع گلدان ها می باشد لکن به صورت عرفی به گلدان هایی که با ابعادی مانند 40*70 یا 30*80 یا 40*100 و عمق کاشت 25 تا 35 سانتی متر مناسب کاشت گل های بوته ای و متوسط می باشند فلاورباکس گفته می شود.

فلاورباکس های دیوارسبز

به سری گلدان های مناسب دیوار سبز که از ورق گالوانیزه و با ابعاد نرمال 25*25*50 و یا ابعاد سفارشی ساخته می شوند فلاورباکس دیواری یا مخصوص دیوارسبز گفته می شود که در هنگام اجرا بر روی شاسی فلزی نصب می شوند و مناسب کاشت گیاهان دیوارسبز با عمق کشت متوسط مانند پتوس ، نازفرانسوی ، پاپیتال و … می باشند.

تری باکس

به انواعی از گلدان ها که با عمق کاشت بیشتر و ابعاد بزرگتر مناسب کاشت درختچه هایی مانند کامیس پاریس ، نوئل ، لاوسون ، مورد ، یاس هلندی و… می باشند تری باکس گفته می شود.

پلانتر باکس

پلانترباکس ها اصطلاحا به گلدان هایی با عمق کاشت کم (5 تا 15 سانتی متر) گفته می شود که مناسب کاشت سبزیجات ، گیاهان پوششی و رونده مانند ناز فرانسوی ، پاپیتال ، یال اسبی و …  می باشند.

3 نوشته

  1. ممنون از مطلب کاربردیتون

    1. خواهش میکنم

  2. سلام
    از بابت مطالب مفید و کاربردی در رابطه با فلاورباکس متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما