طراحی بام اداری

طراحی بام اداری

بیشتر افراد از مزایای روف گاردن آگاهی دارند و تمایل دارند در هر ساختمانی با بودجه مورد نظر خود یک فضای سبز و کاربردی را ایجاد کنند . از این رو روف گاردن بخش مهمی از ساختمان محسوب می شود و می تواند تاثیرات بسزایی در افزایش ارزش ملک و فروش آن نیز بگذارد.

امروزه ایجاد بام سبز دغدغه ی بسیاری از ساختمان های اداری نیز محسوب می گردد و بسیاری از افراد مربوطه برای افزایش کیفیت کار و روحیه ی کارمندان به جهت محدودیت فضایی، به دنبال استفاده حداقلی از فضای پشت بام خود می باشند.

طراحی بام اداری

روف گاردن اداری

قبل از پرداختن به جزئیات، نیاز کارمندان و به صورت کلی محیط کار را به فضایی سبز و دنج بررسی می کنیم. می دانیم که تایم کاری هر ساختمان اداری بسته به نوع کاری که انجام می دهند متفاوت می باشد. در بازه های زمانی کوتاه نیز ممکن است افراد از فشار و حجم کاری زیادی برخوردار باشند و بر این اساس می توان گفت همه ی مشاغل و افراد مشغول به فضایی جهت استراحت و ریکاور نیاز دارند. بسیاری از ساختمان های مورد نظر از محدودیت فضایی برخوردار بوده و بخش استراحت کارمندان را در اولویت آخر قرار می دهند.

بام اداری

پشت بام ساختمان ها یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها برای خلق چنین فضایی می باشد. با ایجاد روف گاردنی مناسب می توان برای کارمندان و در برخی از موارد برای مراجعه کنندگان شرایطی را فراهم نمود که اعتماد، آرامش خیال، کیفیت کار، پیشرفت، امنیت و … را تعریف کرد.

ایجاد فضای کاری در روف گاردن
مشاهده

مزایای روف گاردن را علاوه بر تاثیرات مهمی که برای شهر نیز دارد در یک ساختمان اداری به صورت کلی بررسی می کنیم:

  • افزایش تعامل بین کارمندان
  • تاثیر در روحیه مخاطبان مربوطه
  • افزایش کیفیت سرعت و پیشرفت کار
  • جذب مراجعه کنندگان بیشتر و برند سازی
  • جذب افراد علاقه مند به کار
  • کاهش انتقال حرارات و ذخیره انرژی

ساخت بام اداری

بخش های روف گاردن اداری

یک بام سبز در ساختمان اداری بسته به  نوع جو حاکم در فضا می تواند بخش های متنوعی را داشته باشد. در ادامه به بخش هایی که یک روف گاردن اداری می تواند داشته باشد می پردازیم:

1- فضای استراحت کارکنان:

یکی از مهم ترین فضاهایی که باید در طراحی بام سبز اداری در نظر گرفته شود، فضای استراحت مناسب برای کارکنان می باشد. در این بخش می توان در ابتدا با استفاده از اختلاف سطح، متریال های متفاوت، ایجاد سقف، نور پردازی و … فضا را تعریف نمود. سپس با در نظر گرفتن مبلمان مناسب شرایط استراحت را فراهم کرد. در این بین اختلاف سطح و ایجاد سکو در بام به شرطی که پیرامون مورد دید، فضایی زیبا و دلنشین باشد، یکی از مناسب ترین روش ها در ایجاد دسترسی به منظره مورد نظر می باشد.

ایجاد سایبان نیز یکی از ارکان اصلی در طراحی بام سبز اداری می باشد.

طراحی روف گاردن اداری

2- فضای سرگرمی کارمندان:

در ساختمان های ادری که بازه زمانی زیاد می باشد، در نظر گرفتن چنین فضایی می تواند گزینه خوبی محسوب شود و انگیزه ی افراد را افزایش دهد. اگر ساختمان های اداری کشورهای خارجی را بررسی کرده باشید یکی از آیتم های همیشگی در فضا بخش سرگرمی کارکنان می باشد که با ایجاد آن روحیه افراد خود را بهبود می بخشند. این فضا می تواند از نوع فعالیت جسمی و یا ذهنی باشد. با بررسی نوع حوزه کاری فضا و روحیه افراد می توان به راحتی سرگرمی مناسب را پیدا و طراحی نمود.

یک روش برای افزایش ارزش ملک – روف گاردن
مشاهده

این فضا می تواند برای تنیس روی میز، بازی های فکری گروهی و بسیاری از فعالیت های دیگر ایده پردازی شود. قابل ذکر است که این گونه از فضاها تاثیر بسیار زیادی در صمیمت و تعامل بین افراد می گذارد و فضای اداری را از حالت خشک و سردی در آورده و باعث می شود افرادی که تایم زیادی از روز خود را برای کار صرف می کنند حس بهتری داشته باشند و علاقه ی خود به کار را از دست ندهند.

روف گاردن اداری

3- فضای تهیه غذا در بام سبز اداری:

بسیاری از کارکنان تمایل دارند در تایم ناهار خارج از فضا و جو کاری قرار بگیرند. از این رو طراحی چنین فضایی در پشت بام این شرایط را ایجاد می کند. طراحی مبلمان مناسب برای غذا خوردن و فضایی جهت گرم کردن غذا یکی از الزامات طراحی در این بخش می باشد.

طراحی روف گاردن

4- فضای کاری در بام سبز ساختمان اداری:

باتوجه به نوع کاری که در ساختمان انجام می شود می توان فضایی در بام را به فضای کاری نیز اختصاص داد. این فضا در ابتدا باید یک فضایی آرام و مناسب باشد. از این رو جایگذاری این بخش در بام بسیار مهم می باشد.

چیدمان روف گاردن
مشاهده

سبزینگی بام سبز اداری

بعد از جایگذاری فضاها و در نظر گرفتن کاربری های لازم در فضا، سبزینگی فضا اولویت بوده و می توان گفت که ایجاد کاربری ها بدون طراحی کاشت و زیبایی در فضا بی کیفیت بوده و نمی تواند شرایط لازمه را ایجاد نماید.

ساخت روف گاردن

ایجاد نماهای مناسب در روف گاردن به سه دسته تقسیم می شود:

  • کاور نمای آسیب دیده: اولین کاری که باید صورت بگیرد پوشش نماهای نامناسبی است که در فضا وجود دارد، دیواره های جانپناه، دیوارهای خرپشته و … نماهایی هستند که امکان دارد با توجه با عمر ساختمان و شرایط به وجود آمده آسیب دیده باشند. در این صورت می توان با استفاده از متریال های متنوع این نماها را کاور نمود.
  • کاور داکت ها و تاسیسات: یکی دیگر از مواردی که در بام به تعدد وجود دارد و باید کاور شود، داکت ها می باشد. داکت ها می توانند با استفاده از دیوار های سبز، متریال های پوششی مثل چوب پلاست، آبنما، ورق های فلزی سی ان سی شده و … پوشانده شوند.

روف گاردن

  • تامین سبزینگی فضا: در آخر می توان حاشیه فضاها، فضاهای باقی مانده، جانپناه ها و .. را با ایجاد بستر کاشتی مناسب و طراحی کاشت متناسب با شرایط آب و هوای منطقه و … دیزاین نمود و سبزینگی لازم در فضا را تامین کرد.

جایگذاری آیتم های دیگری مانند آبنما های دیواری، سازه ای و پرتابل تاثیر بسیاری خوبی در ظاهر و آب و هوای فضا ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما