طراحی فضای باز و فضای سبز رستوران

طراحی فضای باز رستوران

باتوجه به گرم شدن روزهای سال بسیاری از افراد برای صرف غذا و نوشیدنی خود ترجیح می دهند به فضای خنک و دلنشینی بروند. به علاوه بسیاری از افراد علاقه مند به رستوران و غذا با توجه به ظاهر رستوران و یا کافه به آن جذب می شوند. از این رو طراحی فضای باز و فضای سبز رستوران می تواند گزینه قابل بررسی محسوب شود.

طراحی فضای باز رستوران

طراحی فضای باز رستوران

فضای باز رستوران می تواند شامل تراس گاردن رستوران، روف گاردن و محوطه و ورودی آن باشد. هر کدام از آن ها با در نظر گرفتن الزامات و آیتم هایی با کارایی متفاوت طراحی می شوند. به عنوان مثال با توجه به متراژ فضا می توان بخشی از تجهیزات تهیه غذا و یا نوشیدنی را به فضای باز منتقل کرد، میز صندلی های مناسب و راحت برای صرف غذا در فضای باز نیز یکی از آیتم ها می باشد که متریال انتخابی برای ساخت مبلمان بسیار مهم بوده و باید در هر شرایط جوی ماندگاری و کیفیت خود را حفظ کنند. سایبان نیز می تواند بسیار مورد اهمیت قرار بگیرد. سایبان قابل طراحی می تواند از متریال های مختلفی باشد و یا شکل هی متفاوتی را با توجه به کاربری و شرایط جوی داشته باشد. به عنوان مثال سایبان متحرک پارچه ای، فلزی، چوب پلاست و … انواعی از سایبان ها هستند که در شکل هایی مانند دایره، هرم، مستطیل، مربع و … قابل اجرا هستند.

اجرای روف گاردن در مازندران
مشاهده

در نظر گرفتن آیتم های دارای زیبایی بصری و شنیداری نیز می تواند برای فضا مناسب باشد و مخاطبان بیشتری را دعوت به فضا کند. آبنما در انواع مختلف یکی از این موارد می باشد.

طراحی فضای باز رستوران

طراحی فضای سبز رستوران

یکی از شاخص ترین موردی که در فضاهای باز رستوران و کافه می تواند خودنمایی کند فضای سبز می باشد. سرسبزی در هر فضایی لذت بخش است و می تواند باعث سرزندگی آن بخش شود. از این رو تامین سبزینگی می تواند به وسیله ی چند گزینه اجرا شود. دیوار سبز یا گرین وال به عنوان فضای سبز عمودی نقش بسیار مهمی مخصوصا برای فضاهای باز کوچک ایجاد می کند و طراوت آن بخش از محوطه را فراهم می کند. فضای سبز افقی مثل طراحی باغچه ها، بسترهای کاشت متفاوت مانند فلاورباکس، تری باکس، پلانتر باکس و … می باشد. نوع گیاهان مورد استفاده در فضای سبز رستوران نیز مورد اهمیت می باشد. می توان گیاهان را با توجه به پوشانندگی وجه، عطر، رنگ، ابعاد جهت بستن دسترسی بصری اطراف، سرعت رشد، شرایط نگهداری و … انتخاب نمود.

اکسسوری در روف گاردن
مشاهده

طراحی فضای باز رستوران

مزیت طراحی فضای باز و فضای سبز رستوران

طراحی فضای باز رستوران و کافه ها در بسیاری از پروژه ها به سبب مزیت های فراوانی که دارند، در دستور کار قررار گرفته است. در ادامه برخی از این مزیت ها را بررسی می کنیم:

  • کاهش مصرف انرژی
  • افزایش ارزش ملک
  • افزایش جذب مشتری
  • فضای قابل عکاسی و در مقابل تبلیغات غیرمستقیم برای رستوران
  • کاهش الودگی هوا
  • تاثیرگذار در زیبایی ظاهر شهر و ساختمان

طراحی فضای باز رستوران

متریال های قابل استفاده در طراحی فضای باز و فضای سبز رستوران

مشهود است که انتخاب متریال باید به گونه ای صورت بگیرد که در هر شرایط جوی کارآمد باشد و کیفیت خود را حفظ کند. متریال های مناسب کف فضای باز رستوران شامل سنگ، چوب پلاست، ترموود، قلوه سنگ، چمن و … می باشد. اما قابل ذکر است که این نوع از فضاها که رفت و آمد زیادی دارند می تواند به متریالی همچون ترموود آسیب بزنند و باعث از بین رفتن آن در مدت زمان کمتری شوند. همچنین چمن برای این نوع از فضاهایی که غذا بر روی زمین ریخته می شود مناسب نمی باشد.

قوانین و ضوابط شهرداری در اجرای روف گاردن
مشاهده

طراحی فضای باز رستوران

متریال های نما برای جانپناه و دیوار ها می تواند ترموود، دیوارپوش و یا تایل های چوب پلاست و … باشد. متریالی که برای اجرای سازه ها مانند آلاچیق، اتریوم و آبنما مورد استفاده قرار می گیرد، نیز چوب پلاست، آهن، ترمووود، ورق موجدار، سازه چادری و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما