دیوار سبز کابلی

طراحی و اجرای دیوار سبز کابلی

امروزه دیوار سبز یکی از مواردی است که طرفدارای زیادی پیدا کرده است و در بسیاری از فضاها به کار گرفته می شود. به طور معمول دیوار سبز با استفاده از باکس های گالوانیزه، باکس های نمدی، پلاستیکی  و… اجرا می شود، ولی نوع دیگری هم دارند که در ادامه به آن می پردازیم. یکی از انواع دیوار های سبز، دیوار سبز کابلی می باشد که در بسیاری از فضاها اعم از محوطه های سبز، نماهای ساختمان، روف گاردن، تراس سبز و … در مقیاس های مختلف به چشم می خورد و سطح بسیاری را پوشش می دهد و سبز می کند. در ادامه به جزئیات دیوار سبز کابلی می پردازیم.

چرا دیوار سبز کابلی

علاوه بر آن که می توان از دیوار سبز کابلی به عنوان یک پارتیشن کوتاه و سبز در فضا برای جدا کردن دو بخش استفاده نمود، برای بسیاری از نماهای نامناسب و آسیب دیده مانند جانپناه ها، دیوارهای خرپشته در روف گاردن، دیوارهای محوطه، دیوارهای داخلی، داکت ها و … به کار می رود و می توان با هزینه کمتر یک سطح زیادی از فضا را که ظاهر مناسبی ندارد سبز کرد و پوشش داد. به طور کلی می توان هر فضایی را بدون استفاده از استراکچرهای بزرگ و اشغال کننده به صورت عمودی سبز نمود و از ویژگی ها آن استفاده کرد.

دیوار سبز کابلی

ساختار دیوار سبز کابلی

دیوار سبز کابلی به دو روش اجرا می شود:

روش اول: استفاده از یک فریم قاب مانند با قوطی آهنی 3 در 3 و واشر زنی

روش دوم: استفاده از اسکوپ های مخصوص و قابل نصب بر روی دیوار

دیوار سبز در منزل
مشاهده

برای استفاده از دیوار سبز کابلی به عنوان پارتیشن یا آیتم تزئینی در فضا می توان آن ها را به صورت استند به ابعادی مناسب اجرا نمود.

کابل های در نظر گرفته شده برای اجرای دیوار سبز کابلی از نوع  کابل های فولادی روکش داری هستند که ضریب حرارتی بالایی دارند و هیچ آسیبی به ان ها اعمال نمی شود.

هر روش نامبرده به یک بستر کاشت نیاز دارد این بستر می تواند بر اساس نوع گیاه انتخابی و ارتفاع استراکچر کابلی تعیین شود. به صورت کلی فلاورباکس هایی با استراکچر چوب پلاست و ورق گالوانیزه دارای عمق و عرض مناسب می توانند گزینه خوبی در مواردی که بستر کاشت باید بر روی زمین قرار بگیرد، باشند. از طرفی در شرایطی که بستر کاشت باید بر روی دیوار نصب شود، می توان از باکس های گالوانیزه دیواری استفاده نمود. اجرای دیوار سبز کابلی در محوطه ها نیز می تواند با بستر کاشتی طبیعی صورت بگیرد. به عبارتی استفاده از باغچه های موجود در فضا می تواند روش مناسبی باشد.

طراحی دیوار سبز کابلی

طراحی دیوار سبز کابلی

دیوار سبز کابلی می تواند در فضا برای تنوع بیشتر و چشم نوازتر شدن مخصوصا در سطوح گسترده، طرح های متفاوتی داشته باشد. ترکیب دیوار سبز کابلی با دیوار سبز های معمول، آبنماهای سازه ای، پرده ای و …، ورق های گالوانیزه سی ان سی شده، پوشش های دیواری از متریال های مختلف مانند چوب پلاست، ترموود، بلوک های گچی تزئینی و … می تواند یکی از آیتم های طراحی محسوب شود.

دیوار سبز پونک – کفپوش چوب پلاست در تهران – فروشگاه ناب پروتئین
مشاهده

راه دیگری که برای تنوع در پوشش نماها با دیوار سبز کابلی وجود دارد، طراحی فرم متنوع برای دیوار سبز می باشد. همچنین نوع کابل کشی در فضا می تواند هدایت گیاهان را متفاوت پیش ببرد و طرح زیبایی را به وجود بیاورد. به طور مثال می توان کابل کشی را به صورت عمودی، مورب، شبکه ای و … اجرا نمود

قابل ذکر است که در بسیاری از موارد دیوار سبز کابلی برای افزایش ارتفاع جانپناه ها نیز مورد طراحی قرار می گیرد و این نوع گرین وال جایگزین مناسبی برای متریال های سخت و پر هزینه محسوب می گردد. کاربرد دیگری که این نوع از دیوارهای سبز دارند و برای آن ها طراحی صورت می گیرد، استفاده از کابل کشی برای ایجاد حریم خصوصی و مسدود کردن دید همسایگان به فضا می باشد.

طراحی دیوار سبز کابلی

گیاهان مناسب دیوار سبز کابلی

تمامی گیاهان بالا رونده و در کل رونده می توانند برای این نوع دیوار سبز کابلی مناسب باشند و تنها باید بر گیاهی فکوس نمود که در آن شرایط آب و هوایی دوام بیشتری داشته باشند و از سرعت رشد بالایی برخوردار باشند.

گیاهانی مانند موچسب، پاپیتال، پیچ امین الدوله، پیچ اناری، آمپلوپسیس، گل پلیکان، ازملک، پیچ روسی، پیچک، گل ساعتی، گل کاغذی، شمشاد پیچ، لادن و … می توانند به کار برده شوند.

ساخت دیوار سبز کابلی

سیستم آبیاری دیوار سبز کابلی

در صورتی که بستر کاشت گیاهان رونده بر روی زمین باشد استفاده از آبیاری دستی نیز ممکن است ولی اگر بستر کاشت بر روی دیوار نصب شده باشد سیستم آبیاری قطره ای نیز پاسخگو خواهد بود.

دیوار سبز نمدی
مشاهده

مزایا و معایب دیوار سبز کابلی

در ادامه مزایا و معایب گرین وال کابلی را به صورت کلی بررسی می کنیم:

مزایای دیوار سبز کابلی

  • مقرون به صرفه
  • پوشانندگی گسترده
  • اجرای آسان در مدت زمان کوتاه
  • تنوع در طراحی و اجرا
  • قابلیت اجرا در فضای داخلی و خارجی
  • وزن سبک
  • مصرف آب کم و صرفه جویی
  • هزینه پایین برای نگهداری دیوار سبز کابلی

معایب دیوار سبز کابلی

  • کم بودن تنوع گیاهان مورد استفاده
  • نیاز به هرس و هدایت رشد گیاه
  • صرف مدت زمان نسبتا زیادی برای رشد گیاهان و پوشش تمام سطوح کابل کشی شده
  • محدودیت اجرایی به سبب نبودن تکیه گاه جهت فریم بندی و رشد گیاه

قیمت دیوار سبز کابلی

قیمت دیوار سبز کابلی

دیوار سبز کابلی بسته به چندین مورد محاسبه می شود. در درجه اول متراژ دیوار برای سبز شدن مورد اهمیت می باشد، پس از آن انتخاب نوع دیوار سبز ( شاسی کشی و واشر زنی یا اسکوپ) ، نوع گیاهان رونده مورد نظر، نوع سیستم آبیاری ، طرح مورد نظر و … در محاسبه قیمت تاثیر گذار می باشند.

دیوار سبز کابلی

دیوار سبز کابلی پالیزبام

کارشناسان پالیزبام پس از ارتباط گرفتن با کارفرما از محل پروژه بازدید به عمل می آورند. سپس در قالب دو آلترناتیو به کارفرما طبق نیازها و خواسته های مخاطب طرح ارائه می دهند. پس از تایید طرح مطابق با بودجه مورد نظر، اجرا را در کوتاه ترین زمان ممکن پیش می برند. برای مشاوره رایگان با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:

09912348100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما