نوشته شد

طراحی روف گاردن – نکات مهم در طراحی بام سبز :

در طراحی های روف گاردن ( roofgarden ) باید در نظر داشته باشیم که علاوه بر زیبایی ، طرح قابل اجرا باشد و نگهداری آن کارفرما را دچار مشکل نکند . در این جا نکاتی بیان می شود تا بتوانید که علاوه بر روف گاردن ، تراس سبز و دیوار سبز ( greenwall ) را به اصولی ترین روش ممکن طراحی کنید .

نکات طراحی روف گاردن – تراس سبز :

1 – حریم بام سبز : در واقع باید به این نکته توجه داشته باشید که در طراحی بام سبز و تراس سبز به علت اینکه اطراف آن باز است و حریمی وجود ندارد ممکن است دیگر ساختمان ها اشراف داشته باشند ، پس با توجه به ارتفاع ساختمان و نیاز کارفرما حریمی برای روف گاردن تعریف و طراحی کنید .

طراحی روف گاردن

2 – گیاهان انتخابی بام سبز : شما در انتخاب گیاهان در طراحی روف گاردن یا تراس سبز باید به این نکته توجه داشته باشید که بر اساس مقیاس فضای موجود گیاهان کاشته شوند به طور مثال برای بام های بزرگتر استفاده از گیاهان بلند و متراکم بسیار جذاب و حتی در بعضی مواقع به عنوان یک حریم عمل می کنند اما در مورد بام های کوچکتر استفاده از گیاهان بلند مسبب ایجاد نا هماهنگی و بی نظمی در بام می شود و علاوه بر آن دید شما را محدود تر می کنند و فضا کوچکتر از مقیاس اصلی نشان داده می شود .

طراحی روف گاردن

3 – دیواره سازی های اطراف روف گاردن : در خیلی از موارد به جای استفاده از بتون ریزی و ایجاد حریم می توان از نرده های فلزی یا چوبی که در جلوی آن درختچه های متنوع کاشته می شود در طرح خود استفاده کرد ، این طراحی هم سبب ایجاد حریم و جان پناه می شود و نگهداری گیاهان و طول عمر گیاهان روند افزایشی پیدا می کند .

4 – شرایط آبیاری بام سبز : اولین نکته در طراحی فضای سبز روف گاردن ، شرایط آبیاری آن است ؛ اینکه کارفرما چه نوع روش آبیاری را می خواهد و نیاز دارد و اینکه مقدور است آن روش آنجا اجرا شود یا نه .

5 – مبلمان بام سبز : در مبحث مبلمان و طراحی باید در نظر بگیرید که بام سبز در کدام طبقه است و اینکه آیا آن ساختمان آسانسور دارد یا اینکه دسترسی به گونه ای است که بتوانند مبلمان را تا روف گاردن حمل کنند ، پس بهتر است از مبلمان سبک تر استفاده کنید .همچنین لازم است در انتخاب مبلمان از متریال و اقلام مناسب فضای باز مانند فلز ، چوب پلاست یا ترمووود استفاده شود.

6 – طراحی مرکزیت روف گاردن : معمولا برای ایجاد نظم در محوطه ها یا روف گاردن ها یک مرکزیت که حس دعوت کنندگی را ایجاد می کند در طراحی ها تعریف می شود ، که می توان با استفاده از آبنما و یا طراحی کاشت به خصوص در مرکز ، این حس دعوت کنندگی را افزایش داد .

7 – طراحی پلان نور پردازی : یکی از مباحثی که در طراحی روف گاردن مطرح می شود ، پلان نور پردازی است ، با طراحی مناسب نور پردازی و انتخاب آن متناسب با فضای کارفرما علاوه بر افزایش زیبایی فضا ، می توانید با ایجاد خطای دید فضا را بزرگتر نشان دهید .

طراحی روف گاردن

8 – الگوی رنگی : در طراحی های بام سبز سعی کنید از ترکیب های رنگی کمتری استفاده کنید زیرا اگر رنگ های استفاده شده از سه رنگ عبور کند فقط سبب شلوغی فضا می شود و استفاده کنندگان از این روفگاردن به جای دریافت احساس آرامش ، بی نظمی و احساس آشفتگی را دریافت می کنند .

9 – دیوار سبز : یکی از اقداماتی که به زیبا تر شدن بام شما کمک می کند ایجاد دیوار سبز با گیاهان بالا رونده است که محوطه شما را زنده تر نشان می دهد .

طراحی روف گاردن

10 – زیر سازی بام سبز : علاوه بر طراحی شما باید به این نکته توجه داشته باشید که بار اضافه ای که می خواهد به ساختمان اضافه شود زیر سازی بام شما تحمل وزن آن را دارد یا نه ، پس ابتدا باید زیر سازی های لازم انجام شود و بعد طراحی متناسب با آن انجام شود .

سان روم گاردن
مشاهده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما