مزایا و معایب روف گاردن

مزایا و معایب روف گاردن

روف گاردن یا همان بام سبز به عنوان یکی از مطلوب ترین آپشن های ساختمان های امروزی می باشد که اکثر ساختمان های مناطق مرفه نشین تهران و ساختمان های لاکچری و خاص سایر شهرها آن را به عنوان بخشی از آپشن هاس ساختمان در نظر گرفته و اجرا می کنند. و همچنین بسیاری از ساختمان های قدیمی نیز با استفاده از روش های اجرایی پرتابل ساختمان های خود را به آن تجهیز می کنند.

مزایای روف گاردن

شاید در سالیان نه چندان گذشته و در دهه 90 لازم بود سازندگان و ساکنین و بهره برداران ساختمان های اداری، مسکونی و حتی تجاری را در خصوص مزایا و منافع طراحی و اجرای روف گاردن توجیه نمود اما با توجه به گسترش روفگاردن در 10 سال اخیر در ایران کمتر کسی از مزیت های آن بی اطلاع بوده و یا شکی در اجرای آن دارند. اما برای آن دسته از افرادی نیز که قصد دارند به صورت دقیق تر در خصوص مزایا و معایب روف گاردن بدانند مطالب را به صورت دسته بندی شده ارائه می دهیم.

مزایای روف گاردن

روف گاردن بدون لحاظ نوع و روش اجرا و یا کاربری مدنظر برای آن دارای یکسری مزایای عمومی می باشد که با اجرای آن بر بام ساختمان ساکنین از آن بهره مند می شوند که مهمترین این مزایا به شرح ذیل می باشند.

  • زیبا سازی محیط بام، ساختمان و شهر: از اولین و بدیهی ترین مزایای بام سبز و به طور کلی فضای سبز و پوشش گیاهی زیباتر نمودن ساختمان و همچنین نمای کلی شهر می باشد به طوریکه با افزایش تعداد روف گاردن در شهر و محله شاهد زیبایی بیشتر منظر شهری خواهیم بود. همچنین یکی از راهکارهای نوسازی ساختمان های قدیمی و حذف چهره نامطلوب و قدیمی آن استفاده از فضای سبز عمودی و روف گاردن و دیوار سبز می باشد.

مزایای روف گاردن

  • کمک به تصفیه هوا: روف گاردن با ایجاد بستری برای کاشت انواع گل ها و گیاهان و افزایش سرانه فضای سبز باعث می شود تولید اکسیژن و از طرفی جذب دی اکسیدکربن و گرد و خاک و غبار از محیط افزایش یافته و در نهایت با تصفیه طبیعی هوا منجر به بهبود کیفیت هوا در محل و شهرها شود. چنانچه فرهنگ ایجاد روف گاردن با حمایت شهرداری ها و نهاد های حاکمیتی گسترش یابد در میان مدت می توان شاهد اثرات مثبت آن بر بهبود هوای شهر بود.
  • کاهش فشار بر تاسیسات: ایجاد روف گاردن به جهت نصب سازه ها و چیدمان اقلام، بسترهای کاشت و کاشت گل ها و گیاهان باعث می شود که در مواقع بارندگی شدید سرعت ورود آب باران به فاضلاب و تاسیسات را گرفته و با کاهش سرعت دفع آب مانع بروز اشکال در تاسیسات ساختمان گردد و عمر مفید تاسیسات افزایش یابد.
  • عایق حرارت: یکی از مزایای روفگاردن ایجاد یک لایه عایق حرارتی اضافه بر روی ساختمان می باشد بدین صورت که اجرای روف گاردن منجر به افزودن لایه هایی از خاک، گیاهان، کفسازی هایی با چوب و چوب پلاست می شود که این لایه ها باعث می شوند تبادل دمای محیط داخلی ساختمان با خارج از آن کاهش یافته و در تابستان سرما و در زمستان گرمای داخل ساختمان کمتر هدر رود و نتیجه نهایی آن کاهش مصرف انرژی و استفاده از سیستم های سرمایش و گرمایش به نسبت ساختمان ها فاقد روف گاردن خواهد بود.
کشاورزی شهری در عراق
مشاهده

مزایای روف گاردن

  • افزایش ارزش افزوده و سود سازندگان: یکی از مزایای روف گاردن در ساختمان هایی که طراحی و اجرای روفگاردن را در دستور کار قرار می دهند این است که سازندگان با صرف هزینه ای معقول بر روی بام و ایجاد روف گاردن به صورت قابل توجهی مطلوبیت ساختمان را بالا برده و خصوصا در آپارتمان هایی که دارای چندین واحد می باشند شاهد افزایش قیمت بر روی هر واحد و هر متر از ساختمان هستیم. سازندگان این ساختمان ها ضمن خوش نامی در برند شخصی خود و ساخت ساختمان های مطلوب تر، سود بیشتری را نیز از این طریق کسب می نمایند و البته با تسهیل در فروش ملک، خواب سرمایه خود را نیز کاهش می دهند.
  • محل تفریح و استراحت در دسترس: می توان با طراحی هدفمند روف گاردن و استفاده از آیتم هایی مانند فضای نشیمن، آلاچیق و فضای ورزش از روف گاردن به عنوان پارک کوچک اختصاصی و در دسترس استفاده نمود و ساکنین خصوصا افراد مسن و خردسالان بدون نیاز به خروج از منزل و طی مسافت از آن استفاده نمایند و موجبات بهبود شرایط جسمی و روحی ساکنین فراهم گردد.
  • سایر مزایای روف گاردن: می توان برای روف گاردن مزایای بیشتری نیز نام برد که پرداختن به همه آنها مستلزم متنی طولانی خواهد بود اما می توان به برخی از آنها مانند، کاهش دمای هوا، کمک به حفظ برخی گونه های جانوری مانند پرندگان و حشرات، کشاورزی شهری و پرورش محصولات خانگی ارگانیک، استفاده بهینه از پسماند آب مصرفی ساختمان و … اشاره نمود.
سیستم گرمایشی روف گاردن
مشاهده

مزایای روف گاردن

مزایای روف گاردن مدولار پرتابل پالیزبام

در بخش قبلی مهمترین مزایای عمومی روف گاردن به صورت اجمالی توضیح داده شد و در این بخش مزایای روف گاردن مدولار پرتابل که همان روش مطلوب و مورد توصیه پالیزبام می باشد نام برده می شود

  • سرعت بالای اجرا: در روش مدولار پرتابل بدلیل استفاده از از اقلام ساخته شده در کارگاه، سرعت نصب و اجرای روف گاردن بسیار بالا بوده و به سرعت می توان پروژه را آماده بهره برداری نمود.
  • قابلیت انتقال اقلام و چیدمان مجدد: بخش زیادی از اجزای روف گاردن مودولار، به راحتی و بدون ایجاد آسیب قابل جابجایی و انتقال بوده و این مزیت باعث می شود در صورت نقل مکان از ساختمانی به ساختمان دیگر بتوان آنها را به محل جدید منتقل نمود و یا اینکه در مواردی بعد از گذشت مدتی از اجرای بام سبز نسبت به بازطراحی و تغییر چیدمان اقدام نمود.
  • حفظ عایق بام: با توجه به اینکه اقلام روفگاردن در روش پرتابل تماسی با سازه و عایق ساختمان ندارند و به صورت چیدمان بر روی آن قرار می گیرند، آسیبی به عایق وارد ننموده و همچنین با توجه به فاصله بسترهای کاشت در کف بام امکان نفوذ ریشه و تخریب عایق در بلند مدت وجود ندارد و به خاطری آسوده می توان از روف گاردن بهره برد.
  • باز زنده و سبک: در روش اجرایی روف گاردن پالیزبام یعنی همان روش پرتابل مدولار اقلام از متریال سبک ساخته شده و با تحمیل بار در محدوده بار مجاز، حداقل فشار را بر سازه وارد می نمایند و همچنین به دلیل فیکس نشدن و عدم اتصال با بام، بار زنده محسوب شده و در مواقع زلزله های احتمالی آسیب کمتری به بار می آورند.
  • کیفیت اقلام: اقلام پالیزبام به صورت کارگاهی تولید شده و با استفاده از بهترین متریال و حساسیت در تولید، اقلامی با کیفیت تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد و بدلیل کیفیت بالا شاهد طول عمر زیاد این اقلام می باشیم.
دیوار سبز خزه ای – ماس وال
مشاهده

مزایای روف گاردن

معایب روف گاردن

روف گاردن به عنوان یک آپشن با مزایای فراوان که در بالا به بخشی از آنها اشاره شد به خودی خود معایبی ندارد اما مانند هر سازه و محصول دیگری در صورت عدم طراحی و اجرای صحیح می توان مشکلاتی را بوجود آورد که از جمله آنها عبارتند از

  • نفوذ رطوبت به داخل ساختمان: با توجه به کاشت گیاهان در روفگاردن در صورت عدم اجرای اصولی سازه های و همچنین عایق روف گاردن ممکن است شاهد نفوذ آب و رطوبت به قسمت داخلی ساختمان باشیم.
  • تحمیل بار سنگین: عدم محاسبه بار مجاز ساختمان و استفاده از متریال سنگین می تواند سازه را تحت فشار قرار داده و منجر به آسیب به آن در بلند مدت شود.
  • نیاز به رسیدگی و صرف زمان و هزینه: طبیعتا کاشت گیاهان در بام سبز مستلزم رسیدگی و نگهداری می باشد چرا که در صورت عدم رسیدگی پس از مدتی با آسیب دیدگی پوشش گیاهی مزیت روف گاردن از بین می رود اما می توان با کمک کارشناسان پالیزبام و استفاده از سیستم های آبیاری اتوماتیک و هوشمند و همچنین انتخاب خاک و گل مناسب این ضرورت و نگرانی را به حداقل ممکن کاهش داد.

معایب روف گاردن

بهترین روش اجرای روف گاردن

طبیعتا هر روشی دارای مزیت هایی می باشد و ممکن است در مباحث کارشناسی برخی سایر روش ها را توصیه نمایند اما پالیزبام با اتکا به دانش آکادمیک کارشناسان و همچنین تجربه اجرایی بالا در طراحی، تولید اقلام و اجرای روف گاردن، روش مودولار پرتابل را توصیه می نماید و تاکید ما بر این است که در صورت تصمیم به اجرای روف گاردن الزاما با اخذ مشورت از کارشناسان و استفاده از تیم متخصص، بهره مندی طولانی مدت و لذت بخش از روفگاردن خود را تضمین نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه شما

سلام! روی کارشناس مورد نظر کلیک کنید تا در Whatsapp چت کنید
تماس با ما