مراحل ساخت دیوار سبز

اجرای دیوار سبز

با توجه به افزایش احساس نیاز عموم مردم به استفاده بیشتر از گل ها و گیاهان و به طور کلی فضای سبز در منازل و یا فضاهای اداری و تجاری به جهت بهره مندی از زیبایی و بهبود هوای محیطی یکی از سوالات علاقمندان به گل و گیاه و به خصوص دیوار سبز(گرین وال) مراحل ساخت دیوار سبز و جزییات مربوط به آن است.

در ادامه این مقاله قصد داریم با توجه به مسئولیت اجتماعی و تجربه علمی و همچنین عملی شرکت پالیزبام مطالبی را در این باره با شما به اشتراک بگذاریم و امیدواریم با پاسخ به برخی سوالات و ابهامات در خصوص مراحل ساخت دیوار سبز و همچنین جزئیات و سایر مطالب مربوط به آن نسبت به ترغیب بیشتر علاقمندان به گل و گیاه برای استفاده از این آپشن زیبا و کاربردی موثر باشیم.

قبل از اینکه به مراحل ساخت دیوارسبز(گرینوال) بپردازیم بهتر است ابتدا به تعریف دیوار سبز، انواع دیوار سبز، و سرفصل های مشابه بپردازیم که خواننده در انتهای مقاله دیدی درست و نسبتا کامل از موضوع داشته باشد و بتواند با درک درست از موضوع به پاسخ مناسبی برای سوالات خود برسد.

تعریف دیوار سبز

به طور کلی به هر گونه ایجاد بسترکاشت و کاشت گل ها و گیاهان بر روی سازه های عمودی و به طور خاص دیوارها، دیوار سبز می گویند که البته در روش اجرا دیوار سبز، قیمت، جزئیات، علت نصب و کاشت دیوار سبز، نوع پوشش گیاهی و … تفاوت های دارند اما در نهایت نقطه اشتراک انواع دیوار سبز، اجرای سبزینگی بر روی دیوار می باشد.

دیوار سبز از گذشته و با روش های سنتی شامل کاشت گیاهان ریزشی در لبه بام ها و دیوارها و یا کاشت گیاهان بالارونده و رشد طبیعی آنها رو به بالا رایج بوده است اما با توجه به محدودیت های این روشها برای اقلیم های مختلف و فضاهای داخلی و همچنین عدم امکان کاشت گیاهان متنوع به شیوه سنتی، امروزه اجرای دیوار سبز به روش های علمی انجام می شود که باعث افزایش زیبایی و بهینگی آنها شده که مزایای آن در ادامه گفته خواهد شد.

تعریف دیوار سبز

انواع دیوار سبز

برای تقسیم بندی انواع دیوار سبز می توان با نوع معیار در نظر گرفته شده دسته بندی های مختلفی را انجام داد اما یکی از رایج ترین دسته بندی های انواع دیوار سبز، تعریف آن در سه دسته کلی دیوار سبز طبیعی، دیوار سبز کابلی و دیوار سبز گلدانی می باشد که مورد سوم یعنی نوع گلدانی یا باکسی آن خود دارای زیر مجموعه هایی می باشد.

آلاچیق فلزی بهتر است یا آلاچیق چوبی
مشاهده

دیوار سبز طبیعی:

شامل دیوارسبز هایی می باشد که به صورت سنتی و با استفاده از گلدان های معمولی سفالی، فلزی و … یا کاشت در باغچه پای دیوار گیاهان بالارونده و یا آویز ایجاد می شود که قدیمی ترین و همچنین ارزان ترین نوع انواع دیوار سبز می باشد که نمونه هایی از آن را در خانه های قدیمی و یا در شمال کشور مشاهده می کنیم.

دیوار سبز کابلی:

این روش اجرای گرین وال نیز در واقع بر پایه گیاهان بالارونده می باشد با این تفاوت که برای اجرای آن با جایگذاری فلاورباکس هایی در پایین سازه بستر کاشت مناسبی ایجاد می شود و با توجه به پرتابل بودن بستر کاشت قابلیت اجرای در هر فضای داخلی یا خارجی را دارد.

پس از جایگذاری فلاورباکس ها، بر روی دیوار سازه ای فلزی به صورت قاب هایی از پروفیل و یا پایه های فلزی نصب می گردد و کابل مخصوص روکشدار به صورت منظم و هندسی کشیده می شود.

دیوار سبز

دو نکته قابل توجه در خصوص دیوار سبز کابلی که باید مدنظر داشت اینکه 1- برای نصب دیوار سبز کابلی نیاز به وجود دیوار وجود ندارد و می توان با ایجاد و تثبیت دیوار کاذب فلزی کابل کشی و اجرای دیوار را انجام داد 2- سبزینگی در دیوار سبز کابلی کم تراکم می باشد و برای پوشش کامل دیوار باید بازه ای بین 3 تا 9 ماه صبر نمود که گیاه با رشد کردن از کابل ها بالا رفته و سبزینگی را ایجاد نماید.

دیوار سبز گلدانی(فلاورباکسی):

این روش متداول ترین روش اجرای دیوار سبز می باشد که از آن با اسامی مانند دیوار سبز مودولار، دیوار سبز باکسی، دیوارسبز یکپارچه و … نیز یاد می شود.

دیوار سبز یکپارچه شامل یک سازه از جنس فلز و یا پلاستیک و تعدادی گلدان از جنس پلاستیک، ورق آهنی و یا نمد می باشد که به صورت فشرده در کنار هم نصب می شوند و پس از کاشت گیاهان در شاهد یک دیوار سبز با سبزنگی بالا و پر تراکم می باشیم که معمولا گلدان ها و بستر کاشت دیده نمی شود و شاهد یک نمای سبز زیبا و یکدست خواهیم بود.

آبیاری گیاهان روف گاردن – سیستم آبیاری بام سبز
مشاهده

 

مطلب پیشنهادی : روف گاردن

 

 

مراحل ساخت دیوار سبز

برای توضیح مراحل ساخت دیوار سبز به صورت اجمالی مراحل ساخت سه نوع دیوارسبز را توضیح می دهیم.

مراحل ساخت دیوار سبز طبیعی:

همانطور که در تعریف دیوار سبز طبیعی نیز عنوان شد عملا برای ایجاد آن کار خاصی صورت نمی گیرد و صرفا با استفاده از باغچه های موجود در حیاط و یا پای دیوار و کاشت گیاهان مناسب و بالارونده مانند پاپیتال، موچسب و موارد اینچنینی یک دیوار سبز طبیعی ایجاد می شود.

مراحل ساخت دیوارسبز کابلی:

برای ساخت و نصب دیوار سبز کابلی ابتدا باید در محل دیوار فلاورباکس های قرار دهیم و بستر کاشت مناسب را فراهم نمائیم. البته در صورت نصب دیوار سبز کابلی در حیاط و وجود باغچه در پای دیوار می توان از باغچه نیز برای کاشت گیاهان استفاده نمود.

مرحله بعدی ایجاد یک سازه عمودی در محل و یا نصب شاسی بر روی دیوار های موجود با دیتیل مشخص و ایجاد یک یا چند قاب می باشد. پس از نصب قاب های فلزی به لبه داخلی آنها واشرهایی برای کابل کشی متصل می شود.

مرحله سوم ایجاد سازه استفاده از کابل های روکش دار نسوز و کابل کشی قسمت داخلی قاب ها برابر طراحی انجام شده به صورت عمودی، افقی، مشبک لوزی و یا مشبک مربعی می باشد به طوری که علاوه بر زیبا بودن خود کابل های نصب شده مسیر و قیم مناسبی برای رشد گیاهان بالارونده فراهم شود.

در آخرین مرحله نیز انتخاب گیاهان مناسب بالارونده برای کاشت در بسترکاشت ایجاد شده می باشد که بستگی به سلیقه کارفرما و همچنین شرایط آب و هوایی محل و داخلی یا خارجی بودن دیوار سبز گیاهان مناسب( مانند پتوس، پاپیتا، پیچ امین الدوله و… ) انتخاب و کاشت می شود و در هفته های ابتدایی کاشت باید کنترل نمود که گیاهان به درستی با سازه کابلی درگیر شوند.

ساخت دیوار سبز

مراحل ساخت دیوار سبز یکپارچه (گلدانی یا فلاورباکسی):

دیوار سبز مودولار یا یکپارچه به عنوان رایج ترین نوع دیوارسبز خود دارای زیر مجموعه های مختلفی می باشد که برای تشریح کامل آن باید در مقاله ای مجزا به آن پرداخت اما در ذیل به کلیات آن خواهیم پرداخت و اشاره ای نیز به تفاوت ها خواهیم نمود.

قیمت کفپوش روف گاردن
مشاهده

برای ساخت دیوار سبز یکپارچه ابتدا نیاز به یک شاسی قوی و مستحکم برای نصب گلدان های دیوارسبز داریم که در روش پالیزبام و برای نصب گلدان های گالوانیزه، این شاسی از جنس پروفیل آهنی میباشد که به دیوار متصل می شود و البته این قابلیت را نیز دارد که با ایجاد پایه به عنوان دیوار کاذب و یا جداکننده نصب و اجرا گردد.

پس از نصب شاسی فلزی فلاورباکس های از جنس گالوانیزه به صورت متراکم و در کنار همدیگر نصب می گردند تا بستر لازم برای کاشت گل ها و گیاهان را فراهم نمایند. پس از نصب فلاورباکس ها و قبل از کاشت لوله کشی برای آبیاری اتوماتیک انجام می شود چرا که برای حفظ و نگهداری دیوار سبز آبیاری به اتدازه و به موقع از مهمترین موارد است.

مشابه روش های دیگر آخرین مرحله، انتخاب و کاشت پوشش گیاهی مناسب می باشد با این تفاوت که در روش بکپارچه با فلاورباکس های فلزی بدلیل تحمل وزن مناسب و از طرفی عمق کاشت قابل قبول می توان طیف وسیعی از گیاهان را برای کاشت در دیوارسبز انتخاب نمود البته حتما باید این انتخاب با مشورت کارشناسان و لحاط داخلی یا بیرونی بودن گرین وال باشد.

نکته ای که لازم است در اینجا به آن اشاره شود اینکه دیوار سبز یکپارچه را با استفاده از شاسی های فولادی و گلدان های پلاستیکی و یا گلجاهای نمدی و همچنین استفاده از کاشت به روش هیدروپونیک نیز انجام می دهند که در اجرا دارای تفاوت هایی جزیی می باشد.

مراحل ساخت دیوار سبز

بهترین روش اجرایی دیوار سبز

برای اجرای دیوارسبز و انتخاب بهترین روش نظرات متفاوتی وجود دارد که هرکدام با استدلال هایی بر پایه زیبایی، اقتصادی بودن، ماندگاری، تراکم و … می تواند درست باشد لکن پیشنهاد پالیزبام با توجه به سابقه طولانی و تجربه قابل توجه در طراحی و نصب دیوارهای سبز، نصب دیوارسبز مدولار با استفاده از فلاورباکس های گالوانیزه و شاسی مستحکم فلزی می باشد که دارای مزایای از جمله عمر بیشترگیاهان و سازه، نیاز به نگهداری کمتر، قیمت معقول، حفظ ظاهری سازه در طولانی مدت، مناسب فضای داخلی و بیرونی، عدم آسیب پذیری در مقابل آب و آفتاب و … می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما