طراحی و اجرای پرگولا

اجرای پرگولا

باتوجه به آنکه افراد اغلب به دنبال سپری کردن وقت خود در طبیعت و دوری از آلودگی هستند، گسترش روف گاردن و محوطه سازی ها در سطح شهر  به وضوح قابل مشاهده می باشد. به علاوه در نظر گرفتن فضایی برای استراحت و دورهمی در روف گاردن، تراس گاردن و … یکی از مهم ترین بخش فضاسازی می باشد. به صورت کلی تعریف این فضا می تواند با استفاده از نشیمن های مناسب، سکو و کفسازی مربوطه و یا سقف اتفاق بیفتد. از این رو سقف گزینه پرطرفداری محسوب می شود و با طرح ها، متریال ها و شکل های متفاوت طراحی می گردد. در ادامه به طراحی و اجرای پرگولا به عنوان یکی از انواع مدل های سازه های نیمه مسقف می پردازیم.

اجرای پرگولا

پرگولا چیست؟

شاید بهتر است تعریف پرگولا را با بررسی تفاوت آن با آلاچیق بازگو کنیم. آلاچیق می تواند فضای محصورتری را ایجاد کند و با انواع متریال ها مانند ورق فلزی موجدار، چوب پلاست، پلاستیک و … فضای دورهمی کاملا مسقفی را ایجاد کند که در هرشرایط جوی بیشتر از فضای نیمه باز و باز کارایی داشته باشد. پرگولا سقفی نیمه باز و در اشکال متفاوت شبکه ای، مورب و … اجرا می شود. قابل ذکر است که می توان با قرار دادن پلکسی و یا پلی کربنات بی رنگ بر روی سازه ی پرگولا نیز آن را کامل مسقف کرد و همزمان طرح پرگولا را حفظ نمود.

نرم افزارهای طراحی روف گاردن و معماری
مشاهده

اجرای پرگولا

انواع متریال مورد استفاده در پرگولا

پرگولاها می توانند با متریال های مختلفی به اجرا در بیایند و مدل های متنوعی ایجاد کنند. انواع متریال هایی که میتوان مورد اسفاده قرار داد شامل:

  • چوب: یکی از قدیمی ترین متریال ها که می تواند تداعی کننده طبیعت نیز باشد، چوب می باشد. ولیکن سازه پرگولای ساخته شده از چوب می تواند ظاهر بسیار زیبا اما بسیار کوتاهی داشته باشد و در شرایط جوی مختلف در برخورد با رطوبت و عوامل دیگر، در کم ترین زمان ممکن آسیب ببیند و استحکام و زیبایی خود را از دست بدهد.
  • چوب پلاست: یکی از بهترین متریال های موجود در بازار امروز چوب پلاست می باشد. این متریال می تواند در کنار ارائه حس طبیعت به فضا، استحکام و زیبایی ماندگار داشته باشد.

اجرای پرگولا

  • فلز و آهن: یکی از پایه ترین متریال در سازه ها آهن می باشد و بر روی آهن متریال دیگری برای ایجاد نمای ظاهری نصب می شود. اما خود آهن می تواند به وسیله ی رنگ مناسب ظاهر بسیار شیک و مدرنی ایجاد کند و نیازی به متریال دیگر برای کاور نمودن نداشته باشد.
محوطه سازی اداری شرکت خدمات ماشینی تامین
مشاهده

اجرای پرگولا

کاربرد پرگولا

علاوه بر تعریف فضای نشیمن به وسیله ی پرگولاها، می توان از آن ها برای تعریف ورودی در قالب یک المان و یا المانی جهت ایجاد بستر رشد گیاهان رونده و ایجاد دیوار سبز استفاده کرد. همچنین برای کاهش هزینه فضاهای کاملا مسقف می توان سازه پرگولا را در اولویت طراحی قرار داد و به کمک گیاهان و ترکیب با متریال های ارزان قیمت دیگر همان کاربری مورد نظر کارفرما را تداوم بخشید.

اجرای پرگولا

به علاوه پرگولاها می توانند برای فضای تهیه غذا در محوطه و روف گاردن، فضای بازی و سرگرمی کودکان و بزرگسالان، در قالب المان های عکاسی در استودیو و تالارهای عروسی، المانی برای ایجاد آیتم نورپردازی در فضای باز و  … کاربرد داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما