نوشته شد

گل ها و گیاهان فضای باز ( روف گاردن و لند اسکیپ ) – بخش پنجم

مقدمه

در این سری از مقالات نیاز های مختلف گیاهان ، در جهت ایجاد شرایط مطلوب رشد و پرورش را مورد بررسی قرار می دهیم . بدیهی است که در ایجاد فضای سبز دلخواه در روف گاردن و طراحی تراس سبز و دیوار سبز مهمترین بخش ، همان طراوت و تازگی گل ها و گیاهان می باشد و ماندگاری این محیط است که به فضای ما روح و زیبایی دلنشین می بخشد . حال برای تحقق این مهم در درجه اوّل باید انتخابی صحیح اعم از سلامت گیاه و سازگار بودن آن با محیط اقلیمی صورت بگیرد و بعد از آن باید شرایط نگهداری و حفظ سلامت گیاه مورد توجه باشد .

در مقالات قبل این موارد به طور جامع مورد بررسی قرار گرفت :

  • انتخاب صحیح گیاهان از جهت سازگاری با اقلیم
  • بستر مناسب برای رشد گیاه یعنی خاک که در گیاهان مختلف متفاوت می باشد.
  • نیاز گیاهان به آب ، نحوه ، زمان و میزان آبیاری صحیح
  • رطوبت مورد نیاز محیط و فضای قرارگیری گیاه

حال در این مقاله می خواهیم نیاز گیاهان مختلف به نور خورشید را بررسی کنیم .

سرگرمی در روف گاردن ( بام سبز )
مشاهده

نور خورشید نیازی اساسی برای رشد گیاهان :

اوّل از همه باید دقت داشته باشید که مقصود ما در این مقالات بررسی گیاهان فضای باز است و محیطی که ما با آن مواجه هستیم از جهت نور آفتاب تقریباً غیر قابل تغییر می باشد ، مثلا ما نمی توانیم نور آفتاب موجود در بام خود را کم و زیاد کنیم و آن را متناسب با بافت گیاهی به کار رفته در بام تنظیم کنیم ، از این رو باید در انتخاب گیاهان ، اقلیم خود را مورد توجّه قرار دهیم .

لازم است بدانیم که گیاهان از نظر نیازشان به نور آفتاب به سه دسته کلّی تقسیم میشوند .

گیاهان آفتاب دوست :

این دسته از گیاهان برای رشد خود به تابش مستقیم نور خورشید نیاز دارند و نور مستقیم و شدید خورشید نه تنها برای برگ و گیاهانشان مشکلی ایجاد نمی کند بلکه رشدشان را سرعت می بخشد حال در صورت کاشت این گونه از گیاهان در مناطق اقلیمی کم نور و یا در سایه دائمی محل هایی مانند آلاچیق ، پرگولا ، سایه بان ها و یا دیوار بام ، نیاز گیاه به نور خورشید را برآورده نکرده ایم و باید منتظر توقّف رشد گیاه و یا حتی از بین رفتن گیاه باشیم . چند نمونه از این گیاهان عبارت اند از : شمشاد ، پیچ امین الدوله ، ناز فرانسوی ، گل پامچال ، گیاه آلوئه ورا و …

بام سبز - بام چمن چیست ؟ ( گرین روف )
مشاهده

گیاهان سایه دوست :

این دسته از گیاهان در زیر تابش مستقیم نور شدید خورشید با مشکل مواجه می شوند و به شاخ و برگ هایشان آسیب وارد می شود . این گیاهان را می توان در مناطق با اقلیم کم نور و یا در سایه اجسام مختلف به کار گرفت ، البته این به این معنی نیست که می توان آنها را در یک اتاق در بسته و فاقد هر گونه نور طبیعی نگهداری کرد ، چرا که اوّلاً صحبت ما در مورد گیاهان فضای باز است و این گونه ی گیاهی نیازمند هوای آزاد می باشند و دوّماً هر گیاهی نیازمند نور طبیعی خورشید می باشد که این نوع گیاهان تابش نور خورشید به صورت غیر مستقیم را می پسندند .

نمونه هایی از این گیاهان عبارت اند از : پیچ ساعتی ، برگ عبایی ، سنجد زینتی ، کاملیا ، لگستروم ، برگ بو و …

گیاهان نسبتاً سایه دوست :

این نوع از گیاهان حد وسط دو نوع ذکر شده می باشند ، هم نور مستقیم خورشید برای رشدشان مفید و مؤثر است و هم تابش شدید می تواند به سلامتشان آسیب وارد کند. این گیاهان باید در اقلیم هایی کاشت شوند که تابش نور خورشید خیلی شدید و داغ نبوده و همچنین زمان تابش مستقیم در طول روز بیش از حد تحمّل گیاه نباشد . استفاده از این گیاهان در فضاهای نسبتاً سایه دار هم بسیار مناسب است که در طول روز نیمی در سایه و نیمی در آفتاب قرار بگیرند .

نورپردازی در روف گاردن
مشاهده

به طور مثال می توان از این گیاهان به عنوان گیاهان نسبتاً سایه دوست نام برد : عشقه ، هوستا ، افرا ژاپنی ، بگونیا ، سرخس و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما